Eminescu,
"un om al timpului modern, cultura lui individuala sta la nivelul culturii
europene de astazi." (Titu Maiorescu)
Cimpoi, Mihai . Mihai Eminescu -
Dicţionar enciclopedic / Mihai Cimpoi. - Chişinău, 2013. - 584 p.
Dicţionarul
enciclopedic este o lucrare, vastă, necesară, pentru toţi cititorii. În acest
dicţionar găsiţi despre: viaţa lui M.Eminescu, arborele genelogic al
Eminovicilor, stămoşii poetului, personalităţile istorice, figuri culturale,
autori citaţi sau traduşi, eroi literari. În procesul de pregătire a
lucrării autorul a recitit şi a supus analizei întreaga operă eminesciană şi
întreaga eminescologie naţională şi universală: Numai în domeniul poeziei au
fost analizate 400 de poeme, zeci de texte aferente, variante şi exerciţii,
bucăţi inedite etc.
Georgescu, Nicolae. Un an din viața lui Eminescu /
Nicolae Georgescu – București: Floare albastră, 2006. –364 p. În lucrare este
oglindită perioada când M. Eminescu se ocupă de activitatea ziaristică.
Cronologic, sfârşitul lui 1880 - 1883. În mod special şedinţa
parlamentară din 13 martie 1881, când în Camera Deputaţilor s-a discutat şi
judecat ziarul Timpul, apoi 2 decembrie 1880 - ziua atentatului la viaţa lui I.
C. Brătianu cu polemicile de presă iscate atunci, după care Eminescu va deveni
redactor şef al Timpului. De asemenea este oglindit începutul anului 1882 până în aprilie
1882 când poetul definitivează "Luceafărul" , se gândeşte să
părăsească Bucureştiul şi ziarul Timpul, pierde unele polemici cu adversarii,
începe cearta cu N. Xenopol şi Al. Macedonski, se duce într-o
excursie prin Dobrogea şi la mare.
Cubleșan,
Constantin. Eminescu în exegeze critice / Constantin Cubleșan. – Iași: Junimea,
2014. – 311 p. – (Colecția Eminesciana).
Criticul și
istoricul literar Constantin Cubleșan este la al zecelea volum de inventariere
și evaluare critică a scrierilor eminescologilor. Lucrarea Eminescu în exegeze
critice a parcurs metodic, empatic și cu mare discernământ 39 de asemenea texte
despre Eminescu, de la cel al lui Dan Mănucă din 1999 până la cel al lui George
Ene din 2014, evidențiind pentru fiecare în parte, noutatea metodologică sau
hermeneutică propusă.
După cum
menționează autorul: Am urmărit cu destulă consecvenţă şi am comentat în
ultimul deceniu şi jumătate, cam tot ce s-a scris important despre Eminescu
(volumul de faţă probează, cu modestie, aceste strădanii, fără aroganţă, doar
cu ambiţia imparţialităţii în opinii). E o bibliotecă impresionantă care ar
trebui conspectată şi propusă interesului public nu de către un om, fie el cât
de harnic, ci de o instituţie menită a inventaria totul şi a prezenta periodic
sinteze asupra evoluţiei eminescologiei.
Coșereanu, Valentin. Ipotești
sau realitatea poeziei / Valentin Coșereanu. – Iași: Junimea, 2015. – 350 p. –
(Colecția „Eminesciana”).
Valentin Coşereanu,
muzeograf-cercetător şi, fondatorul Centrului Național de Studii de la
Ipoteşti, a publicat un studiu despre ceea ce am putea numi spaţiul eminescian
sau semnele (elementele realului) care preced şi, poate, influenţează creaţia
poetului. Subiect dificil, relaţie mereu controversată pentru că, se ştie de la
Proust şi Valéry încoace, estetica acceptă greu identitatea dintre eul
biografic şi eul profund (adevăratul creator al operei). Volumul este prezentat
de academicianul Eugen Simion, care menționează în Cuvânt inainte: Excurs
pozitivist, cercetare documentară, încercarea de a depista în operă semnele
realului? Toate la un loc, cu scopul, neascus, de a define spațiulgerminativ, cum
ar fi spus Noica, primordial. Valentin Coșereanu reușește să-l determine,
folosind cercetările de până acum ale eminescologilor (de la G. Călinescu la
Augustin Z. N. Pop) și adâncind date noi, scoase din arhivele locale
(informații despre cumpărarea și vânzarea moșiei, a casei din Botoșani și a
casei din Ipotești, sumele de galbeni puse în joc, numele actorilor, procesele
care au urmat decenii în șir, numărul caselor din satul Ipotești în vremea
copilăriei lui Eminescu, manipulările politice ale prefectului etc.).
Un reportaj-eseu
excepional, în care autorii – ei înșiși poeți și critici literari – se
transmută în umbre lirice, reconstituind cu minuie de arhivari și inspirație
creatoare itinerariile naționale și europene ale lui Eminescu, aducând o mărturie
prețioasă și singulară despre toate locurile în care a poposit marele poet.
Vulturescu,
George. „Complexul Ghilgameș” – Eseu despre motivul prafului în opera lui M.
Eminescu / George Vulturescu. – Iași: Junimea, 2015. – 194 p. – (Colecția
Eminesciana).
Poetul și criticul
literar sătmărean propune o lectură inedită a textului eminescian, axată pe un
motiv poetic cel puțin surprinzător – cel al prafului. George Vulturescu
urmărește metamorfozele acestui element material definitoriu pentru imaginarul
marelui poet, pe care îl analizează în numeroasele sale manifestări: stânca,
ruina, muşuroiul, pulberea, asupra cărora planează umbrele legendei
babiloniene.
După cum
menționează autorul: În „Complexul Ghilgameș”, ca engramă a pulberii, cele 4
elemente ale lui Empedocle (apa, pământl, aerul, focul), „stihii ale lumii
patru” (Strigoii), sunt intricate în firul de praf: „Punctu Acela de mișcare,
mult mai slab ca boaba spumii” (Scrisoarea I). Praful nu este „ceea ce este”,
ci cea ce devine – pentru că toate componentele sale (stânca, zidul, ruina) să
fie parcurse: „Ceaa ce e etern nu e esențial pentru om-cercul activității sale,
țintele sale, sunt îndepărtate pur și simplu asupra formelor…[…] … dezvoltarea
acestora, înnobilarea lor sub dictatul propriului său spirit – iată
misiunea lui, dacă o putem numi misiune…” (mss. 2262, f. 2).
Mihai Eminescu în amintirile contemporanilor / Daniel
Corbu. - Iaşi : Ed. Princeps, 2005. - 440 p.
Beneficiind de peste două sute
de evocări şi mărturii ale contemporanilor, cartea de faţă trasează, în linii
mai subţiri sau mai îngroşate, în tonuri mai închise sau mai solare, portretul
celui care a întruchipat toate datele geniului tutelar al gândirii şi simţirii
româneşti, al lui Mihai Eminescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu