Opera lui Dostoievski are un efect profund şi
de durată asupra imaginaţiei şi cititorului contemporam. Adesea, prezentând
personaje aflate în stări de conştiinţă extreme sau fracturate, operele sale
demonstrează un talent extraordinar în pătrunderea psihologiei umane şi analiza
politicii sociale şi spirituale a societăţii din Rusia epocii sale.
Biblioteca Centrului
Eminescu deţine toate volumele semnate de acest important autor din
literatura universală. Recent fondul de documente s-a completat cu 7 titluri din opera
scriitorului rus apărute în colecţia Adevărul. Vă invităm s-ă lecturaţi aceste
volume captivante şi vă facem o scurtă prezentare a acestor:
Dostoievski, Fiodor. Crimă şi pedeapsă. - Bucureşti, 2012. |
Acţiunea romanului
se desfăsoară în anul 1865 , marcat
de o gravă criză financiară, şi nu întîmplător debutează povestea lui
Raskolnikov sub semnul aceleiaşi crize. Familia lui se află în pragul mizeriei,
el insuşi trebuie să îşi intrerupă studiile din cauza stării materiale precare.
Roskolnikov îşi iubeşte mama şi sora şi suferă crîncen din cauza că în loc să
le susţină, le obligă la sacrificii. Primirea unei scrisosri de la mama sa , perspectiva sacrificiului ruşinos al
surorii alimentează revolta tînărului şi îl întăreşte în hotărîrea sa mai veche
de a-şi omori cămătăreasa, hotărîre pe care o abandonase în ajun, dupa vizita
« de proba » la cămătăreasă. Roskolnikov vede prin crima sa o
sansă pentru ai feri de mizerie şi umilinţă pe cei care îi sunt dragi. Această
motivare îl determină să creadă că ar avea dreptul să încalce normele morale
obişnuite în folosul oamenilor. Trăirile sufleteşti intense ale personajului
pot da dovadă uneori de cinism acesta fiind chiar mîndru de crima pe care
socoteşte că a săvîrşit-o pentru o cauză nobila. Crimă şi pedeapsă
este povestea unei aventuri, a unui destin.
Fratii Karamazov,
cel din urma şi cel mai complex roman al lui Dostoievski, este în acelaşi timp
Dostoievski, Fiodor. Fraţii Karamazov.- Bucureşti |
Acțiunea romanului
are în centru pe cei trei frați care au fiecare o predispoziție patologică
pentru patimă. În sens metaforic se poate spune că frații alcătuiesc oarecum
cele 3 ipostaze fundamentale ale omului. Dmitri, cel mai în vârstă, e un
exponent al senzualismului și al trupului. Ivan, reprezintă intelectul,
rațiunea. Interesant este revolta aparent atee a lui Ivan: el nu neagă
existența lui Dumnezeu, ci nu poate accepta lumea așa cum a fost creată de
Dumnezeu. Alexei ("Aleoșa"),personajul protagonist, e simbol al
trăirii spirituale și al apropierii de Dumnezeu. Toți trei frații sunt în
conflict cu tatăl lor Feodor Pavlovici Karamazov care reprezintă tipologia
omului depravat ce duce o viață amorală și desfrânată. Smerdeakov, presupus al
patrulea frate, fiu nelegitim, îl slujește pe tatăl lui, Feodor Pavlovici,
evoluția sa este de asemenea interesantă; având ca principiu existențial
sofismul el se dedică acestui concept care îl va duce în final la sinucidere.
Romanul Idiotul este unul din cele mai remarcabile
opere ale lui Dostoievski, dobândind un renume mondial.
Înainte de a se decide pentru acest nume, Dostoievski se
gândea să-și numească romanul Prințul
Mîșkin.
Este dovada pură a talentului lui Dostoievski, urmărind
evoluția în societate a unui personaj mai puțin obișnuit, prințul Lev Nikolaevici Mîșkin, considerat astfel de celelalte
personaje din cauza sincerității și bunătății lui și numit idiot datorită bolii
de care suferea, epilepsia fiind numită popular idioțenie. Autorul a creat un
personaj extrem de complex, caracterizat prin relațiile sale cu societatea și
cu celelalte personaje, dar și prin faptele sale, deseori de neînțeles.
Câteodată, este prezentat drept un om extraordinar, chiar prin calitațile sale,
considerate defecte de către ceilalți, iar alteori însuși autorul își ia în
derâdere personajul, transformându-l într-un paria al societății, păstrând însă
o atitudine ironică.
Romanul este la
fel de complex ca și protagonistul și se încheie cu prezentarea sfârșitului
tragic al prințului care, în urma unei decepții sentimentale cât și a uciderii
celei care ar fi trebuit să devină soția sa de către un prieten apropiat,
ajunge înapoi în sanatoriul din Elveția în stare critică, sănătatea lui
nemaiputând fi restabilită.
Demonii, este o genială prefigure a
bolşevismului şi a totalitarismului secolului XX, prin trasarea cîtorva
Pyotr Verkhovensky, este un
conspirator revoluţionar care încearcă să creeze un nucleu
revoluţionar în zonă. Fiul Varvarei Stavrogin este considerat
personajul principal deoarece autorul simte că acesta nu are nici o simpatie
pentru umanitate.
portrete ale anarhiştilor ruşi ai vremii. Romanul se desfăşoară într-o provincie rusească, în mare pe moşia lui Stepan Trofimovich Verkhovensky şi a Varvarei Stavrogin. Fiul lui Stepan Trofimovich's,
portrete ale anarhiştilor ruşi ai vremii. Romanul se desfăşoară într-o provincie rusească, în mare pe moşia lui Stepan Trofimovich Verkhovensky şi a Varvarei Stavrogin. Fiul lui Stepan Trofimovich's,
Verkhovensky aduna conspiratori, ca filozoful Shigalyov,
sinucigasul Kirillov şi fostul militar Virginsky, şi încearcă să le
consolideze loialitatea prin uciderea lui Ivan Shatov,
un coleg conspirator. Verkhovensky plănuieşte sa-l facă pe Kirillov, care şi-a propus să se sinucidă,
să-şi asume crima în biletul de adio. Kirilov se conformează şi Verkhovensky îl
ucide pe Shatov, însă schema se destramă cînd, cuprins de remuşcări, Nikolai
Stavrogin se sinucide.
Fără îndoială, Demonii este cel mai intens roman al lui
Fiodor M. Dostoievski: "900
de pagini de beznă spirituală, de furie şi disperare, crime şi sinucideri, o
deznădejde dusă la limitele ultime ale suportabilului".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu