Marin Preda
5 august 1922 – 16
mai 1980
„Preda are
ceea ce n-au mulți creatori: o filosofie de existență, un mod, adică, de a
gândi omul și relațiile lui în univers. Numai la Sadoveanu mai aflăm o viziune despre
om de o asemenea profunzime și coerență: omul privit dinspre partea cosmicului.
La Preda, omul este privit dinspre partea istoriei.‟
Eugen Simion
Preda, Marin (1922, Siliștea Gumești / Teleorman – 1980,
Mogoșoaia / București), romancier, dramaturg, traducător. Fiul lui Tudor
Călărașu și al Joiței (n. Preda), țărani. După școala primară în sat urmează
Școala normală din Abrud (1937-1940), apoi la București, unde s-a transferat
Școala de la Abrud după cedarea Ardealului. Debut în ziarul Timpul cu schița Pârâtuʼ (1942), după care publică frecvent în Timpul, Vremea, Evenimentul. Debut editorial: Întâlnirea din pământuri, povestiri, 1948. Urmează volumele Ana Roșculeț (1949), Moromeții (1955) – considerat o
capodoperă – Moromeții, II (1967), Risipitorii (1962), Risipitorii, ediție definitivă, 1969, Intrusul, 1968, Marele
singuratic (1972), Delirul (1975)
și Cel mai iubit dintre pământeni,
I-III (1980). Volumele Imposibila
întoarcere (1971) și Viața ca o pradă
(1977) adună materiale, comfesiuni, eseuri, foiletoane publicate în presă. A
fost vicepreședinte al Uniunii Scriitorilor din România (1968), director al
editurii Cartea Românească. Membru corespondent al Academiei Române. Premiul
Uniunii Scriitorilor (1972, 1977) și al Asociației Scriitorilor din București
(1968, 1971). A scris piesa de teatru Martin
Bormann și a dramatizat propriul roman, Moromeții. A tradus din Albert
Camus (Ciuma, 1965) și Demonii de F. M. Dostoievski (1970).
Sursa:
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea
Ghițulescu. – București: Editura Lider, 2005. – 355 p.
Preda, Marin
Moromeții / Marin Preda. –
București: Cartex Serv, 2004.
Romanul se deschide amplu, sub semnul unei temporalități
blânde, cu memorabila frază
„...timpul avea cu oamenii nesfârșită răbdare.”
Temporalitatea este însă drama personajelor lui Preda,
deoarece ele trebuie să iasă din timpul sacru/timp răbdător și să intre în
timpul profan/timpul istoriei, un timp al fatalității, ireversibil, neîndurător
și nerăbdător. Primul roman se încheie tot sub auspiciile temporalității, însă
al unui timp ce nu mai are răbdare cu oamenii, precipitat, haotic, profan.
Romanul Moromeții are ca temă satul și țăranul în
perioada dintre cele două războaie mondiale. Scriitorul caută să găsească un
răspuns la problema dacă mica proprietate țărănească poate rezista la
presiunile relațiilor de producție capitaliste. Ilie Moromete stăpânește în
chip absolut peste o familie a cărei alcătuire prevestește parcă destrămarea:
trei fii din prima căsătorie – Paraschiv, Nilă și Achim, în timp ce Niculae,
Tita și Ilinca sunt copiii Catrinei facuti cu Ilie Moromete din a doua
casatorie. Pentru a păstra unitatea familiei, tatăl este neînduplecat și
justițiar.
Preda, Marin
Intrusul /
Marin Preda; pref.: Răzvan Voncu. – București: Curtea Veche Publishing, 2011.
"Intrusul este, într-un anume sens, chiar un roman al
înfrângerii regimului comunist. Nu de către democraţie sau de către firava
opoziţie internă, ci 1) de către forţele obscure ale psihe-ei umane, și 2) de
către propria sa demagogie. Niciunul dintre personajele din roman nu se lasă
transformat în vreun fel de către regim: Surupăceanu devine doar electrician,
nu și comunist, Maria rămâne o femeie pe care discursul ofi cial despre
„familia socalistă“ n-o oprește să-și caute fericirea în afara cuplului,
directorul combinatului, deși se pregătește să termine facultatea la seral, nu
se transformă și în „activistul bun“, oferindu-i eroului Surupăceanu, după
accident, doar un derizoriu post de portar [...]. Paradoxul întregii opere a
lui Marin Preda este acela că învingători sunt numai învinșii, căci numai ei au
puterea de a se ridica și de a o lua de la capăt. Condiţia tragică a omului, în viziunea lui
Preda, rezidă în contradicţia dintre imposibilitatea reîntoarcerii și evidenţa
încăpăţânatei reîntoarceri a fiinţei strivite de istorie." (RĂZVAN VONCU)
Risipitorii
este romanul unei familii şi, lucru nou la Marin Preda, romanul unui sentiment.
El acoperă o mare arie socială şi se întinde pe spaţiul a două generaţii
: părinţii (Petre şi Rodica Sterian, Toma Sterian) şi copii Constanţa, Vale,
Gabi, dr. Munteanu, Mimi Arvanitache). Materia romanului o constituie dramele
copiilor şi, analizându-le, talentul lui Marin Preda îşi regăseşte forţa lui
reală.
Preda, Marin. Viața ca o pradă / Marin Preda. – București: Cartex Serv, 2006.
Romanul Viața
ca o pradă înfățișează drumul sufletesc, intelectual al lui Marin Preda,
prin adolescență și tinerețe, drum ce se finalizează, la sfârșitul relatării,
cu publicarea cărții Moromeții, ce l-a consacrat, punându-l pe făgașul
normal al vieții sale. Aventura conștiinței sale, așa cum spune însuși autorul,
îl poartă prin încercări, strădanii, renunțări și greutăți până când reușește
să își găsească drumul, anume viața închinată scrisului cu pasiune și ardoare.
Preda, Marin. Delirul /
Marin Preda. – București: Cartex Serv, 2003.
Scrierea lui Marin Preda, „Delirul”, apărea de sub
teascurile tipografiei în 1975, cu cinci ani înainte de tragica-i dispariţie de
la 16 mai 1980. În afara unor noţiuni ca istorie, adevăr, realitate, proza lui
Marin Preda nu ar avea nici un înţeles. Abordând teme morale sau
existenţiale într-un stil epic de mare densitate, într-o literatură inspirată
din realităţile contemporane Marin Preda a aşezat proza românească pe terenul
solid al observaţiei psihologice, el fiind cel mai avizat cronicar al unei
epoci de tragice răsturnări sociale sub presiunile politice şi a represiunilor
inchizitoriale din „obsedantul deceniu”.
Preda, Marin. Cel mai iubit dintre pământeni / Marin Preda. – București: Litera Internațional, 2003.
“Marin Preda a scris, în fond, un
roman pe care n-aş putea să-l numesc altfel decât romanul unei mari conştiinţe.
Conştiinţa, întâi, a unui mare prozator care judecă fără părtinire, fără
mistificaie (nici măcar aceea ce se bizuie pe un tiranic senti-ment al
justiţiei!), o istorie în care forţele se confruntă în chip dramatic;
conştiinţa, apoi, a unui erou care crede în puterea spiritului şi în mitul fericirii
prin dragoste. Destinul îl loveşte de mai multe ori, însă înfrângerile nu-l
împing spre negaţia valorilor şi nu-i sălbăticesc sufletul.” (EUGEN
SIMION)
Preda, Marin. Marele singuratic / Marin Preda. – București: Cartex Serv, 2004.
"Recitesc
însemnările lui Marin Preda despre artă și
observ două categorii de obsesii: una se referă la posibilitatea operei de a
recupera totalitatea ființei umane, alta privește actul de creație ca atare. A
scrie este pentru el, ca pentru Sartre, a descoperi sensul plenitudinii și al totalității care există în om, a face ca individul să se simtă
esențial în raport cu universul. Preda nu-i un om al fragmentului, este un om
al totalității, ca Malraux, Camus și, încă o dată, ca Sartre." (Eugen
Simion)
Preda, Marin. Imposibila întoarcere / Marin Preda . – București: Cartex Serv,
2004.
Veți putea
lua act de bogăția acestei cărți de eseuri care adună în jurul marii teme a
raporturilor cu timpul și a imposibilei întoarceri nenumărate considerații
privind societatea românească postbelică, destinul scriitorului în noua lume,
mărturisiri ale autorului despre propriul scris și despre propriile personaje,
observații despre polemică…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu