14 mai 2014

Camil Petrescu - creatorul romanului psihologic modern

Camil Petrescu
 9 aprilie 1894 – 14 mai 1954

creatorul romanului
psihologic modern.


Poet, romancier, nuvelist, dramaturg, eseist, Camil Petrescu este o personalitate deosebită: s-a consacrat filosofiei, a studiat matematicile, s-a aventurat în știința militară, a înființat și condus perioadice, a atacat probleme diverse – politice, economice, sociale, culturale, sportive. A creat tehnici narative inedite în literatura română. Problematica dominantă în creația lui Petrescu este condiția intelectualului în societatea contemporană.

Camil Petrescu se naște la 9 aprilie 1894, la București. Este fiul ofițerului Camil Petrescu, mort înainte de nașterea copilului său, și al Anei Keller, care se stinge din viață puțin după venirea pe lume a viitorului scriitor.
    A fost crescut de comisarul de poliție T. Popescu și soția acestuia Maria, cunoscând experiențe traumatizante de la o vârstă fragedă. „Copilăria mi-a fost umbrită de dispariția părinților. M-am văzut fără rude, fără familie, crescând de capul meu. Mi-am zis atunci că voi studia; m-am pus pe studiat cu temeinicie și îndârjire.‟ (Camil Petrescu).
   Camil Petrescu urmează clasele primare la școala din Obor, cartier în care locuia familia adoptivă, apoi este bursier la Liceul Sf. Sava (1906-1909) și finalizează studiile liceale în 1913, ca absolvent al Liceului Gh. Lazăr din capitală.
    În 1913 devine student al Facultății de Litere și Filosofie a Universității din București. Debutează în 1914, la revista Facla, prin articolul Femeile și fetele de azi, semnând cu pseudonimul Raul D. Colaborează în această perioadă la Rampa lui N. D. Cocea și Cronica lui T. Arghezi.
   Paralel cu studiile universitare frecventează, din 1916, cursurile școlii militare la Regimentul 6 Mihai Viteazul.
   Implicarea României în Primul Război Mondial îi determină în august 1916 plecarea pe front, ca voluntar. Timp de un an este rănit de 3 ori, cade prizonier și revine în țară în aprilie 1918. Experiența traumatizantă trăită de el însuși, mutilarea fizică (are probleme cu auzul) vor fi valorificate mai târziu în opera scriitorului. În această perioadă lucrează la piesa Jocul ielelor (1919, refăcută în 1946).
   În 1919 își ia licența în filosofie, după care deține, pentru câteva luni, postul de suplinitor de limba română la Liceul Gh. Lazăr, transferându-se în același an la Timișoara. Aici activează ca profesor și ziarist, conducând publicațiile Banatul Românesc, Țara și Limba română. În perioada timișoreană definitivează munca asupra culegerii Versuri. Ideea. Ciclul morții (propune o viziune realistă asupra campaniei din 1916-1918), care apare în 1923, și asupra dramei Suflete tari, jucată în 1925 la Teatrul Național din București.
   În 1921 revine la București, desfășurând o febrilă activitate pubicistică. Între 1927 și 1940 ține un jurnal, editat postum cu titlul Note zilnice, în care consemnează lipsurile materiale și atacurile împotriva lui.
   Dramaturgia lui Camil Petrescu este completată de piesele Act venețian (1919), Mioara (premiată la Teatrul Național din București în 1926); comedia Mitică Popescu (Teatrul Mic, 1928) ș.a. (în total 10 piese). Autorul „impune în teatrul românesc drama absolută, ale cărei evenimente esențiale se derulează la nivelul conștiinței individuale, descriind un traseu al descoperirii și al cunoașterii‟ (Gh. Crăciun). Marea pasiune pentru teatru este confirmată și de titlul lucrării de doctorat Modalitatea estetică a teatrului, pe care și-l ia în 1937.
   În 1939 este numit director al Teatrului Național din București. Tot în acest an i se acordă Premiul Național pentru literatură dramatică românească.
   Consacrarea ca prozator a lui Camil Petrescu i-o aduce anul 1930, cu publicarea romanului Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, „Ion Barbu în poezie, T. Arghezi, Sadoveanu, Mircea Eliade, Ion Vinea în proză... (...) au dat anului acestuia o strălucire aparte, de epocă așezată, de maturitate artistică. Cu mult deasupra celorlalte, prin caracterul său de unitate Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, romanul de debut definitiv al romancierului Camil Petrescu, se înscrie pe aceeași linie.‟  (Perpessicius).
   Anunțat în presă prin publicarea fragmentului Drum cu ocoluri la Odobești, romanul a avut un real succes, prima ediție epuizându-se în câteva zile. Al. Rosseti, editorul de la Cultura națională a lui Petrescu, își amintea că „tânărul blond, cu ochi pătrunzători și mișcări repezi‟ intenționa să scrie o nuvelă mai lungă, de vreo 150 de pagini, despre războiul din 1916-1918, Fata cu obraz verde. Oscilând între mai multe titluri – Proces-verbal de dragoste și război, Romanul căpitanului Andreescu, Petrescu crește nuvela până la romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război. (Nuvela devine capitolul II din partea a II-a). Camil Petrescu a refăcut romanul de câteva ori, ultima dată chiar în pocesul editării.
   Identificat deseori cu personajul principal Ștefan Gheorghidiu, care luptă pe două fronturi – al geloziei și al războiului monstruos, autorul explica într-un interviu: „Gheorghidiu nu sunt eu, de altfel, n-am fost niciodată însurat. (..)  aproape toate gesturile și cele mai mici incidente sunt culese din mediul în care am trăit. Toate incidentele sunt aproape autentice, dar sunt altfel organizate decât au fost în realitate‟.
   În 1931, pentru acest roman, lui Camil Petrescu i se decernează Premiul Național pentru proză.
   În 1933 îi apare romanul Patul lui Procust, la care autorul a lucrat timp de 7 ani, fiind obsedat de acest titlu din adolescență. În 1913 Petrescu ia cunoștință de existența romanului Le lit de Procuste de Leon Dauder. Folosind modalități estetice verificate în primul roman, autorul propune diferite perspective asupra acelorași întâmplări, sporind autenticitatea, explorând o nouă modalitate de a scrie: „Ingeniozitatea lui C. Petrescu constă în a fi aranjat ca un roman în scrisori (istoria amorului dintre dna T și Fred Vasilescu) să încorporeze în altul (povestea dragostei lui Ladima pentru Emilia)‟ (Ov. Crohmălniceanu).
   Personajele masculine create de C. Petrescu se caracterizează prin sete de adevăr, aspirație către absolut, dorința de a transcende limitele. Fideli față de sine, eroii săi masculini sunt „înfrânți și totuși victorioși prin chiar noblețea înfrângerii‟ (Vasile Popovici).
   Timp de 10 ani (1933-1943) C. Petrescu se dedică filosofiei, pretinzând elaborarea unui sistem filosofic propriu, „substanționalismul‟. Unele dintre ideile lucrării Doctrina substanței, rămasă neîncheiată, le găsim în proza lui Petrescu, autorul sincronizând literatura cu filosofia.
   În 1936 publică volumul de eseuri și articole Teze și antiteze, în care își exprimă opiniile despre poezie, roman, teatru, scriitor etc. „Menirea scriitorului e să sporească, prin scrisul lui, conștiința în lume. Aici e puterea lui. Sporind lumina, izgonește răul.‟
   Eseul Noua structură și opera lui Marcel Proust explică admirația lui Petrescu pentru scriitorul francez pe care l-a tradus în română și al cărui model narativ (autenticitatea, renunțarea la cronologie, dilatarea timpului ș.a) parțial l-a urmat.
   Contribuția lui Camil Petrescu la dezvoltarea literaturii este înalt apreciată, scriitorul fiind ales în 1948 membru al Academiei Române.
    Paralel cu vasta activitate publicistică, desfășurată după 1940 , Petrescu proiectează un roman monumental dedicat lui N. Bălcescu, Un om între oameni, conceput din trei volume, dar rămas neterminat. În 1953 vede lumina tiparului primul volum, care va fi tradus în germană, franceză și engleză.
   În 1954 inovatorului romanului românesc i se decernează Premiul de Stat clasa I și titlul de Laureat al Premiului de Stat pe anul 1953, de asemenea, este distins cu Ordinul Muncii, clasa I.
   C. Petrescu trece în veșnicie pe 14 mai 1957.
    Complexă, opera lui C. Petrescu, de la poezie la filosofie, rămâne unitară prin manifestarea spiritului polemic, obsesia absolutului, respingerea calofiliei (cu Petrescu se asociază noțiunea anticalofilie, pentru a nu falsifica trăirea prin atenția deosebită acordată stilului).
    De la articolul politic la studiul științific, Camil Petrescu a abordat în creația sa o diversitate de teme și motive (iubirea, războiul, familia, intelectualul, parvenitismul, artistul etc. ).
   Ca romancier, a adoptat formule estetice moderne, punând accentul pe autenticitate, pe tehnici narative inedite pentru literatura română (fluxul conștiinței, introducerea fragmentelor monologate în narațiunea de tip memorialistic, pluriperspectivismul) etc., inovând romanul românesc și sincronizând literatura română cu cea universală.
   Inovator prin problematică și modalitatea de a scrie, C. Petrescu deschide noi orizonturi prozei românești.
   „Spirit deosebit de mobil, unul dintre cele mai efervescente din întreaga istorie a culturii românești, condus de credința că înalta intelectualitate implică facultatea de a reface în conștiință „toate experiențele pe care le-a făcut omenirea până la el‟, îmbogățindu-le totodată „printr-o experiență nouă‟, Camil Petrescu a ținut cu obstinație să se afirme în cât mai multe sfere de activitate, dacă nu în toate, deschizând în fiecare noi orizonturi.‟ ( Dumitru Micu)

Sursa:
Scriitori români notorii: Viața. Activitatea. Opera / alcăt. : Angela Lungu, Cristina Bujor. – Ch.: Epigraf, 2006. – 112 p.

 Publicat: Irina Țurcanu

Niciun comentariu: