1 aprilie 2014

Evenimentul zilei: 1 aprilie

Octavian Goga

1 aprilie 1881 – 7 mai 1938

„Rapsodul pătimirii noastre ‟,
autorul monografiei lirice
a satului ardelean.

Ziarist, prozator, dramaturg sau om politic, Ocravian Goga este, înainte de toate, poetul unei înalte conștiințe civice și artistice, creatorul monografiei lirice a satului transilvănean. „Întâiul mar poet din epoca modernă‟ (G. Călinescu) surpinde jalea, durerea, revolta și aspirațiile pătimitului său neam, definind rolul militant al scriitorului. Poetul îmbină în lirica sa accentele pașoptiste, influența eminesciană și sensibilitatea modernă reprezentând un moment de sinteză specific literaturii tranziției de sfârșit și început de secol.


   Octavian Goga s-a născut la 1 aprilie 1881, în satul Rășinari, județul Sibiu, în familia preotului Iosif Goga, mama lui, Aurelia, fiind învățătoare.
   Din casa părintească i se cultivă dragostea pentru poezia lui Mihai Eminescu și George Coșbuc, respectul și compasiunea pentru mediul rural, pe care „ (...) am căutat să-l pătrund dus de mână de părinții mei cărturari. Eu n-am fost țăran, dar am priceput păsurile satului și m-am contopit cu toate durerile lui.‟ (O. Goga, Mărturisiri)
   Între 1886 și 1890, urmează școala primară din Rășinari, apoi gimnaziul și liceul unguresc din Sibiu (1890-1899), după care, în urma unui conflict național, se transferă la liceul românesc din Brașov, pe care l-a absolvit în 1900. Spiritul de revoltă pe care îl manifestă acum are să-l explice poetic în Mărturisiri: „M-am născut cu pumnii strânși, sufletul meu s-a organizat din întâiul moment pentru revoltă. M-am născut însă la graniță.‟
   Ca elev de liceu, are un debut nesemnificativ în Tribuna (1897), colaborând la mai multe publicații din Ardeal: Familia, Revista ilustrată, Tribuna literară ș.a
   Din 1900 își continuă studiile la Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din Budapesta unde frecventează cercul literar Petru Maior, publicând cele mai multe poezii la revista Luceafărul, pe care o editează împreună cu Alexandru Ciura. Își semnează primele poezii publicate cu Nic. Otavă. Ulterior, semna O.G., Agog, Styx, Sylex, Ion Codru ș.a
   Obținând o bursă din partea Asociației Astra, studiază la Universitatea din Berlin (1904), apoi întreprinde o călătorie în Italia, vizitând centre de cultură. Moartea tatălui său determină întreruperea studiilor și întoarcerea în Ardeal. Se stabilește la Sibiu.
   Debutul editorial al lui Octavian Goga are loc în 1905, cu volumul Poezii, apărut la Budapesta, prin care se impune ca unul dintre cei mai originali poeți ai timpului.
   Placheta cuprinde 48 de poezii și se deschide cu poezia Rugăciune – manifestul poetic al autorului care în Mărturisiri literare (1932) afirma: „Eu, grație structurii mele sufletești, am crezut întotdeauna că scriitorul trebuie să fie un luptător, un deschizător de drumuri, un mare pedagog al neamului din care face parte (...), un element dinamic, un răscolitor de mase, un revoltat (...), un semănător de credințe și un semănător de biruințe‟. Eul liric – poetul – imploră purificarea divină: „Alungă patimile mele‟ și definește jalea ca pe o coordonată a întregului univers liric: „Nu rostul meu..., / Ci jalea unei lumi, părinte, / Să plângă-n lacrimile mele‟.
   Una dintre capodoperele lui Octavian Goga poezia Noi, unde sunt opuse frumusețea meleagului natal și jalea neamului: „la noi‟ totul este mai frumos – codrii, „câmpurile de mătasă‟, „bătrânul soare‟, dar lacrimi sunt mai multe ca-n altă parte - „... roua de pe trandafiri / E lacrimi de-ale noastre‟, „...din lacrimi e-mpletit / Și Oltul, biet, bătrânul‟, „La noi sunt cântece și flori / Și lacrimi multe, multe...‟
   Poetul se solidarizează cu generațiile trecute, cu ancestralul și cosmicul, cu spațiul rustic – matcă primordială, generatoare de energie, microcosm constituind o sinteză a etniei și a umanității. Personajele create (preotul, dascălul, lăutarul, fecioara) devin „simboluri de omenie, credință, lumină, desfătare și bucurie. Totul proiectat pe fundalul unei naturi surprinse în succensiunea anotimpurilor.‟ (Mircea Zaciu)
   Volumul de debut (Oltul, Noi, Plugarii sunt texte reprezentative) are un grandios succes, autorul fiind elogiat de N. Iorga, T. Maiorescu, E. Lovinescu, C. Stere ș.a. Tot în acest an, se căsătorește cu Hortensia Cosma, fiica celui mai înstărit om din Transilvania.
   Din acest moment, poetul desfășoară o vastă activitate literară și politică. Este secretar al Astrei, a cărei publicație devine revista Țara noastră, pe care o editează în 1908, și redactor la Luceafărul. Salută răscoalele țărănești, luptă pentru drepturile naționale și sociale ale românilor transilvăneni, aceste evenimente răsfrângându-se în poeziile din cel de-al doilea volum – Ne cheamă pămîntul (1909). Jale și plâns, duioșie și oftat se transformă în acest volum în neliniște și revoltă.
   Primele două culegeri de poezii sunt cele mai bune în creația autorului. „Fizionomia sa lirică se definește aparte între elegia eminesciană și nota eroică a lui Coșbuc. Având afinități cu amândoi, cântecul lui Goga poate fi definit cu vorbele lui N. Crainic, o „elegie eroică.‟ (Ion Dodu Bălan)
   Goga preciza că sentimentele lui de revoltă față de nedreptățile suferite de românii ardeleni l-au împiedicat să scrie o poezie idilică: „Eu am văzut în țăran un om chinuit al pământului, n-am putut să-l văd în acea atmosferă în care l-a văzut Alecsandri în pastelele sale și nici n-am putut să-l văd încadrat în acea lumină și veselie a lui Coșbuc.‟
Ca om politic își începe activitatea la Partidul Național Român, pledând în articolele sale pentru unitatea tuturor românilor. Ca urmare a acuzărilor din partea regimului austro-ungar, este arestat și întemnițat la Budapesta (1912).
   Călătoria pe care o întreprinde după eliberare (Italia, Elveția, Franța, Spania) îi îmbogățește experiența intelectuală și sentimentală, lăsându-și amprenta asupra celui de-al treilea volum – Din umbra zidurilor (1913). Articolele din Strigăte în pustiu (1915) și volumul Cântece fără țară (1916) au ca geneză momentul crucial al intrării țării în Primul Război Mondial, autorul pledând pentru implicarea României în lupta pentru eliberarea Transilvaniei de sub austro-ungari.
   În timpul războiului Goga se înrolează ca simplu soldat, îndeplinind mai apoi diferite misiuni diplomatice la Paris și Londra, militând pentru cauza românească. Divorțează și se căsătorește cu cântăreața de operă Veturia Triteanu.
   După Unirea din 1918, Goga deține funcții foarte importante: ministru al Instrucțiunii și Cultelor (1919), ministru al Cultelor și Artelor (1921), ministru de Interne (1926), prim-ministru într-o formațiune de dreapta (1937-1938) – greșeala politică ce-l va marca.
   Membru al Academiei Române (1922), președinte al Societății Scriitorilor Români (1924-1925), O. Goga este laureatul Premiului Academiei Năsturel- Herescu (1906), al Premiului Național de poezie (1924), Universitatea din Cluj decernându-i titlul de Doctor Honoris Causa (1932).
   În ultimii ani de viață Goga scrie tot mai puțin (o apariție notabilă – piesa Meșterul Manole, 1928). Dezamăgit de politică, responsabil de erorile comise, cu sentimentul înstrăinării de satul natal care l-a obsedat pe autorul poeziei Părinții („De ce m-ați dus de lângă voi? / De ce m-ați dus de acasă?‟), poetul se retrage din viața publică.
   La 6 mai 1938, în comuna Ciucea, județul Cluj, în urma unui atac cerebral, se stinge din viață „mesagerul epocii‟, cel care „s-a ars pe sine prin flacăra nestinsă ce ardea în el‟ (N. Iorga. Un suflet de luptă: Octavian Goga). Defunctului, adus cu un tren special la București și depus la Ateneu, i se organizează funeralii naționale. Este înmormântat în cimitirul Bellu, iar peste vreo opt luni își află odihna de veci în inima Ardealului drag, fiind reînhumat în cripta Mausoleului de la Ciucea.
   Încă în 1905 N. Iorga a intuit viitorul poetului: „Goga va ajunge unul din poeții naționali, plecând nu de la teorii sau sentimente generale, ci de la nemărginita dragoste pentru casa sa, pentru brazda sa, pentru biserica sa, pentru satul său, pentru ținutul său oltean și pentru țara sa ardeleană‟.
Octavian Goga marchează un moment nou în evoluția poeziei românești la confluența dintre tradiție și inovație. Depășind statutul de poet al satului transilvănean, care i-a fost acordat de de critica vremii, Goga este un poet național în toată puterea cuvântului, poetul sufletului românesc, dar cu conștiința universalității. „Eu am crezut de la început în specificul național, scrie poetul în Fragmente autobiografice, adică am crezut că nu se poate intra în universalitate decât pe poarta ta proprie.‟

Sursa:
Scriitori români notorii: Viața. Activitatea. Opera / alcăt. : Angela Lungu, Cristina Bujor. – Ch.: Epigraf, 2006. – 112 p.

 Publicat: Irina Țurcanu

Niciun comentariu: