7 mai 2014

Evenimentul zilei

George Topîrceanu
20 martie 1886-7 mai 1937

„La George Topîrceanu, umorul și înțelepciunea sunt ca și sinonime. Râsul devine un corectiv; la antipodal caricaturii se afirmă adevărul; umorul are o funcție înaltă: impunerea valorilor spirituale, respectul omului. Umorul poetului este un aspect al umanismului.‟
 
 Constantin Ciopraga

Topîrceanu, George (1886, București – 1937, Iași), poet și prozator. Fiul cojocarului Gheorghe Topîrceanu și al Paraschivei (n. Coma). După absolvirea claselor primare este bursier la Liceul Matei Basarab și, în urma desființării liceului, transferat din oficiu la Sfântul Sava. Este apreciat de profesorul său, C. Banu, mai târziu director al revistei Flacăra, iar printre colegi se numără viitorii scriitori Emanuil Bucuța, Eugen Todie, Mihail Cruceanu și Mihai Săulescu. Își petrece adolescența în ambianța lecturilor din poezia eminesciană și frecventând teatrele. Din 1905 familia poetului se stabilește definitiv în localitatea Nămăiești (jud. Muscel). Debutează în Belgia Orientului, supliment de duminică al ziarului Adevărul, (1904) semnând G. Top, iar începând cu 1906 îi apar, concomitant, poezii în Revista noastră și Viața literară. Biografii îl descoperă perpetuu student, întrerupându-și pentru perioade mai lungi sau mai scurte învățătura pentru a se întreține, situație în care poetul se complace până în 1913, când întrerupe studiile definitiv. În acel moment era curstant al Facultății de Filozofie și Litere din Iași. Adevăratul debut are loc în 1909, când publică în Viața românească (cea mai prestigioasă revistă a momentului).
George Topîrceanu se stabilește în toamna anului 1911 la Iași. Două texte, Cum am devenit moldovean (Cercul Libertatea, București, 1933) și Cum am devenit ieșean (1935), consfințesc acest fapt. În același timp publică versuri în revistele Viața socială, Flacăra și teatrul (Iași). În 1916 îi apar volumele de versuri Balade vesele și Parodii originale. La scurt timp după debut este înrolat sub arme. Luat prizonier, stă 18 luni în captivitate, experiența tragică a războiului fiind redată în Amintiri din luptele de la Turtucaia (1918), Amintiri din Bulgaria (1920), amplificate în Pirin-Planina (1936). La întoarcerea din război scoate cu Ibrăileanu și Sadoveanu revista Însemnări literare (1919). Începând cu 1920 scoate la Iași volumul de versuri Strofe alese, Balade vesele și triste, conferința umoristică în versuri Bacilul lui Koch (Iași, 1927), iar la București, în 1928 și respectiv 1930, Migdale amare (versuri umoristice și fanteziste) și Scrisori fără adresă, proză în care umorul și pesimismul conviețuiesc. Inspector general al teatrelor și, mai târziu, director al Teatrului Național din Iași. Premiul pentru poezie (1926), membru corespondent al Academiei Române (1937).
   Ciclul Balade vesele și triste (1916) aparține unui creator de tip clasic, spirit lucid și realist, căruia nu-i lipsesc fantezia, sensibilitatea și inteligența. Conștient că, esteticește, între comic și tragic nu este decât un pas, poetul practică un liberalism voios, cenzurat de o rațiune îngăduitoare cu efectele hazoase, ca balsam al realității. Poezia lui e mereu aproape de pământ și îmbibată de cotidian. Opera respiră veselie și tristețe fără simetrie prestabilită, umorul manifestându-se mai degrabă duios. Balada morții, Balada munților, Balada călătorului, Balada popii din Rudeni, Balada chiriașului grăbit sunt bune exemplare în acest sens, fiind comentarii lirice pătrunse de un strat profound de umanitate și înțelegere cu natura, într-o viziune ușor melancolică, ce înregistrează trecerea insesizabilă a timpului. În Rapsodiile sale dedicate primăverii , verii și toamnei, natura se animă de glasul necuvântătoarelor, cărora li se atribuie particularități umane. Surâzând ori înduioșându-se, George Topîrceanu creează în tabloul poetic o pictură de moravuri, în care fantezia și spiritual ludic debordează multicolor. George Topîrceanu, care s-a îndeletnicit cu pictură propriu-zisă și a fost un cunoscător al melancoliilor traseului de grafit, desenează de această dată prin cuvinte, în timp ce fantezistul, punând plantele și animalele să se comporte în felul oamenilor, excelează în imaginarea unor situații comic-grotești. El deplânge cu umor moartea de inaniție  a unei gâze sub un grăunte și redă, cu siguranța minuțioasă a gravorilor și orfevrierilor, zborul plin de grație al unei libelule. Prestigiul scriitoricesc vine o dată cu apariția, tot în 1916, a cărții de Parodii originale. Până la volumul scris de George Topîrceanu parodia n-a constituit o preocupare susținută la nici un scriitor român.  De altfel ea a fost practicată cu success la public începând cu anii 1912-1913. Însuși George Topîrceanu cerea referințe poetei Alice Călugăru, aflată în Franța, despre Paul Reboux și Charles Muller, care înregistrau primele succese în literatura parodistică. În conferința Cum am devenit ieșean, poetul spune că parodia nu presupune o atitudine ostilă față de autorii parodiați, dar implică o intenție critică, iar originalitatea trebuie privită sub aspectul atitudinii față de aceștia. Parodiile sale nu urmăresc imitarea ca joc gratuit, ci caracterizarea unui scriitor luat în întregime cu felul de a gândi, de a simți și de a se exprima. George Topîrceanu înțelege să extragă esența din subiecul ales, imprimându-i un suflu nou, într-o manieră care să sugereze afinitatea cu originalul. Ibrăileanu sesiza că poetul a surprins  esența și fizionomia scriitorilor parodiați, redând în chip surprinzător însușirile caracteristice și fizionomia acestora, mai bine decât critica. Spre deosebire de satiră, care dizolvă și dezarticulează structura ideilor inițiale, rostul parodiei este să recompună caricatural subiectul, ca într-o simili-gravură. Poetul urmează cu oarecare fidelitate modelul, accentuând și anticipând unele gesture, omițându-le pe altele, parodia ivindu-se, afirmă cercetătorii operei lui George Topîrceanu, ca întrupare nelegitimă, născută de pe urma unor legături de adulter spiritual muza altuia. Aceste parodii sunt originale întrucât, extrăgându-și seva din subiectul inițial, îl reorganizează într-o nouă sinteză, dar păstrând ca element de referință ceea ce se cheamă à la maniḕre de… Cele mai reușite dintre poeziile în care se face mereu simțit surâsul complice al parodistului îi au ca protagoniști pe Homer (Chinurile lui Ulise), Bolintineanu (Mihai Viteazul și turcii), Minulescu (Romanța gramofonului), Arghezi (Blesteme), Depărățeanu (Viața la țară). La fel va proceda, peste câteva decenii, un alt muntean stabilit vremelnic  în fosta capitală a Moldovei, poetul Marin Sorescu, autorul volumului de parodii Singur printre poețiMinunile Sfântului Sisoe, neterminat și apărut postum, considerat de Sadoveanu o capodoperă în proză, trebuia să alcătuiască un roman cu substrat satiric. Tot hazul constră în situația parodică și în contrastele care ne determină să ne gândim mai degrabă la lumea terestră decât la rai. Sfânt de rând, fără cruce în calendar, Sisoe e nemulțumit de rangul lui și coboară pe pământ pentru a face minuni. În acest timp, între oaspeții raiului își fac loc toate defectele: intervin  neînțelegeri, se colportează știri mincinoase, se bârfește, păcătuindu-se prin trufie și invidie. Însă căprioarele și panterele conviețuiesc pașnic.

 Sursa:
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea Ghițulescu. – București: Editura Lider, 2005. – 355 p.

 Publicat: Irina Țurcanu
                                                                                                                                                                                                                                   

Niciun comentariu: