TAMARA CRISTEI, conferențiar USM
Netradiţional se întâmplă când ne referim la poetul
Mihai Eminescu, numele căruia ni se asociază din copilărie cu
fascinanta-i imagine din prima poză făcută de poet la vârsta ''orizonturilor
deschise'' şi a marilor speranţe - 19 ani neâmpliniţi, poză de pe care priveşte
scrutător în zare un tânăr cu ochi atenţi şi concentraţi , de parcă
încearcă să înfrunte, calm şi puternic interiorizat, un viitor ce nu se
contura prea clar atunci când se afla la Praga, în drum spre Viena,
pentru a se înscrie la Facultatea de Filozofie. Este o coincidenţă aproape
totală cu portretul creionat de I.L. Caragiale, când s-a întâlnit prima dată:
'' Tânărul sosi. Era o frumuseţe! O figură clasică încadrată de nişte
plete mari, negre; o frunte înaltă şi senină; nişte ochi mari - la aceste
ferestre ale sufletului se vedea că cineva este înăuntru; un zâmbet blând şi
adânc melancolic. Avea aerul unui suflet tânăr, coborât dintr-o veche icoană,
un copil predestinat durerii, pe ochii căruia se vedea scrisul unor chinuri
viitoare''.
Biografii poetului consemnează că prima fotografie a poetului a fost
realizată din necesitate de-aşi oficializa paşaportul, în atelierul lui Jan
Tomas din piaţa Sf. Venceslas la Praga, fotografiindu-se atunci şi tatăl
poetului, mama Raluca, sora Aglae şi fratele Matei, care-l însoţeau spre
capitala Imperiului Habsburgic.
Se ştie că poetul nu accepta să-şi facă poze, de aceeia arhivele atestă doar
patru fotografii, toate fiind solicitate de diferite ocazii . Astfel a
doua poză este realizată peste nouă ani, la 8 martie, 1878, în atelierul lui
Franz Duschek din Bucureşti, pentru albumul Junimii , şi apare pe Tabloul
Societăţii Junimea pe anul 1882-1883. Acestă fotografie o dăruieşte apoi
Veronicăi Micle. În opinia noastră, anume această poză întregeşte imaginea unui
adevărat ''tânăr voievod'', chipul poetului dobândindu-şi o desăvârşită
expresie a demnităţii mature şi a unei înţelepciuni pecetluite de trăsăturile
calme şi hotărâte.
A treia poză o face la 10 iulie, 1884 în atelierul lui Nestor Heck, Iaşi, fiind
reprodusă în ediţia de lux a operelor, îngrijită de V.G. Morţun. Imaginea
poetului este atinsă de suflarea ostenelilor, a decepţiei şi a bolii, dar...
aceeaşi privire scrutătoare a lumii'' de dincolo'', a universului luciferic.
Ultima poză poetul o face luat de mână şi dus, într-o zi de noiembrie 1887, în
atelierul lui Jean Bieling, căruia îi comandase trei fotografii: una pentru a
satisface numeroasele cereri ale liceenilor din Bucureşti, care intemeiase o
societate''Eminescu'', a doua pentru a o trimite Corneliei Emilian, pe care
consemnează autograf: '' Astăzi, simţindu-mă mai bine, vă satisfac dorinţa de a
vă trimite fotografia cerută de mult timp''. A treia o păstrează pentru sine,
pe care sora Henrieta o dăruieşte cu ocazia sărbătorilor de Crăciun verilor
Movrodin din Botoşani. Deşi fizicul poetului e şi mai mult afectat de boala
mistuitoare, aceeaşi privire, ce trece pe lângă noi, ''din ce în ce mai
singur''...
Contemplarea celor patru poze face să-mi zvâcnească-n nervul memoriei adevărul
versurilor sale:
''
Ne'nţeles rămâne gândul / Ce-ţi străbate cânturile, / Zboară vecinic,
îngânându-l / Valurile, vânturile''.
Sursa: Revista ''a'' MIC''. - 2006. Nr.
1. - P. 2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu