Druţă, I. Clopotniţa. Frunze de dor /
Ion Druţă . – Chişinău : Universul, 2004. – 430 p.
“Scriitorul impune, autoritar, formula narativă lirico-simbolică, afirmîndu-se pe linia tradiţiei lui Ion Creangă şi Mihail Sadoveanu. În primele nuvele şi în lucrarea de mari proporţii “Frunze de dor” (1957), dar şi mai tîrziu, cu deosebire în romanul “Clopotniţa” (1972), cea mai importantă scriere a sa, Ion Druţă cultivă aproape fără excepţie un principiu baladesc, naraţiunea fiind intens colorată de atitudinea emoţională, de ataşamentul simpatetic faţă de eroi. utorul şi personajele pe care le creează constituie o unitate plasmatică, actul identificării absolute făcînd dovada apartenenţei la un univers autarhic” (Mihai Cimpoi, academician)
“Scriitorul impune, autoritar, formula narativă lirico-simbolică, afirmîndu-se pe linia tradiţiei lui Ion Creangă şi Mihail Sadoveanu. În primele nuvele şi în lucrarea de mari proporţii “Frunze de dor” (1957), dar şi mai tîrziu, cu deosebire în romanul “Clopotniţa” (1972), cea mai importantă scriere a sa, Ion Druţă cultivă aproape fără excepţie un principiu baladesc, naraţiunea fiind intens colorată de atitudinea emoţională, de ataşamentul simpatetic faţă de eroi. utorul şi personajele pe care le creează constituie o unitate plasmatică, actul identificării absolute făcînd dovada apartenenţei la un univers autarhic” (Mihai Cimpoi, academician)
Druţă, I. Biserica Albă : [roman] / Ion Druţă. –
Chişinău : Universul, 2006. – 415 p.
Ion Druţă este şi astăzi considerat un
gigant al prozei basarabene. Deşi "incursiunile" lui în viaţa
social-politică a Republicii Moldova, în speţă discursurile incom*prehensibile,
au provocat mai întotdeauna dezolare, opera prozatorului de la Moscova serveşte
ca exemplu multor condeieri, este venerată şi "studiată" cu râvnă.
Ion Druţă este "piatra de temelie" a actualului canon literar
basarabean care s-a instaurat după refluxul realismului socialist. Mitul Druţă
mai dăinuie din cauza serviabilităţii şi lipsei de discernământ ale criticii
dar şi a ignoranţei cititorilor. Prăbuşirea "gigantului" ar distruge
canonul de sorginte sămănătoristă şi nu convine nu numai păşuniştilor, ci şi
celor care visează la refacerea Uniunii Sovietice şi la revenirea în forţă a
proletcultismului. Cum se explică faptul, aparent bizar, că atât
"protectorii" specificului naţional, cât şi inamicii acestora,
promotorii "frăţiei" moldo-ruse şi ideologiei comuniste apără cu
ardoare opera lui Druţă de atacurile "răufăcătorilor" postmodernişti?
Explicaţia este că proza lui Druţă îi mulţumeşte şi pe unii şi pe alţii.
(Iulian Ciocan)
Druţă, I. Harul Domnului : epopee teatrală Vol. II /
Ion Druţă. – Chişinău : Baştina-RADOG, 2001. – 352 p.
“Meritul incontestabil al lui Ion Druţă este că el a
ştiut să introducă şi să impună lirismul într-o epocă absolut antilirică,
refractară poeticităţii de orice fel.(...)
Discursul prozelor druţiene este unul eminamente liric, de factură accentuat
poetică şi poetizantă (poetizarea reprezentînd o tendinţă estetico-stilistică),
generator de stări tensionate, dramatice, molipsitoare, precum şi de o
tonalitate şi atmosferă pline de viaţă. El, discursul se întemeiază pe o foarte
originală turnură a frazei şi a figuraţiei, care urmează poetica spaţiului
mioritic blagian, adică spaţiul undulat “deal-vale”, se constituie din
orînduiri, întorsături şi logodiri de cuvinte dintre cele mai neprevăzute şi
mai fascinante” (Mihail Dolgan, academician)
Druţă, I. Vatra Blajinilor. / Ion Druţă. – Chişinău :
Cartea
Moldovei, 2007. – 516 p.
,Multul nu face bine. Sufletul nu suportă presiuni.
Există cărţi care nu pot fi şi nici nu trebuie citite dintr-o răsuflare. Ceea
ce a venit încet, picătură cu picătură, poate fi însuşit numai în felul în care
a venit.” (Ion Druţă)
Druţă, Ion. Povara bunătăţii noastre / Ion Druță
– Chișinău: Cartier, 2012. – 668 p.
Ion Druţă este un scriitor din spiţa clasicilor români
Creangă, Sadoveanu, Coşbuc, Caragiale, în chip anume un
scriitor popular, în accepţia largă, povestitor înnăscut şi un mare
savant cunoscător al limbii române, de la izvoarele ei cele mai
pure. Printre contemporanii de generaţie, el poate sta alături de Marin
Preda, Eugen Barbu, Fănuş Neagu sau Nicolae Velea, cu specificarea că, între
moldovenii de azi, el este cel mai mare. Ion Rotaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu