11 aprilie 2014

Evenimentul zilei: 11 aprilie

Ion Minulescu
6 ianuarie 1881 – 11 aprilie 1944

„Odaia trubadurului mincinos este bazarul cu lacrime-n-crustate prin dantele  și cavoul în care suspină visuri blonde de femei, elogiul erotismului epidermic și frivol fiind fără echivoc ori remușcări. Perpessicius a avut dreptate să considere că erotica lui Minulescu este cea mai personală de la Eminescu încoace. Erotismul său exemplifică filosofia senzualistă a unui RoKoKoKűnstler.‟

Ion Vartic

Minulescu, Ion (1881, București – 1944, București), poet, prozator și dramaturg. Pseudonimul lui Ion Theodor Minculescu. Fiul comerciantului Tudor Minculescu și al Alexandrinei (n. Ciucă). Studii secundare la Pitești și București; studii superioare neterminate în Franța. Debut poetic în 1897 sub pseudonimul (I.M.) Nirvan, în revista Povestea Vorbei din Pitești, cu poezia Gândului. În 1905 publică versuri și proză (Din jurnalul unui pribeag) în revista Viața Nouă a lui Ovid Densusianu, de orientare simbolistă. O poezie a lui Minulescu ( În orașul cu trei sute de biserici) publicată în 1907 în Convorbiri critice îi atrage atenția lui I. L. Caragiale. În 1908, sub direcția lui, apare Revista celorlați. Articolul-program Aprindeți torțele reprezintă o reacție violentă, în numele artei înnoitoare, împotriva tradiționalismului. Ca director general în Ministerul Cultelor și Artelor are inițiativa  deschiderii primului Salon oficial de pictură. Director al Teatrului Național din București (1926).
Opera: Romanțe pentru mai târziu (1908); Casa cu geamuri portocalii (1908); De vorbă cu mine însumi (1913); Pleacă berzele (1921); Lulu Popescu (1921); Roșu, galben și albastru (1924); Cetiți-le noaptea (1930); Nu sunt ce par a fi (1936); Bărbierul regelui Midas (1931); 3 și cu Rezeda 4 (1933);
Dramaturgie: Dragoste veche (1906), reluată sub titlul Finitta la commedia sau Da capo al fine (1941), Pleacă berzele (1921); Omul care trebuie să moară (devenită Ciracii lui Hegesias), jucată în 1924, la Chișinău, Manechinul sentimental (1926), Allegro ma non tropo (1927) și Amantul anonim, în care prelucrează motivul lui Don Juan (1928). Premiul național de poezie în 1928.
Deși apreciat în epoca sa ca prozator și dramaturg, Ion Minulescu a intrat în conștiința contemporanilor și continuă să fie perceput și astăzi, în primul rând, ca poet. Considerat de unii critici simbolist, recunoscut de alții ca având doar rol de popularizare a curentului, motivele fiind doar pretext, mimare a unor gesturi care ascund profunzimile, Ion Minulescu a introdus în poezia românească un stil nou: masca de clovn ascunde trăiri dramatice, uneori tragice. Poetul pare a se teme de propriile sentimente și, după modelul unui personaj clasic, râde ca să nu plângă. Aparenta ușurință a versurilor sale și muzicalitatea lor au determinat pe unii comentatori să-l considere superficial. În realitate, poetul își ascunde sentimentele, se ferește de gravitatea lor, fuge de ridicol și preferă să fie cel dintâi care atrage atenția asupra adevărului ecleziastic după care nu este nimic nou sub soare, iar ce a fost va mai fi. Ion Minulescu avea o bună școală de poezie, mediile estetice din Franța sau din țară i-au format gustul pentru arta rafinată și respectul pentru temele clasice. El este la curent cu marile valori culturale, cunoaște literatura clasică antică, riscă experiențe moderniste. Iubitor de teatru, are știința punerii în scenă și exploatează valoarea decorului, a declamației sau senzualitatea șoaptei. Cifrele magice, denumirile exotice, orașe dispărute sau doar îndepărtate, simple cuvinte scrise cu majuscule, totul se transformă în recuzită. Rezultatul este o poezie fluidă, capabilă să impresioneze, uneori până la lacrimi. Romanța noului-venit, un fel de artă poetică, așezată în fruntea volumului Romanțe pentru mai târziu (1908) ilustrează convingător strategia poetului. Poemul începe banal cu o întrebare: „Străinule ce bați la poartă,  / De unde vii / Și cine ești?...‟, urmată, însă, de un răspuns teatral cu trimitere, parcă, la tragedia antică: „De unde pot veni, când ochii-mi,  / Plini de regrete și tristeți, / Par două candele aprinse în cripta morților poeți?‟ Ca și când nu ar fi de-ajuns, cu o ușurință de care doar Ion Minulescu e capabil, și cu o rapiditate pe care doar camera de luat vederi o mai realizează, îl aduce în fața cititorului pe Apollo, sugerează persecuția profeților biblici, cerând cu insistență deschiderea porților pentru a putea pătrunde, triumfătoare, arta: „Veniți să vă aprind în suflet lumina stinselor făclii / Și-n versuri fantasmagoria și vraja noilor magii!‟ Ar părea că a spus tot, dar este doar o iluzie, fiindcă poetul își amintește, în final, și de rolul militant al artei, al cărui purtător de cuvânt se declară: „Iar cânturile voastre - / Cânturi cu care azi cerșiți o pâine - / Să le-ncunun cu strălucirea aureolelor de mâine!...‟ Evident, poetul rămâne un veșnic damnat, iar poarta „a rămas închisă la glasul artei viitoare‟. Ceea ce nu a fost o profeție împlinită, fiindcă, tocmai prin el și prin alți poeți simboliști, poarta poeziei moderne s-a deschis, iar Ion Minulescu și poezia lui au avut și continuă să aibă numeroși admiratori. Așa cum se observă cu ușurință, farmecul poeziei sale vine și dintr-o bizară alăturare a cuvintelor banale cu nume sonore, insolite, cu denumiri de orașe vechi sau îngropate, cu trimiterea la ținuturi exotice, la personaje din mitologie, la călătorii imaginare. În Spre insula enigmă, de pildă, marea „își împletește respirarea cu al sirenelor ecou‟, portul e sărman și abia-și mai lămurește în zare „conturul alb, ca și-un cavou / Din care morții-ncep să-nvie!...‟ În alt poem, luna Octombrie este o curtezană pală, „cu-obraji fardați și buze supte‟, iar matelotul îndrăgostit, în altă poezie, reușește performanța de a impresiona chiar sirenele, care n-au de ales și plâng! Această inventivitate, pe care o vom găsi mai târziu și la Marin Sorescu și la Nichita Stănescu (desigur, fiecare în felul lui), dă poeziei lui Ion Minulescu un farmec aparte, agreabil și atrage adolescenții sensibili. Mai puțin cunoscute sunt însemnările, evident în manieră personală, intitulate Strofe pentru toată lumea (1930), din care nu lipsesc strofe pentru cele patru anotimpuri, pentru elementele naturii, pentru faptele diverse, pentru Cel-de-Sus. În Rugă pentru Duminica Floriilor, mimând modestia, poetul își cere iertare că nu și-a găsit locul printre contemporani. Apropierea de poezia lui Arghezi este însă mai substanțială și ar fi necesar un studiu special care să analizeze atât temele comune cât și modalitățile de exprimare, paralelismele dintre Rânduri pentru Mi-Tzu-Ko, de pildă, și Cântec pentru adormit Mitzura de Tudor Arghezi. La fel de necesară s-ar dovedi și o privire asupra elementelor comune universului poeziei sale și a lui Ion Barbu. Ca romancier, Ion Minulescu e considerat a fi printre primii care au legitimat și au ilustrat „polivalența speciei, polimorfismul romanului‟ (Mihai Gafița). Prin Roșu, galben și albastru și prin Corigent la limba română el a creat romane autobiografice, cu sincere confesiuni, fără a mai apela însă la convenția „manuscrise găsite‟ sau a destinatarului care stă în spatele autorului, citind peste umăr. Tudor Vianu îl clasează în grupul fanteziștilor, „atât prin nuvelele extraordinare ale unei etape mai vechi‟, dar și prin romanul Roșu, galben și albastru, cu relatări plasate în timpul primului război mondial, povestiri „în care temperamentul său jovial și fantast, complăcându-se în atitudini cinice, ajunge să-și dea deplina expresie stilistică‟. În Manechinul sentimental (1926) , Ion Vartic descoperă o sinteză a unei concepții carnavalești, prin care Ion Minulescu „prezintă acțiunile umane în tonalitatea burlescă a marionetelor, exprimându-și scepticismul față de reala substanță a efectelor omenești și relevând diverse automatisme comportamentale‟. Criticul consideră, în mod corect, că „materizalizarea plenară a filosofiei senzualiste eminesciene‟ se regăsește în Amantul anonim (1928), „una dintre cele mai subtile piese românești‟.

 Sursa:
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea Ghițulescu. – București: Editura Lider, 2005. – 355 p.

 Publicat: Irina Țurcanu

Niciun comentariu: