1887
·
Evocare tîrzie relatată de
Gheorghe Bojeicu, fost coleg de gimnaziu cu Mihai Eminescu, se încadrează
în timp aici: „...l-am regăsit prin Martie, în Mănăstirea Neamț, unde fusese
internat încă din Noembrie 1886, cum îmi spunea el singur. Intendent era o rudă
a mea Leon Onicescu, acum pensionar la Vaslui, și care l-a tratat
foarte bine. Se plîngea că a fost internat ca nebun, protestînd că n-a fost
nebun. Doctor era, titular, Dr. Ursulescu, care venia o dată sau de două ori pe
săptămînă. În Stabiliment funcționa ca un fel de
medic, în permanență,
Balomir. Cît am stat eu, în casă chiar la Onicescu, unde Eminescu lua masa
regulat, am avut impresia că era perfect sănătos. Doctorul spitalului declarase
și
el că poate să părăsească oricînd azilul – însă nu avea mijloace cu ce să
plece.‟
(...) Tot timpul cît am stat cu dînsul la Neamț, vreo zece zile, ne
duceam aproape în fiecare zi în pădurea din apropiere, tolănindu-ne pe iarbă și Eminescu cînta
cîntece eroice și
de jele, cu voce foarte frumoasă, așa că găseam o
adevărată distracție
în societatea lui. Tot de-acolo, mai înainte, a dat poezia Vezi
rîndunelele se duc intendentului Onicescu, după cum mi-a spus acesta,
ca să o trimeată la Convorbiri literare. Credința mea și a lui Onicescu era
că această poezie fusese inspirată de o doamnă a unui farmacist din localitate,
Doamna Czenkli.‟
·
Din inițiativa domnișoarei Cornelia S.
Emilian, elevă la Școala
Artelor Frumoase din Iași,
se constituie un comitet de elevi „cu scop de a deschide liste de subscrieri
pentru formarea unui capital, care să procure marelui nostru poet mijloacele
necesare pentru pentru căutarea sănătății sale.‟
Listele de subscripție
sînt lansate și
însoțite
de acest apel: „Sub-semnații elevi și eleve ai școalei de pictură din
Iași,
voind să venim în ajutorul distinsului poet Mihail Eminescu, îndrăznim a aminti
țărei
că este de datoria ei, ca în semn de recunoștință pentru prețioasa avere
intelectuală ce-i lasă, să-i formeze un fond pentru a-și înlesni mijloacele
de trai. În acest scop subsemnații am împărțit 500 de liste
pentru subscripțiuni,
care aducînd cîte 20 de lei una, în total ar face suma de 10 000 lei. Ca
să poată însă contribui țara
întreagă, fiecare persoană este rugată să binevoească a nu subscrie mai mult de
10 bani.‟
1889
· „...
era tot așa
prin marte – m-am dus într-o zi să văd pe Eminescu la ospiciul din strada
Plantelor‟...își amintea Vlahuță, după trei ani,
în conferința
Curentul Eminescu, ținută
la Ateneu, joi 12 martie 1892.
„M-a cunoscut și i-a părut bine
cînd m-a văzut. Îmbrăcat într-un palton lung și tîrînd în
picioare niște
galoși
mari de gumilastică, se primbla prin odae, cu mîinile la spate. M-a întrebat de
prieteni, căinîndu-i și
vorbind de ei cu milă, ca de niște oameni pierduți, sau foarte
nenorociți.
Arăta pentru unele lucruri de nimic un interes și o mirare
exagerată. Privirea-i era dusă, obrajii palizi și căzuți, glasul tărăgănat
și
somnoros. Avea mai mult aerul unui om ostenit din cale-afară. Îmi spusese cu un
ton important despre un plan al lui de reorganizare socială, la care se gîndește de mult, ‒ o lucrare
colosală, care îl muncește
și-i
dă nopți
de insomnie și
dureri de cap ucigașe.
Adusei vorba de poezii. Atunci, cu o bucurie de creator copilărește arătată, scoase
din buzunarul paltonului un petec de hîrtie și așezîndu-se pe scaun
începu să citească... un șir lung de strofe,
de o sonoritate și
de un efect ritmic fermecător. Rostirea lor îl încălzia, și ochii și glasul i se
înviorau. Pe acel petec de hîrtie nu erau scrise decît două vorbe : gloriosul
voivod. El improviza. Am ascultat uimit peste 20 de strofe sonore, dar lipsite
de sens și
de legătură; fiecare vers părea rupt dintr-o poezie frumoasă. Mi-aduc aminte că
două vorbe : foc și
aur reveniau mereu, mai în fiecare strofă. N-am putut reținea decît aceste
patru versuri de pe la mijloc, cari au un început de înțeles mistic:
Atîta foc, atîta
aur,
Ș-atîtea lucruri
sfinte
Peste-ntunericul
vieței
Ai revărsat
părinte...
Dar în
toată acea armonie de sunete se vedea perfect tehnica maestrului, limba lui
aleasă și
muzicală, care se supunea și se mlădia
mecanicește
sub ultimele tremurări ale acelui suflet întunecat. Era o neobicinuită frumuseță de sunete în acea
împărechere bizară de cuvinte, din care sburase pentru totdeauna ordinea și suflarea unui înțeles. Atunci am înțeles adînc sensul
înfiorător al cuvintelor lui de-odinioară:
Unde-s șirurile clare din
viață-mi
să le spun?
Ah, organele-s
sfărmate și
maestrul e nebun! –
Și cînd, ostenit de
acest joc curios de versuri sonore și pustii, își lăsă tăcut
privirea-n pămînt, figura lui îmbrăcă iarăși acea expresie de
tristeță,
vagă – umbra acelui apus dureros al conștiinții, care-i dedea în
momentul acela înfățișarea unui zeu
învins, părăsit de puteri și umilit. Eu mă
uitam la el, mi se rupea inima de milă, și nu știam ce să-i spun.
După cîteva minute de tăcere își împreună mîinile și, ridicîndu-și aiurit ochii în
sus, oftă din adînc și
repetă rar, c-un glas nespus de sfîșietor : «Of,
Doamne, Doamne!...» Era în acest suspin al lui și în aceste cuvinte
sinteza întregei lui vieți,
și
poate, c-o ultimă fulgerare de conștiință, a străbătut în
clipa aceea lanțul
tuturor suferințelor
lui, din copilărie și
pînă în ceasul în care se afla. M-a podidit plînsul ș-am plecat.
De-atunci nu l-am mai putut vedea... ‟
Sursa:
Vintilă, Petru. Eminescu: Roman
cronologic. – Bucureşti: Cartea Românească, 1974. – 810 p.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu