16 mai 2015

Evenimentul zilei: 16 mai

1871
  • Eminescu este în continuare caligraful lui Slavici, și nu numai caligraf, dar și stilist. Acum îi scrie lui Iacob Negruzzi: „Am copiat introducerea și primul articol din studiile asupra Maghiarilor și vi le trimit; v-aș ruga însă în numele lui Slavici, că orice vi s-ar părea de prisos ori rău exprimat să coregeți în deplină libertate. Studiile asupra Maghiarilor sînt sfîrșite în brouillon, trebuesc însă purisate. (...) Studiile le voiu copia încet-încet și vi le voiu trimite succesiv.‟
  • În sfîrșit, cu aceeași scrisoare îi trimite lui Iacob Negruzzi și cîteva „nimicuri‟. („Eu nu vă trimit acuma decît niște nimicuri neînsemnate, căci pentru de-a corige și a da o formă mai omenească unor operate mai întinse îmi trebue timp și dispozițiune‟.) Nimicurile erau două poezii, Înger de pază și Noaptea, cu toate că Eminescu vorbea în scrisoare de trei poezii. („Cît despre versurile ce vi le trimit – de se vor primi spre publicat – mi-ar plăcea dac-ar ieși cîteșitrele piesele într-un singur număr.‟)
  • „Am compus un tablou dramatic, a cărui figură principală e: Andrei Mureșanu...‟ (Dintr-o scrisoare către Iacob Negruzzi.) În legătură cu această lucrare, Eminescu a notat o profesiune de credință: „Am scris-o într-un timp cînd sufletul meu era pătruns de curățenia idealelor, cînd nu eram rănit de îndoială. Lumea mi se presinta armonioasă cum i se presintă oricărui ochiu visionar, netrezit încă, orcărei subiectivități fericite în grădina înflorită a închipuirilor sale.‟ (În aceeași scrisoare, Eminescu vorbește despre un alt proiect literar: „Naturile catilinare de-or fi gata cîndva, nu vor putea fi o imitațiune a opului lui Spielhagen, din simpla cauză, pentru că eu nu cunosc Problematische Naturen  decît după nume, și chiar acest titlu l-am auzit pentru prima oară de la d-voastră cînd mi-o recomandați în anul trecut, ca s-o citesc. Apoi romanul meu am început a-l scrie parte după impresiuni nemijlocite din anul 1868, pe cînd eram în București, parte după un episod, ce mi l-a povestit un student din Transilvania...‟
 Sursa: Vintilă, Petru. Eminescu: Roman cronologic. – Bucureşti: Cartea Românească, 1974. – 810 p.

Niciun comentariu: