Mihail
Sadoveanu (n. 5 noiembrie 1880, Pașcani - d. 19 octombrie 1961, București) a
fost un scriitor, povestitor, nuvelist, romancier, academician și om politic
român. Este considerat unul dintre cei mai importanți prozatori români din
prima jumătate a secolului XX.
Astăzi, 5 noiembrie 2013 se împlinesc 133 de ani de la naşterea scriitorului şi cu acest prilej vă prezentăm unele volume semnate de Mihail Sadoveanu, care vă aşteaptă pe rafturile bibliotecii noastre. Lectură plăcută!
Sadoveanu,
Mihail. Baltagul / Mihail Sadoveanu. - Ch.: Cadran, 2003. - 128 p.
Romanul
"Baltagul" înfăţişează o lume de o puritate ancestrală, trăitoare
într-un ţinut în care datina este legea nescrisă a comunităţii.
Romanul Baltagul este una dintre capodoperele sadoveniene şi ale prozei româneşti datorita conciziei, dinamismului acţiunii şi
armoniei compoziţionale, fiind
scris numai în zece zile şi aşternut pe hîrtie atît de frumos şi curat, fără
ştersături şi adăugări, încît manuscrisul este pus în plic şi expediat la
editură, publicat în 1930.
Mihail Sadoveanu ,
face referinţe la timpurile vechi prin dezvăluirea unor paricularităţi
vii,caracteristice oamenilor locului. Viaţa intimă a oamenilor este evocată de scriitor prin mijlocirea
familiei Lipan,membrii căreia contactează permanent şi strîns cu exponenţi
pitoreşti ai diferitelor pături sociale de la sat şi, în parte, de la oraş.
Capul familiei Nichifor Lipan, este un oier dîrz, harnic, priceput la vorbă şi la faptă; altfel nici n-ar fi
plecat din sat, asupra iernii, în ţinutul Dornelor, să cumpere oi.
Dar personajul principal al romanului nu e
totuşi Nichifor, ci Vitoria Lipan, soţia lui iubitoare, care, atunci cînd
Nichifor întîrie, simte că soţului i s-a întîmplat o nenorocire şi porneşte pe
urmele lui, să-l găsească şi să-l răzbue. Peripeţiile drumului lung şi
anevoios, antrenarea în acţiune a fiului Gheorghiţă, intuiţia şi perseverenţa
Vitoriei în scopul descoperirii soţului omorît de oameni haini, găsirea omului
iubit, răzbunarea lui şi, în fine, respectarea rînduielilor creştine legate de
înmormîntare - toate acestea adeveresc un personaj de dimensiuni şi
semnificaţii amintind de eroinele
epopeilor antice.
Ion Ciocanu,critic literar
Epopeea Fratii Jderi se deschide cu
spectacolul de la hram, simbol al vitalităţii şi inţelepciunii unui popor, al
voinţei de a dura, şi se sfîrşeste cu victoria de la Podul-Înalt, simbol al
eroismului naţional, comentata de monahul cronicar Nicodim, privind mareţia şi
dramatismul evenimentului. Toata viaţa feudală românească din această epopee
trăieşte din arta povestitorului şi din existenţa relatată a eroilor. Epopeea
este un roman al romanelor, al unui scriitor care studiază genial viaţa feudală
roânească, intr-un limbaj arhaic, solemn, liric, ceremonios, intemeind romanul
istoric românesc modern, monumental.
Zaharia Sangeorzan
Sadoveanu Mihail. Ţara de dincolo
de negură; Hanul Ancuţei / Mihail Sadoveanu. - Bucureşti: Art, 2011. - 245 p.
Natura este, în universul lui Mihail
Sadoveanu, un personaj urmărit cu multă atenţie şi curiozitate. natura este
locul unde omul se întîlneşte cu lumea mitului, a poveştilor, a fantasticului,
adică
Ţara de dincolo de negură.
Nu numai pușcașii
și pescarii sunt oameni ai naturii, ci toate personajele sale, în ipostazul lor
de vânători, chiar când sunt recrutate dintre intelectuali. Și tot așa nu numai
oamenii vechi evocați în câteva bucăți și nu numai oamenii primitivi de subt
munte și din bălțile Dunării sunt din trecut, ci toți vânătorii săi. Mai întâi,
prin patriarhalismul îndeletnicirii lor și în al doilea rând, prin ceea ce e ancestral
în instinctul care-i duce prin munți și văi și prin bălțile misterioase. Și, în
sfârșit, trecutul este evocat chiar și de felul relațiilor dintre vânători, cu
camaraderia lor simplă, cu poveștile și "minciunile" vânătorești --
în adunările lor prin case mobilate ca pe vremea dacilor -- cu "cuconu
Nicu", cu pădurari ieșiți de prin tainițele codrilor și cu acea egalitate
dintre "cuconu Nicu" și pădurar, datorită meșteșugului vânătoresc
care, suprimând ierarhia socială, întoarce pe om la natură și la primitivitate.
Hanul Ancuţei, capodoperă a marelui scriitor,
cunoscută chiar şi de către cei care n-au citit-o şi folosită,
ca un brand gata făcut, în industria hotelieră, este o megapovestire despre arta povestirii. Într-un han cu ziduri ca de cetate şi cu o hangiţă, Ancuţa, plină de ,,vinon-ncoa'', într-un timp pierdut în negura timpurilor şi totuşi nu prea îndepărtat, se desfăşoară în fiecare seară un ceremonial al istorisirii unor întîmplări eşite din comun. Spectatorii sunt şi actorii acestui show patrialhal care mizează mult pe vinul adus în garafe pîntecoase, ca acelea care îi plăceau lui Eminescu ( cînd mergea la ,,Balta rece'' cu Ion Creangă), şi pe ...lentoare. Nimeni nu se grăbeşte, nimeni nu recurge la excentrităţi pentru a-şi mări audienţa, deşi o anumită preocupare pentru raiting exista; nu întîmplător, unele istorisiri sunt precedate de o promovare insistentă şi, în plus, în cazul uneia dintre ele, se practică amînările repetate, pentru a crea o aşteptare în rîndurile ascultătorilor.
ca un brand gata făcut, în industria hotelieră, este o megapovestire despre arta povestirii. Într-un han cu ziduri ca de cetate şi cu o hangiţă, Ancuţa, plină de ,,vinon-ncoa'', într-un timp pierdut în negura timpurilor şi totuşi nu prea îndepărtat, se desfăşoară în fiecare seară un ceremonial al istorisirii unor întîmplări eşite din comun. Spectatorii sunt şi actorii acestui show patrialhal care mizează mult pe vinul adus în garafe pîntecoase, ca acelea care îi plăceau lui Eminescu ( cînd mergea la ,,Balta rece'' cu Ion Creangă), şi pe ...lentoare. Nimeni nu se grăbeşte, nimeni nu recurge la excentrităţi pentru a-şi mări audienţa, deşi o anumită preocupare pentru raiting exista; nu întîmplător, unele istorisiri sunt precedate de o promovare insistentă şi, în plus, în cazul uneia dintre ele, se practică amînările repetate, pentru a crea o aşteptare în rîndurile ascultătorilor.
Alex. Ştefănescu
Neamul
Șoimăreștilor este un roman
istoric scris de Mihail Sadoveanu și publicat pentru prima oară sub formă de foileton în
anii 1912-1913 în revista literară ieșeană Viața Românească și în volum în 1915 de către Editura Minerva din
București. Romanul urmăreşte un proces
istoric, acela al deposedării răzeşilor de pământ, proces cu adânci implicaţii
în viaţa Moldovei.
Subiectul urmăreşte evoluţia lui Tudor Şoimaru, căpitan în oastea lui
Tomşa Vodă. Acesta dobândeşte doi buni prieteni — Simion Bârnoavă şi Cantemir
Bei — în timpul luptelor pentru domnie. Împreună cu aceşti doi prieteni, el se
întoarce în satul natal, unde află de la unchiul său, Mihu, felul în care a
fost ucis tatăl său, fiindcă s-a ridicat ca să apere drepturile răzeşilor.
Din această cauză, tema, eroii, conflictul, subiectul au un profund caracter
social. Eroii sunt reprezentativi, tipici şi sintetizează categorii sociale.
Stroie Orheianu este tipul boierului lacom şi brutal. El reprezintă marea
boierime. Tudor Şoimaru este tipul răzeşului viteaz. Vodă Tomşa este tipul
domnului care vrea să facă dreptate ţăranilor, adică să îndrepte nedreptăţile
făcute de Ieremia Movilă şi de boierii din jurul lui, care i-au deposedat pe
ţărani de pământ. Deposedarea de pământ a răzeşilor caracterizează pe deplin o
perioadă de abuzuri din timpul societăţii feudale. Lupta pentru domnie este, de
asemenea, o împrejurare tipică, pentru că ea pune în evidenţă trăsăturile de
caracter ale eroilor.
Sadoveanu, Mihail. Viaţa lui Ştefan cel Mare / Mihail Sadoveanu. - Ch.: Prut
internaţional, 2004. - 206 p.
Povestirea
istorică - romanţată, Viaţa lui Ştefan cel Mare, nu face parte din operele de vîrf şi prea
elogiate ale scriitorului, dar totuşi are o mare importanţă pentru istoria poporului
nostru deoarece ne istoriseşte despre viaţa şi faptele de vitejie a celui mai
mare domnitor român al tuturor timpurilor. Cartea cuprinde şi un şir de date
veridice cu privirea la genialogia lui Ştefan, nepot a lui Alexandru cel Bun,
care domnise în 1400-1432...
Mihail
Sadoveanu rămîne şi aici un maiestru al scrisului, observînd - cu privire la
înscăunarea lui Ştefan cel Mare - că ,,sfîrşitul zbuciumelor, ca şi alinarea
vijeliilor, stă ca într-o taină a unei flori''. Moldovenii ,,erau doritori de
un domn adevărat''. Ce-i drept, ei ,,nu-l puteau cunoaşte în fiinţa tînărului
domnişor venit din necunoscut'', adică neştiut pînă atunci. Ion Ciocanu,critic literar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu