Mircea Eliade (n. 13
martie 1907, București - d. 22 aprilie 1986, Chicago), a fost un gînditor și
scriitor român. Filozof și istoric al religiilor, Eliade a fost profesor la
Universitatea din Chicago din 1957, titular al catedrei de istoria religiilor
Sewell L. Avery din 1962, naturalizat cetățean american în 1966, onorat cu
titlul de Distinguished Service Professor. Autor a 30 de volume științifice,
opere literare și eseuri filozofice traduse în 18 limbi și a circa 1200 de
articole și recenzii cu o tematică extrem de variată, foarte bine documentate.
Opera completă a lui Mircea Eliade ar ocupa peste 80 de volume, fără a lua în calcul
jurnalele sale intime și manuscrisele inedite.
Eliade Mircea. Maitreyi / Mircea
Eliade. – București, 2000.- 245 p.
Tema romanului este
iubirea incompatibilă, povestea nefericită trăită
de Allan şi Maitreyi amintind de Romeo şi Julieta sau Tristan şi Isolda. Romanul „Maitreyi” valorifică
aspecte autobiografice: povestea de dragoste dintre autor şi fiica
profesorului Dasgupta, gazda lui din India. La baza romanului se află
jurnalul autorului din acea perioadă, fiind modificate numele şi ocupaţiile
unor personaje cât şi finalul întâmplării.
Eliade, Mircea. Romanul adolescentului miop / Mircea Eliade. –
București: Cartex, 2006. – 336 p.
Ramas vreme de aproape
sase decenii in manuscris, primul roman al lui Mircea Eliade a constituit la
aparitie o adevarata revelatie pentru publicul romanesc. La sfarsitul anilor
'80, iubitorii literaturii sale descopereau astfel un cu totul alt scriitor
decat cel cu care se obisnuisera pana atunci. Si totusi, romanul acesta de
prima tinerete, scris ca un jurnal, ba chiar avand la baza un jurnal, pare sa-i
fi pecetluit autorului destinul de prozator. In capitolele sale se dezvaluie
intr-adevar sorgintea confesiva a multora din scrierile sale literare de mai
tarziu: „Viata se vietuieste inainte, iar eu scriu ceea ce a vietuit“, noteaza
undeva eroul romanului, tanar licean care-si propune sa scrie o cronica a
adolescentei cum nu s-a mai scris. Si, lasandu-se purtat de meandrele
cotidianului, imbatat de puterea pe care i-o confera transcrierea imediata a
acestora, Eliade face intr-adevar un portret autentic al adolescentei, alcatuit
din jocul prieteniilor si al iubirilor, din framantarile si aspiratiile caracteristice
varstei, din urmarirea incordata a fagaduielilor viitorului, din privirea
necrutatoare aruncata lumii adultilor.
Eliade, Mircea. Nunta în cer / Mircea Eliade. – București: Tana, 2007. – 142 p.
Din romanele de
dragoste ale lui Mircea Eliade, nici unul nu se apleaca mai staruitor asupra
eternului feminin ca Nunta in cer. Alcatuit din confesiuni rostite in soapta,
din citeva franturi de viata petrecute in Bucurestii „anilor nebuni“, romanul
prinde in paginile sale destinul framantat a doua cupluri marcate de o iubire
stranie si nelinistitoare. Numai ca misterul acesta vesnic, intrupat aici in
dubla ipostaza a personajului central al cartii, refuza sa se livreze
autorului. Ba pare chiar ca se adanceste ametitor, pe masura ce naratorii lui
Eliade isi deapana unul altuia povestea iubirii lor pierdute pentru enigmatica
eroina a intamplarilor, Ileana. Portretul ei, realizat din linii de o mare
puritate, este unul dintre cele mai tulburatoare portrete feminine din proza
romanesca, unul dintre acele chipuri ce-l urmaresc pe cititor multa vreme dupa
ce a inchis cartea.
Eliade, Mircea. Noaptea de Sânziene / Mircea Eliade. – București: Litera Internațional,
2010. – 384 p.
Noaptea de
Sanziene" este focalizata pe doua mari planuri: iesirea din timp si
posibilitatea iubirii mai multe femei in acelasi timp.
Iesirea din timp, adica
posibilitatea de a te rupe de toate problemele din jurul tau, de a te transpune
in alt plan unde nimic din jur sa iti mai aduca aminte de prezent, sa traiesti
vesnic. („Să scapi de Timp. Să ieşi din Timp. Priveşte bine în jurul d-tale: ţi
se fac din toate părţile semne. Încrede-te în semne. Urmăreşte-le…”)
Ştefan Viziru,
personalul principal al romanului reuseste sa iubeasca doua femei, Ioana, cu
care este si casatorit, si Ileana, o fata pe care o intalneste foarte rar insa
de care ajunge obsedat, el plecand in cautarea acesteia dupa ce sotia ii moare
in timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Reuseste sa o
reintalneasca pe Ileana dupa doisprezece ani, timp in care aceasta s-a
casatorit... Finalul il voi lasa putin in aer, sa il descoperiti
singuri.
Eliade, Mircea. Domnișoara Christina / Mircea Eliade. – București: Litera Internațional,
2011. – 320 p.
Romanul Domnisoara Christina este unul plin de
mister și fantezie. Cartea este bazată pe eternul mit al iubirii imposibile
dintre un muritor și un suflet de dincolo. Opera reprezintă
continuarea mitului Luceafarului și chiar conține versuri și simboluri din poemul lui Eminescu. Personajul
principal (muritor) Egor Pasichevici cade in capcana tesuta de Domnisoara
Christina, (strigoi) care subjugase sufletele la o
mulțime de oameni. Din pacate pentru Christina, ea cade prada iubirii pentru
Egor. Cartea este un continuu amestec de simboluri, motive, dubluri in timp,
spațiu și spirit, spirite și
folclor, toate traiesc intrepatrunzându-se în cartea lui Eliade. Egor insa o iubeste pe Sanda si
gaseste curajul de face pasi periculosi si nebunesti ca sa elucideze misterele
din casa si sa alunge spiritele pentru totdeauna.
LECTURĂ PLĂCUTĂ!
V. Sîrbu, şef serviciu
cercetare bibliografică
cercetare bibliografică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu