Nichita Stănescu
31 martie 1933 – 13
decembrie 1983
Poetul reprezentativ al „generației ʼ60‟
„Nu încape în
îndoială că Nichita Stănescu este cel mai important poet român de după al
doilea război. Opera lui a marcat, ca nici una alta, conștiința lirică a
contemporanilor. E greu de închipuit cum ar arăta poezia de astăzi – a
tinerilor, ca și a mai puțin tinerilor lui confrați – dacă n-ar exista 11
elegii, Laus Ptolemaei, Oul și sfera și celelalte.
Nichita Stănescu a creat un stil, personal și inimitabil, a deschis totodată
poeziei o perspectivă nebănuită, ca o fereastră prin care numeroși poeți au
privit și vor continua să privească lumea. ‟
Stănescu, Nichita (1933, Ploiești – 1983, București), poet și
eseist. Fiul lui Nicolae Stănescu, comerciant, și al Tatianei (n.
Cereaciuchin). Studii la Liceul Sfinții Petru și Pavel din Ploiești
(1944-1952). Facultatea de Filologie la Universitatea din București
(1952-1957). Corector, apoi redactor la Gazeta
literară (1957-1968). Redactor-șef adjunct la revistele Luceafărul (1969-1970) și România literară (1970-1973). A publicat
volumele de poezii: Sensul iubirii
(1960), O viziune a sentimentelor
(1964), Dreptul la timp (1965), 11 elegii (1966), Laus Ptolemaei (1968), Necuvintele
(1969), Măreția frigului (1971), Epica Magna (1978), Operele imperfecte (1979), Noduri
și semne (1982) ș.a. Eseuri în volumele: Cartea de recitire (1972) și Respirări
(1982).
A fost distins în
mai multe rânduri cu Premiul Uniunii Scriitorilor. Premiul Mihai Eminescu al
Academiei Române (1978). Premiul Internațional Gottfried von Herder (1975).
Candidat la Premiul Nobel pentru literatură (1980). Traduceri în limbile
sârbo-croată, engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară, polonă, bulgară,
suedeză, rusă, ebraică, letonă. Este considerat a fi poetul cel mai
reprezentativ al generației postbelice.
Îndeosebi cu al
doilea volum, O viziune a sentimentelor,
Nichita Stănescu se impune prin originalitatea viziunii sale lirice, care
situează în centrul universului imaginar un eu poetic văzut ca sursă de energie
transfiguratoare: „emoția‟, „dansul rotund al stărilor de spirit‟, colorează
sau decolorează lumea, îi schimbă contururile, o transformă într-un „cosmos de
oglinzi‟ în care subiectul liric se poate autocontempla narcisiac, încântat de
propria vitalitate. Un ritm „pulsatoriu‟ structurează viziunea poetică,
concretizată ca suită de fluxuri și refluxuri ale sensibilității. Câteva motive
lirice recurente se impun de pe acum: dansul, plutirea, zborul, simboluri ale
corporalității ușurate de restul materiei, privirea purificatoare – toate
modelate într-un registru al transparenței și evanescenței: „cu mine însumi mă
uit / folosindu-mă ca o privire‟. Tot acum se schițează un fel de mitologie a
limbajului poetic, având drept exemplu programul marelui înaintaș Tudor Arghezi
de „a acorda cuvântului însușiri materiale‟. Prin cuvântul mobilizat de
pasiunea erotică, se poate „repeta... structura materiei de la-nceput‟, eul
devenind un demiurg sui generis.
Această stare de candoare edenică va cunoaște tulburări semnificative în
versurile din Dreptul la timp, unde
se conturează o tensionată dramă a alterității, o dată cu descoperirea morții
și a distanței dintre obiectul concret, viu, și numele său. Un moment major al
operei lui Nichita Stănescu îl constituie volumul 11 elegii (1966) care articulează, de la un text la altul, o amplă
„ars poetica‟, o suită de măști ale poeziei, într-un limbaj ce marchează, cum a
observat Marian Papahagi, „tendința spre gnomic și abstract‟. Desfășurată între
viziunea spațiului indeterminat al nimicului și al tăcerii, inspirat de
viziunea hegeliană a premiselor devenirii ca unitate dintre neant și existență,
anterioară alterității și ființării, și viziunea regăsirii subiectului într-o
lume aurorală, „înăuntrul fenomenelor‟, sprijinit de „propriul tău pământ‟,
suita „elegiilor‟ trasează un itinerar simbolic al nașterii cuvântului poetic
și a stărilor de tensiune și „criză‟ generate de raporturile cu realul. Spațiul
indeterminării originare e totodată unul al infinitelor disponibilități germinative
(„Ci nu dorm numai eu aici / ci întregul șir de bărbați al căror nume îl
port‟), simbolul central fiind acela al oului
(Elegia oului, a noua). Succesiv,
poemele vorbesc despre despicarea unității prime și „ieșirea din sine‟, descoperirea de sine ca alteritate, jocul dintre
starea de criză, asociată cu „bunul simț‟ ce trimite spre lumea concretelor în
metamorfoză, și „starea contemplării‟ a autoscopiei și concentrării spirituale
( Elegia a treia). Celelalte elegii
vorbesc despre „lupta dintre visceral și real‟, „tentația realului‟, „afazia‟,
„opțiunea la real‟ - variante, în fond, ale aceleiași mișcări „pulsatorii‟ a
punctului energetic central care cunoaște momente de maximă expansiune, cu
figurarea unei proliferări masive a organelor de contact cu exteriorul („Întind
o mână care în loc de degete are cinci mâini / care-n loc de degete / au cinci
mâini‟), și de retragere spre starea de asceză contemplativă, într-o
„Hirpeboree‟ glacială („La frig cu noi și la gheață!‟) – în Elegia a opta Hiperboreeană. A noua
elegie, a „oului‟, figurează expansiunea infinită a mișcării germinative, mereu
obstaculată de limite ce se cer depășite, cea de a zecea reia, într-un fel de
ecou, tema modernist-simbolistă a sinesteziei și a „bolii‟ de inefabil. În
ansamblu, seria Elegiilor evidențiază
într-un discurs ce manevrează foarte liber jocul dintre abstract și concret,
împrumutând tipare din cărțile de înțelepciune ale omenirii, o poetică de
extracție (neo)modernistă, nunațată în sensul căutărilor neliniștite ale omului
contemporan, de reconciliere, dincolo de angajarea încordată în actul
cunoașterii de sine și a lumii, dintre eu și universul în perpetuă mișcare și
transformare. Volumele următoare pun într-un și mai puternic relief substanța
ludică a poeticii stănesciene, definiția poeziei sale ca „ars combinatoria‟.
Este cazul poemelor din Oul și sfera
(1967), dar mai ales al celor din Laus
Ptolemaei (1968), unde, într-un limbaj din nou „sapiențial‟,
mimat-ceremonios și solemn, regurgându-se și la „false silogisme‟ și „sofisme
lirice‟ de factură manieristă, se exprimă opțiunea pentru o viziune naivă,
geocentrică, a universului, mai apropiată de „bunul simț‟, de trăirea intuitivă
(„Doamne, Ptolemeu, blândule, / niciodată nu mi se face dor de idei, / ci numai
de lucruri, / schimbându-le din unu în trei și în cinci‟). La rândul său, Necuvintele (1969) dezvoltă problematica
expresiei poetice ispitite de „cuvântul care nu există‟, de infeabilul și
puritatea absolute. Lecția mallarmėeană privitoare la „cedarea inițiativelor
cuvintelor‟ e interpretată într-un mod foarte personal, lărgind la extrem
posibilitățile combinatorii, de alchimie – rimbaldiană – a verbului. Încă o
dată, dinamica „pulsatorie‟ a viziunii și imaginea universului (și a lumii
cuvintelor) ca spațiu germinativ (litera este „matricea literelor toate‟,
numele are „o infinitate de trupuri‟) este ilustrată în chip spectaculos. În
consecință, „foamea de cuvinte‟ (și de real) alternează cu „greața de cuvinte‟,
după aceeași logică cerând asigurarea mișcării între lumea metamorfozelor și
contemplația distantă, austeră. O cotitură în opera poetului o marchează
ultimele sale volume, Epica Magna (1978), Operele imperfecte (1979) și Noduri
și semne (1982). Noutatea e aici a agravării tensiunii existențiale a poeziei,
care capătă accente dramatice și tragice. Eul liric se definește acum ca „pată
de sânge care vorbește‟, iar poezia este definită ca „Iliadă a ființei‟,
confruntare necontenită cu „brutala stare de a fi‟. Amplele poeme au un comun
aer gnomic, „abstract‟ și „demonstrativ‟, cu mari desfășurări vizionare și
îndrăzneli asociative amintind oarecum de experiențele suprarealiste și
sugerând sentimentul absurdului și al înstrăinării, angoasa luând locul
candorii narcisiace din poemele mai vechi. Pași înainte în aceeași direcție fac
Operele imperfecte – carte-șantier, de permanentă reluare a proiectului
textual, într-un joc foarte liber, iarăși, însă orientat spre sugestii ale
destructurării, căderii, deteriorării relațiilor cu lumea, ale pierderii „regalității‟
și centralității eului liric. Sintaxa textuală este magistral exploatată aici
pentru a servi amintitelor sugestii, alături de o mare diversitate metaforică. Subintitulat
„Recviem la moartea tatălui meu‟, Noduri
și semne se vrea o mărturie dramatică despre „învățarea morții‟ -
dezvoltând o sintagmă eminesciană celebră - și, „dezobișnuirea de lucruri‟,
într-un univers imaginar degradat și ostil, marcat nu o dată de o atmosferă „metafizică‟,
de coșmar suprarealist, grotesc. Ciclul cel mai recent de poeme, Operele impersonale, publicat postum, în
antologia Ordinea cuvintelor (1985),
mizează pe o poetică antimimetică, de înlocuire a naturii „cu natura
organismului poetic‟. Eseurile din Cartea
de recitire (1972) și Respirări
(1982) , comentează cu finețe și într-un registru bogat metaforic probleme ale
limbajului poetic, perfect complementare meditației lirice propriu-zise, din
cărțile de versuri.
Sursa:
Scriitori români notorii: Viața. Activitatea. Opera / alcăt.
: Angela Lungu, Cristina Bujor. – Ch.: Epigraf, 2006. – 112 p.
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea Ghițulescu.
– București: Editura Lider, 2005. – 355 p.
2 comentarii:
Super informatia,intotdeauna Centrul Academic este o sursa utila de informare!Multumesc!
Va multumim pentru apreciere! Vizitati-ne blogul si veti afla intotdeauna informatii utile si interesante!
Trimiteți un comentariu