25 iulie 2015

Lumea artistică și personajele lui Vladmir Beșleagă

Beşleagă reprezintă tipul de creator complex: poet, eseist, om de cultură, chiar şi prozatorul din el îşi asumă ceva mai multe funcţii decât le cere proza propriu-zisă, ea nu numai descrie-analizează, ea nu doar analizează, îngână realul cu poezia, ea nu se limitează numai la poezie - revine la real. Mihai Cimpoi
„Primul scriitor basarabean care pune problema deviantului totalitarism autohton in cadrul unei problematici ontologice este Vladimir Besleaga
Beșleagă, Vladimir.Viața și moartea nefericitului Filimon... / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 231 p.
Romanul Viata si moartea nefericitului Filimon, scris in 1969-1970 si publicat abia in 1988, ofera intr-o textura incarcata si convulsiva tragedia profunda a unui neam fracturat in interiorul sau, rupt de cadrul organic de viata, instrainat de relatiile de rudenie firesti. (…)
În romanul Viața și moartea nefericitului Filimon... autorul ne propune o modelare a existenței umane: trei zile și trei nopți. Declararea lui Filimon de către însuși tatăl său drept copil din flori, trimiterea lui în colonie, după ce a spart dintr-o pornire băiețească un magazin, se lasă ca o umbă fatidică asupra vieții lui sufletești. Eroul cunoaște un proces de înstrăinare ireversibilă. „Nefericita” viață a lui Filimon trebuie considerată, așa cum ne propune și titlul, și ca o anevoioasă cale a cunoașterii de sine. Or, recunoașterea se cere plătită cu vămi, cu trăiri, frământări, cu prețul chiar al propriei vieți. Ca să obții împlinirea (ca om, muncitor, creator) e nevoie de jertfă, și în acest sens pare indiscutabilă retopirea în substanța cărții a mitului meșterului Manole.
 Beșleagă, Vladimir. Misterioasele sfere / Vladimir Beșleagă. - Chişinău: „Magna-Princeps‟ SRL, 2011. – 264 p.
Umbra este trup din trupul nostru...Umbra vine întru a ne convinge că suntem, că facem umbră pământului. Dar sunt umbre care înrobesc, răvășesc sufletul, storc de vlagă, domină, umbre tiranice, despotice, umbre care ne cred umbre ale lor.
Asupra acestor umbre, umbre din trecutul, mai ieri prezent, stăruie să facă lumină autorul acestui volum. Vladimir Beșleagă nu are nevoie de prezentări. La umbra operei Domniei sale și-au potolit dorul de lumină câteva generații de însetați. Nu vom încerca să descifrăm mesajele celor trei piese cuprinse în volumul de față – lăsăm această sarcină pe umerii cititorului. Dorim doar să vă asigurăm de un singur lucru – misterioasele sfere există și taina lor este incifrată în paginile ce urmează. (Editorul).
Beșleagă, Vladimir. Zbor frânt / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 272 p.
Romanul Zbor frânt a fost scris în trei luni, redactat în altele trei și publicat în anii 70, romanul a stârnit discuții aprinse între critici. Cei contemporani romanului spuneau că se integrează perfect în noul stil francez, cei de azi zic că avem și noi primul roman postmodern, iar autoritățile ideologice de atunci l-au redus la tăcere.
Zbor frânt este unul dintre primele patru-cinci romane care reprezintă convingător literatura basarabeană în afara Moldovei, iar Mihai Cimpoi l-a selectat în antologia sa de şapte romane din literatura basarabeană a secolului XX. Romanul Zbor frânt tratează tema războiului într-un mod diferit, sub aspect psihologic, prin ingenioase suprapuneri la planuri, prin alternative decupări din fluxul memoriei. Evenimentele sunt analizate prin prisma destinului unui om concret, Isai, un personaj original, cu gândire neordinară, cu drame interioare.
Beșleagă, Vladimir. Hoții din apartamente / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Prut Internațional, 2006. - 367 p. 
„A fost o carte, pe care nici eu însumi nu-mi dau seama cum am scris-o. A fost ca o revelaţie. Cred că aşa ceva i se poate întâmpla unui autor o singură dată. În orice caz, unuia ca mine. Deşi, mai târziu, am putut descoperi în ea unele locuri mai puţin realizate. Însă fuziunea totală dintre idee, sau concept şi formă o face vie, vibrantă, de viaţă lungă”. Hoţii din apartamente e ceva diferit şi superior volumelor publicate de Vladimir Beşleagă din 1990 încoace. Cartea e o reuşită în peisajul cultural basarabean, sărac tocmai în ce priveşte experimentul literar şi mărturia documentară despre totalitarism. Volumul include mai multe bucăţi de proză, scrise în diferite perioade de timp şi adunate în jurul unei axe a rememorării.
Volumul include mai multe bucăţi de proză, scrise în diferite perioade de timp şi adunate în jurul unei axe a rememorării. Textele nu sunt aranjate într-o ordine tematică sau cronologică riguroasă: cele de dată recentă convieţuiesc cu altele scrise în anii ’70 sau chiar ’60, eseurile stau în vecinătatea povestirilor realiste sau pur ficţionale.
Cartea Hoţii din apartamente are totuşi o structură exprimată mai mult sau mai puţin coerent: prozele urmează, în mare, un traseu dinspre artistic spre eseistic, parabolic şi filozofic.
Volumul începe cu bucăţi artistice cu o tematică şi stilistică variată, bazate în temei pe autobiografic, la mijloc sunt inserate eseurile, în care autorul încearcă să reconstituie o epocă de acum 40-50 de ani comentând întâmplările de atunci printr-un eu exacerbat, scriitorul semnalează detalii (unele semnificative, altele curioase) despre oamenii pe care i-a cunoscut şi despre evenimentele marcante pe care le-a traversat.Iar finalul cărţii adăposteşte reflecţiile şi senzaţiile pe care autorul doreşte să le imortalizeze într-o formă cât mai succintă şi memorabilă. Împărţirea în trei cicluri este cât se poate de convenţională şi are mai mult un scop hermeneutico-didactic.
Beșleagă, Vladimir. Durere: roman / Vladimir Beșlegă. - Chișinău: Cartea Moldovei, 2007.- 228 p.
Acțiunea romanului Durere este plasată pe terenul unui zbucium sufletesc continuu, în care eroul este pus să afle repere morale de importanță primordială. În roman este traversată acea parte a vieții noastre, care privește deopotrivă ținuta adolescentului, a părintelui, a relațiilor din sânul unei familii, a relațiilor dintre oameni în genere. Mediul în care are loc acțiunea este unul urban, dar majoritatea eroilor sînt veniți de la țară și mai păstrează unele rădăcini. Titlul romanului se cere interpretat nu doar în accepție sentimentală, pare să răspundă atâtor lucrări inofensive, suprasaturate de o atmosferă căldicică, lipsită de semnificații adânci. Ca punct de pornire romanul Durere este veridic și încearcă să defrișeze niște terenuri ale moralității contemporanilor noștri mai puțin fregvente la ora actuală și care solicit angajarea permanentă a literaturii. Curajul, voința, dragostea pentru adevăr sunt calitățile, care îi ajută protagonistului să învingă greutățile și să înțeleagă că pentru dreptate și onoare trebuie să lupți.
Beșleagă, Vladimir. Destine transnistrene / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Prut Internațional, 2010. - 396 p.
Dotat cu o vastă cultură filozofică şi literară, cunoscător al câtorva limbi străine, dl Beşleagă este apreciat şi pentru intervenţiile publicistice, iar volumele sale de „dialoguri transnistrene” şi cele consacrate represiunii sovietice în Basarabia îmbină într-un mod fericit scrupulozitatea istoricului cu fineţea detaliului descriptiv, rigoarea documentului cu spiritul de observaţie propriu unui mare scriitor.Beşleagă este unul dintre puţinii noştri intelectuali, trecuţi prin „vremi”, care şi-a asumat cu luciditate trecutul şi a pledat energic pentru o „etică a memoriei” în viaţa publică şi în cea literară. În anii ’90, Vladimir Beşleagă s-a implicat în Mişcarea de renaştere naţională, a fost deputat în primul Parlament al Moldovei independente, a luptat pentru recuperarea valorilor româneşti.

Niciun comentariu: