CENTRUL ACADEMIC INTERNAŢIONAL EMINESCU
Ştiinţele educaţiei. În ajutorul cadrelor didactice
Listă bibliografică selectivă de recomandare
Stiinţele educaţiei este un ansamblu al disciplinelor teoretice şi practice, care au ca obiect de studiu formarea şi dezvoltarea continuă a personalităţii prin metodologii specifice.Termenul a fost introdus de Ed. Claparede, în 1912, pentru a marca multiplicarera şi diversificarea ramificărilor ştiinţei pedagogice. Între timp , numărul ştiinţelor educaţiei a crescut considerabil, fără ca toate să aibă un obiect de studiu distinct, o metodologie proprie.
În momentul actual conceptul de ştiinţe ale educaţiei este înţeles în mai multe feluri.
Unii pedagogi consideră termenul ştiinţele educaţiei ca fiind sinonim cu ştiinţe pedagogice, discipline pedagogice sau ramuri ale pedagogiei. Ei văd pedagogia ca pe o disciplină integratoare. Alţi pedagogi atribuie denumirea de ştiinţele educaţiei numai conexiunilor interdisciplinare de tipul psihologie pedagogică, sociologia educaţiei, axiologie pedagogică etc.
La întocmirea acestei liste bibliografice noi ne-am axat pe un punc de vedere mai larg, care consideră ştiinţele educaţiei drept un complex ştiinţific interdisciplinar, funcţional, încluzând atât ramurile pedagogiei, cât şi conexiunile menţionate mai sus.
1.Călin C. Marin. Filosofia educaţiei / Marin C. Călin. – Bucureşti : Aramis, 2001. - 287 p.
Din cuprins: Filosofie şi filosofia educaţiei; Filosofia clasică şi modernă a educaţiei: Platon, J.J. Rousseau, Immanuel Kant; Filosofia contemporană a educaţiei şi dezvoltările ei: John Dewey, Karl Jaspers, Jean Paul Sartre, George F. Kneller, Morris van Cleve; Ontologia educaţiei; Epistemologia educaţiei; Axiologia educaţiei; Filosofia analitică a educaţiei.
2.Cerghit, Ioan. Metode de învăţământ / Ioan Cerghit. – Iaşi :Polirom, 2006. - 315 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Statutul şi semnificaţia conceptului de metodă în sistemul activităţii didactice;
Orientări şi tendinţe în dezvoltarea metodologiei instruirii; Sistemul metodelor de învăţământ; Mtode de comunicare orală; Metode de comunicare scrisă (învăţarea prin lectură); Metode de comunicare bajate pe limbajul intern; Metode de explorare a realităţii (metode intuitive); Metode de învăţare prin acţiunea practică (operaţionale sau practice); Metode de raţionalizare a învăţării şi predării.
3.Cojocaru, Venera Mihaela. Teoria şi metodologia instruirii / Venera Mihaela Cojocaru. - Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 2008. - 168 p.
Din cuprins: Principiile procesului de învăţământ; Metode de învăţământ; Mijloace de învăţământ; Forme de organizare a procesului de învăţământ; Proiectarea didactică.
Cosma, Traian. Şedinţele cu părinţii în gimnaziu : Idei – suport pentru giriginţi / Traian Cosma. - Iaşi : Polirom, 2008. - 175 p.
Din cuprins: Locul şi rolul familiei contemporane în educaţia copilului; Dirigintele şi familia; Informarea psihopedagogică şi educarea părinţilor; Idei – suport, sinteze şi îndrumări metodice utile dirigintelui în susţinerea şedinţelor cu părinţii
4.Cosmovici, Andrei. Psihologie generală / Andrei Cosmovici. – Iaşi :Polirom, 2005. - 253 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Începuturile psihologiei. Apariţia psihologiei ca ştiinţă; Modelele psihologiei; Baza fiziologică a vieţii psihice; Evoluţia psihicului; Psihologia învăţării; Senzaţiile; Percepţia; Memoria; Imaginea şi creativitatea; Gândirea; Motivaţia; Afectivitatea; Activitatea voluntară.
5.Cosmovici, Andrei; Iacob, Luminiţa. Psihologie şcolară / Andrei Cosmovici; Luminiţa Iacob. - Iaşi: Polirom, 2008. - 303 p.
Din cuprins: Repere psihogenetice. Caracterizarea vârstelor şcolare; Personalitatea elevilor. Temperamentul şi caracterul; Aptitudinile şi importanţa lorîn activitatea şcolară; Metode de cunoaştere a elevilor; Devierile comportamentale şi combaterea lor; Învăţarea. Teorii ale învăţării; Procese fundamentale îtr-o învăţare elementară; Creativitatea şi cultivarea ei în şcoală; Gândirea. Dezvoltarea gândirii în procesul instructiv-educativ; Comunicarea didactică; Aspecte motivaţionale ale învăţării în şcoală; Eşecul la învăţătură şi prevenirea lui; Perspective psihosociale în educaţie; Dimensiuni psihosociale ale activităţii profesorului; Perspectiva umanistă asupra educaţiei.
6.Cristea, Gabriela. Managementul lecţiei / Gabriela Cristea. - Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 2008. - 212 p.
Din cuprins: Noţiuni generale de management; Analiza conceptului de management; Managementul pedagogic; Definirea şi analiza lecţiei din perspectivă managerială; Modele de conducere a lecţiei; Realizarea lecţiei din perspectivă managerială; Organizarea managerială a lecţiei; Orientarea managerială a lecţiei; Perfecţionarea managerială a lecţiei.
Cristea, Sorin. Fundamentele pedagogiei / Sorin Cristea. – Iaşi :Polirom, 2010. - 398 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Specificul pedagogiei ca ştiinţă socioumană; Evoluţia pedagogiei – de la pedagogie la ştiinţele educaţiei; Pedagogia postmodernă; Definirea şi analiza conceptului pedagogic de educaţie; Finalităţile educaţiei; Conţinuturile generale ale educaţiei ; „Noile educaţii” - conţinuturi particulare ale educaţiei; Formele generale ale educaţiei ; Contextul în care se realizează educaţia; Managementul sistemului de învăţământ; Evoluţia educaţiei din perspectiva paradigmei curriculumului.
7.Cucoş, Constantin. Educaţia: iubire, edificare, desăvârşire / Constantin Cucoş. – Bucureşti :Polirom, 2008. - 223 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Discipolat şi iubire pedagogică; Confluenţe şi contradicţii formative; Globalizare; tehnologizare, învăţare; Pluralismul cultural şi educaţia pentru acceptarea celuilalt; Câteva probleme ale învăţământului românesc; Formarea prin sine şi prin alţii; Edificarea prin cunoaştre, iubire, fericire; Spiritualitatea religioasă în şcoală; Formarea şi edificarea prin experienţa sacrului; Evocări pedagogice; Secvenţe autobiografice cu reverberaţii paideice.
8.Cucoş, Constantin. Pedagogie / Constantin Cucoş. – Bucureşti :Polirom, 2006. - 462 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Pedagogia – ştiinţă a educaţiei; Educaţie şi contemporaneitate; Componentele educaţiei ca proiecţie a finalităţilor; Teoria şi metodologia curriculumului; Teoria şi metodologia instruirii; Teoria şi metodologia evaluării; Deschideri posibile.
9.Cucoş, Constantin. Teoria şi metodologia evaluării / Constantin Cucoş. – Iaşi :Polirom, 2008. - 265 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Evaluarea randamentului şcolar – componentă a demersului didactic; Procesualitatea evaluării. Ipostaze, funcţii, caracteristici, Evaluarea competenţelor şi lumea valorilor. Relevanţa evaluării într-o lume dinamică; Stratergii de evaluare şi notare; Factori ai variabilităţii aprecierii şi notării; Testul docimologic – instrument de măsurare a rezultatelor şcolare.
Granaci, Lidia. Educaţia prin joc. : Teorerie şi practică / Lidia Granaci. - Ch. : Epigraf , 2010. - 191 p. (înregistrat în 2010)
Din cuprins : Prin felul de a concepe jocul didactic, constatăm că autoarea lucrării aderă la ideea că educaţia are nevoie de afectivitate, ea nu poate fi lăsată la voia întîmplării, caracterul fiinţei umane fiind „plantat” prin joc încă din copilărie.
10.Gherguţ, Alois. Management general şi strategic în educaţie : Ghid practici / Alois Gherduţ. – Iaşi :Polirom, 2007. - 230 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Funcţiile managementului în serviciile educaţionale; Aspecte privind managementul strategic în serviciile educaţionale; Eficacitatea şi eficienţa în managementul educaţional; Managementul schimbării în serviciile educaţionale; Managementul calităţii şi controlul calităţii totale în serviciile educaţionale; Elemente de marketing în serviciile educaţionale.
11.Iucu, B. Romiţă. Instruirea şcolară : Perspectivele teoretice şi aplicative / Romiţă B. Iucu. - Iaşi: Polirom, 2008. - 222 p.
Din cuprins: Didactica – tradiţie şi modernitate; Teoria instruirii – fundamente ştiinţifice şi aplicative; Teoria generală a procesului de învăţământ; Strategii de instruire; Legitate şi normativitate în instruire.
12.Iucu, B. Romiţă. Managementul clasei de elevi : Aplicaţii pentru gestionarea situaţiilor de criză educaţională / Romiţă B. Iucu. - Iaşi: Polirom, 2006. - 269 p.
Din cuprins: Managementul clasei – orizonturi şi perspective; Structura dimensională a managementului clasei; Nivelul interacţional al managementului clasei; Consecinţe negative ale unui management defectuos al clasei de elevi; Stiluri şi strategii de intervenţie ale cadrului didactic în situaţii de criză educaţională.
13.Jinga, Ioan. Educaţia şi viaţa cotidiană / Ioan Jinga. – Bucureşti : Ed. Didactică şi Pedagogică, 2008. - 328 p. (Col.: „Idei pedagogice contemporane”)
Din cuprins: Managementul şi implicaţiile lui în educaţie şi învăţământ; Formarea şi perfecţionarea educatorilor; Didactica, între tradiţie şi inovaţie; Meandrele reformei; Educaţie şi societate.
14.Joiţa, Elena. Formarea pedagogică a profesorului: Instrumente de învăţare cognitiv * constructivistă. - Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 2008. - 400 p.
Din cuprins: Conceperea şi utilizarea instrumentelor cognitiv – constructiviste; Instrumente cognitiv – constructiviste în formarea pedagogică a profesorilor; Alte instrumente cognitiv – constructiviste utilizate ca materiale suport
15.Nedelcu, Anca. Fundamentele educaţiei interculturale : Diversitate, minorităţi, echitate / Anca Nedelcu. – Iaşi :Polirom, 2008. - 204 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Cultură şi culturi – interacţiuni şi beneficii; De la competenţa culturală la competenţa interculturală; Evoluţia şi dezvoltarea abordărilor interculturale în educaţie; Programe centrate pe conţinuturi. Curriculum intercultural; Şcoala interculturală – implicaţii pentru elevi, profesori, comunitate; Formarea cadrelor didactice pentru interculturalitate – o opţiune justificată.
16.Negovan, Valeria. Întroducere în psihologia educaţiei / Valeria Negovan. - Bucureşti: Ed. Universitară, 2006. - 240 p.
Din cuprins: Psihologia învăţării – baza teoretico-metodologică a psihologiei educaţiei; Învăţarea şcolară – domeniu de cercetare şi aplicaţiei al psihologiei educaţiei; Provocări pentru teoria şi practica educaţiei; Psihologia fără anestezie.
17.Negreţ-Dobridor, Ion. Ştiinţa învăţării : De la teorie la practică / Ion Negreţ-Dobridor; Ion Ovidiu Pânişoară – Iaşi :Polirom, 2005. - 255 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Thorndike – ultimul mare asociaţionist; Legea efectului; Skinner – condiţionarea operantă şi instruirea programată; Bandura şi modelarea socială; Învăţarea socială; Festinger şi disonanţa cognitivă; Rogers şi libertatea de a învăţa; Idealul educaţional absolut; Maslow şi experienţele culminante; Analiza câmpurilor de forţă; Autodirecţionarea învăţării; Brainsketching; Brainstorming; Brainwriting; Cercul „Complimentelor”; Metoda consacrării; Metoda „copacului cu erori”; Cubul; Discuţia-păanel; Incidentul critic; Jocul de rol; Teoria manipulării; Tehnica SCAMPER; Problematizarea.
18.Niskier, Arnaldo. Filozofia educaţiei: O viziune critică / Arnaldo. - Bucureşti: Ed. Economică, 2000. - 368 p.
Din cuprins: Ştiinţa educaţiei – dialogul dintre realitate şi inteligenţă; De ce filosofia educaţiei? Omul ca măsură de sine; Putere şi educaţie – nevoi de ideologie; Dialectică şi metafizică – gândirea în proces şi ştiinţa căutării; Educaţia pentru viaţa morală – dreptul la valorile spirituale; Instituţiile educaţionale formale şi nonformale – educaţia ca reflectare a conflictelor; Iluminismul – Prezenţa luminii divine; Naturalismul – niciodată educaţia nu a mai fost aceeaşi; Kant – Avântul omului spre libertate; Hegel – idealismul ca expresie a libertăţii şi raţiunii; Marxismul şi educaţia – şcoala în slijba producţiei; Pozitivismul – originea şi progresul; Obiectivele educaţiei moderne – de la educaţia reproductivă la pedagogia conflictului; Obiectivele educaţiei braziliene – aspectele sale folozofice
19.Orţan, Florica. De la pedagogie la ştiinţele educaţiei / Florica Orţan. - Bucureşti: Ed. Didactică şi pedagogică, 2007. - 224 p. (Col. „Idei pedagogice contemporane”)
Din cuprins: Delimitări conceptuale; Pedagogia şi componentele ei tematice din perspectivă istorică; Către o nouă structură a pedagogiei; Natura interdisciplinară a pedagogiei; Consecinţe şi implicaţii ale demersului analitic în pedagogie; autonomizarea ştiinţelor educaţiei.
20.Pânişoară, Ion Ovidiu. Comunicarea eficientă / Ion Ovidiu Pânişoară. – Iaşi :Polirom, 2008. - 430 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Definiţii, modele şi teorii ale comunicării; Formele comunicării; Bariere în comunicare şi aspecte privind eficienţa comunicării; Prezentarea şi ascultarea eficiente; Conflictul – dimensiune esenţială a comunicării; Tactici folosite în conflict. Negocierea şi medierea; Comunicarea în cadrul grupului; Procese de grup. Analize educaţionale; Conducerea (leadership-ul) şi rolurile în cadrul grupului; Tehnologia comunicării educaţionale. Comunicarea în grup prin metodele de interacţiune.
21.Pânişoară, Ion Ovidiu. Profesorul de succes : 59 de principii de pedagogie practică / Ion Ovidiu Pânişoară. – Iaşi :Polirom, 2009. - 336 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Principiul competenţei cadrului didactic; Principiul familiarităţii; Principiul personalizării relaţiei; Principiul empatiei; Principiul încurajării; Principiul flexibilităţii; Principiul conştiintizării; Principiul dialogului; Principiul participării active; Principiul manipulării; Principiul dovezii sociale; Principiul consecvenţei comportamentale; Principiul pedepsei şi recompensei; Principiul consecinţelor logice; Principiul standardelor de performanţă; Principiul disonaţei cognitve; Principiul evitării gândirii stereotipe.
22.Popa, Nicoleta, Laura. Ghid pentru cercetarea educaţiei / Nicoleta Laura Popa; Liviu Antonesei; Adrian Vicenţiu Labăr. – Iaşi :Polirom, 2009. - 191 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Educaţia – proces antropologic complex; Cercetarea educaţiei – activitate multidimensională; Cercetarea educaţiei – strategii, itinerare, proiecte; Metode, tehnici şi instrumente de cercetare; Metodologia prelucrării şi interpretării informaţiilor; Organizarea şi prezentarea informaţiei ; Rolul de cercetare; Analiza datelor în SPSS; Ghid practic pentru pedagogie şi psihologie.
23.Prodan, Adriana. Managementul de succes: Motivaţie şi comportament / Adriana Prodan. - Iaşi: Polirom, 1999. - 190 p. (Col. „Ştiinţe economice”)
Din cuprins: Un model de comunicare eficientă în firmă; Motivaţia ca factor în explicarea comportamentului uman la locul de mucă; Personalitatea managerului şi implicaţiile ei în viaţa firmei; Un profil comportamental al managerului român; Performanţa şi satisfacţia în muncă; Absenteism şi fluctuaţie; Strategia recompenselor băneşti; Strategii de motivare cu resurse minime.
24.Sava, Simuna. Teorie şi practică în educaţia la distanţă / Simuna Sava. - Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 2003. - 300 p.
Din cuprins: Excursiuni teoretice; Utilizarea diferitor suporturi media în educaţia la distanţă; Specificul predării – învăţării – evaluării în educaţia la distanţă; Recomandări practice pentru realizarea educaţiei la distanţă.
25.Sălăvăstru, Dorina. Psihologia învăţării : Teorii şi aplicaţii educaţionale / Dorina Sălăvăstru. – Iaşi :Polirom, 2009. - 230 p. - (Col. "Ştiinţele educaţiei")
Din cuprins: Teorii asociaţioniste ale învăţării; Teoria social-cognitivă a învăţării; Teorii umaniste ale învăţării; Pedepsele şi efectele lor asupra elevilor; Tehnicile de modificare a comportamentului; Metodele de învăţare constructivistă; Tipologia stilurilor de învăţare; Metacogniţia şi autoreglarea învăţării; Formarea gândirii critice a elevilor.
26.Ţoca, Ioan. Agenda directorului / Ioan Ţoca. - Bucureşti : Ed. Didactică şi Padagogică, 2008. - 328 p.
Din cuprins: Mapa directorului; Managementul financiar; Managementul patrimoniului; Managementul achiziţiilor publice
27.Ulrich, Cătălina. Postmodernism şi educaţie: Idei pedagogice contemporane / Cătălina Ulrich. - Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 2007. - 187 p.
Din cuprins: Postmodernism şi postmodernitate; Despre posibilităţile şi limitele cunoaşterii; Postmodernism în educaţie; Învăţământul românesc: modernizare, postmodernism şi globalizare; Postmodernism, societatea cunoaşterii şi societatea conştiinţei; Postmodernism, diferenţă şi solidaritate; Postmodernism şi narativitate; Postmodernism şi incluziune.
Listă elaborată de Vera Sîrbu, şef oficiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu