De mai bine de jumătate de secol, pe 27 martie se
sărbătoreşte Ziua Mondială a Teatrului, ca semn de
apreciere a uneia dintre cele mai vechi arte din lume, arta scenică.
Ziua
Mondială a Teatrului a fost creată de Institutul Internaţional de
Teatru în cadrul Congresului Mondial din 1961, la Viena şi a fost sărbătorită
prima oară în 1962, la 27 martie, ziua în care se deschidea stagiunea Teatrului
Naţiunilor, la Paris. De atunci, în fiecare an, la aceeaşi dată, comunitatea
teatrală internaţională, artişti şi public deopotrivă, precum şi centrele
naţionale din cele o sută de ţări membre ale Institutului Internaţional de
Teatru, celebrează Ziua Mondială a Teatrului, ca un moment de afirmare a forţei
de comunicare a artei scenice, ca mod de expresie a umanităţii, dincolo de
toate frontierele geografice sau culturale, lingvistice, religioase sau
politice.
Shakespeare, lumea-i un teatru / antologie
concepută şi comentată de George Banu ; trad. din lb. franc.: Ileana Littera ;
trad. din lb. eng.: Ioana Ieronim. – Bucureşti: Nemira Publishing House, 2010.
– 302 p.
Shakespeare a scris pe zidurile celebrului Teatru
Globe deviza „Lumea-i un teatru” şi nu a încetat
să regăsească teatrul pretutindeni, în gesturile amanţilor sau în deciziile
regilor, în strategiile servitorilor sau în meditaţiile înţelepţilor.
Antologia lui George Banu reuneşte pentru prima oară
metafore, comparaţii, aforisme shakespeariene despre teatrul în viaţă, despre
disimulare şi rol, despre improvizaţie şi reprezentaţie. Teatrul nu poate fi
separat de om, iată ce descoperim graţie acestei scânteietoare antologii, o
adevărată constelaţie poetică. Dar antologia relevă totodată şi experienţa lui
Shakespeare ca meşteşugar al teatrului care vorbeşte despre practica
repetiţiilor şi relaţia cu publicul, despre seducţia mercantilă şi înrudirea cu
visul.
Shakespeare, filozof şi artizan, când se îndoieşte de
teatru, când îl glorifică. La el nimic nu e definitiv – nici iubirea, nici
dispreţul. Este o apreciere lucidă asupra teatrului aflat la răscrucea dintre
mizeria vieţii cu nobleţe artei.
„Lumea-i un teatru” – o călătorie în
universul plin de contradicţii al lui Shakespeare, avându-l pe George Banu ca
ghid pasionat. O lecţie de complexitate şi de simplitate. O întâlnire cu
teatrul şi cele o mie de chipuri ale sale.
Nicolae Darie, actorul şi omul. Îndemn la înălţare
prin cuvânt / Rodica Solovei. – Chişinău: Epigraf, 2011. – 240 p.
Cartea este un elogiu adus atât
maestrului Nicolae Darie, actor, profesor cât şi măriei sale
Cuvântul. Un actor vine pe scenă pentru a rosti Cuvântul, care aduce
bucurie, vindecă, întristează, naşte semne de întrebare sau creează. Cuvântul
care îndeamnă la înălţare … cam în aşa fel se exteriorizează N. Darie,
care şi-a ţinut gândurile ascunse multă vreme. Cartea pe care dorim să o aducem
la cunoştinţa D-stră este rezultatul unui proiect, realizat de către
autorul Rodica Solovei, doctor în istorie, apărută la Chişinău în 2011. Volumul
urmăreşte traseul biografic al maestrului Nicolae Darie, parcurge filă cu filă
itinerarul vieţii dumisale, scoate la evidenţă firea sensibilă, receptivă
îndrăgostită de frumos, calea de formare şi de desăvârşire profesională a
artistului.
Caranfil, Ninela. Nebănuita forţă a scenei / Ninela Caranfil –
Chişinău: Ed. „Prometeu”, 2009. – 300 p.
Apariţia acestei edituri este un
factor pe cât de valoros, pe atât şi de surprinzător, dat
fiind faptul, că Ninela Caranfil este de
profesie actriţă profesionistă, cu titlu onorific de
artistă emerită a Republicii Moldova. În acest context
trebuie menţionat, că
lucrarea este marcată în totalmente de
credinţa divină a autoarei, de dragostea ei faţă de tot ce
este sfânt: pămîntul, ţara şi neamul, limba română.
Cemortan, Leonid. Valeriu Cupcea actor şi regizor / Leonid Cemortan;
Acd. de Ştiinţe a Moldovei, Inst. Patrimoniului Cultural. – Chişinău: «Business-Elita»,
2008. – 242 p.
„Prin exemplul său personal şi prin activitatea-i
neobosită, el a contribuit la propagarea şi încetăţenirea în viaţa socială şi
culturală a limbii literare române. Pe drept
cuvânt, Valeriu Cupcea a fost un cap de şcoală, un model în ce
priveşte vorbirea scenică şi recitarea operelor literare. La radio şi
televiziune, de pe scenă şi de la tribuna diferitor foruri publice, el a fost
un promotor fidel al vorbirii curate şi frumoase, astfel încît felul său de a
pronunţa cuvintele şi de a rosti frazele era un model unanim recunoscut ”. (Leonid Cemortan)
În vâltoarea creaţiei. Ediţie îngrijită de Maria Mâţu / pict. Iaroslav Oliinîk. – Chişinău: Cartea Moldovei, 2004. – 316 p.
Veniamin Apostol s-a aflat mereu în vâltoarea
creaţiei, care ba îl ridica pe culmile sublimului, ba îl arunca în abisul
disperării, al tristeţii şi al singurătăţii totale. Dar nici cea mai neagră
tăcere nu i-a putut nicicând atinge sufletul neîntinat n-a reuşit să-i devoreze
credinţa neclintită, în muncă, frenezia debordantă, optimismul încântător,
generezotatea curată în faţa momentului de creaţie... A învins cu demnitate
vicisitudinile sorţii, slujindu-şi cu devotament vocaţia. Ca artist, a trăit
intens prin universul uman al personajelor bine reliefate, care bântuie şi
astăzi aidoma unonr fantome prin colţurile misterioase ale teatrelor noastre,
personaje închise ermetic în cutiile metalice sau plastice ale filmotecilor sau
videotecilor, solicitându-şi dreptul imperios la viaţă.
Listă
bibliografică de recomandare:
Teatru - o dragoste veche
- Bechet, Pavel. O lacrimă în calea uitării / Pavel Bechet - Chişinău: Dragodor, 2005. - 76 p.
- Bieşu, Maria. Viaţa mea e un turneu... / Maria Bieşu – Chişinău: Cartea Moldovei, 2009. – 208 p.
- Caragiale să ne judece / ed. îngrj. de Ion Diviza – Chişinău: Universitas, 2006. – 249 p. + fot.
- Caranfil, Ninela . Nebănuita forţă a scenei / Ninela Caranfil - Chişinău: Prometeu, 2009. - 300 p.
- Caranfil, Ninela. Tăcerea de până la cuvânt / Ninela Caranfil - Chişinău: Iulian, 2005. - 464 p.
- Cemortan, Leonid. Actorul Eugeniu Ureche / Leonid Cemortan - Chişinău: Epigraf,2005. - 160p.
- Cemortan, Leonid. Teatrul Naţional din Chişinău (1920-1935): Schiţă istorică / Leonid Cemortan - Chişinău: Epigraf, 2000. - 295 p.
- Drimba, Ovidiu. Teatrul de la origini şi până azi / Ovidiu Drimba – Bucureşti: Albatros, 1973. – 430 p.
- Maria Bieşu, vocaţie şi destin artistic / Acad. de Ştiinţe a Moldovei, Inst. Patrimoniul Cultural, Centrul Studiul Artelor ; resp. de ed. : Aurelian Dănilă. – Chişinău : S. n., 2010. – 420 p.
- Massoff, Ioan. Teatrul românesc : privire istorică / Ioan Massoff – Bucureşti: Editura pentru literatură, 1966. – 701 p.
- Mihai Curagău: Argint viu pe scândura scenei / ed. îngrj. de Ion Diviza. – Chişinău: Bons Offices, 2008. – 137 p.
- Nicolae Darie, actorul şi omul. Îndemn la înălţare prin cuvânt / Rodica Solovei – Chişinău: Epigraf, 2011. – 240 p.
- Oprea, Ştefan. Eminescu omul de teatru / Ştefan Oprea – Iaşi: Timpul, 2000. – 241 p.
- Pagini din istoria gîndirii teatrale româneşti – Bucureşti: Meridiane, 1972. – 290 p.
- Pelin, Pavel. Ce dragoste veche – actorii / Pavel Pelin - Chişinău: Cartea Moldovei, 1998. - 200 p.
- Pelin, Pavel. Privitor ca la teatru / Pavel Pelin - Chişinău: Cartea Moldovei, 2007. - 240 p.
- Proca, Ion. Grigore condamnat la glorie / Ion Proca - Chişinău: Grafema Libris, 2006. - 160 p.
- Proca, Pavel. Mă rog să pardonaţi: Dialoguri cu antracte / Pavel Proca - Chişinău: Bons Offices, 2008. - 138 p.
- Proca, Pavel. Notiţe pe nojiţe / Pavel Proca – Chişinău: Dragodor, 2007. – 320 p.
- Proca, Pavel. O mască tremură-n oglindă... / Pavel Proca - Chişinău: Bons Offices, 2009. - 100 p.
- Providenţa artistului Eugeniu Ureche. - Chişinău: Cartea Moldovei, 2006. - 168 p. + 48 p. Planşe
- Rusu, Grigore. Din coturnii timpului / Grigore Rusu – Chişinău : [S. n.], 2000. – 112 p.+fot
- Rusu, Grigore. Evocari / Grigore Rusu – Chişinău : [S. n.], 2010. – 236 p.
- Un deceniu cu Satiricus. - Chişinău: Universitas, 2000. - 230 p.
- Ungureanu, Ion. Teatrul vieţii mele... / Ion Ungureanu – Chişinău: [S. n.]. – 652 p.
- Ungureanu, Larisa. Tot aici mă-ntorc / Larisa Ungureanu – Chişinău: Lumina, 2011. – 160 p.
- Un magician al dansului scenic / ed. îngrj. de Ion Diviza. – Chişinău: Universitas, 2002. – 72 p.
- Uvarova, Irina. Teatrul Luceafărul un deceniu al devenirii / Irina Uvarova - Chişinău: Hyperion, 1992. - 112 p.
Un comentariu:
Do you understand there's a 12 word sentence you can communicate to your partner... that will induce deep feelings of love and instinctual attraction to you buried inside his heart?
Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, cherish and look after you with his entire heart...
12 Words Will Trigger A Man's Desire Impulse
This impulse is so hardwired into a man's mind that it will drive him to work harder than before to take care of you.
Matter of fact, fueling this all-powerful impulse is absolutely binding to achieving the best ever relationship with your man that once you send your man a "Secret Signal"...
...You'll instantly find him expose his mind and heart for you in a way he's never expressed before and he will distinguish you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.
Trimiteți un comentariu