8 septembrie 2015

EMINESCU - CTITORUL LIMBII ROMÂNE MODERNE

                                                                                     Viorel DINESCU, scriitor
Eminescu e, fără-ndoială, unul din ctitorii limbii române moderne. Cel mai mare și cel mai înțelept. Aura sa demiurgică nu are nevoie de televizor și nici de aprobările ucetiștilor de odinioară. Sufletul și conștiința poporului român sunt instanțe mult mai multe decât Tribunalul de la Haga, care nu a condamnat încă genocidul de la Hiroșima, Katyn și din alte părți, botezate cu apa de trandafir drept victime colaterale.
Pentru poezie și pentru limba română Eminescu este un adevăr sfânt, căci el este cel care ne-a dat aripi de luceafăr pentru o mie de ani de-acum încolo. În raport cu canibalii naturali de azi care îndoapă poezia cu resturi menajere și limba cu chițăieli snoabe din limba Utova. Dacă ar fi numai pe-atât și tot ar fi suficient ca să-l privim pe Eminescu cu respect și venerație. Sunt mai prețioși oare dezgustătorii poluatorilor de limbă și de simțire românească precum un monstru anume și nefericita coloană a cincea pe care o plătește cu un cinism revoltător? Numai o minte anormală ar putea pune semnul egal între acești doi poli ai culturii noastre. Să fie oare veridice acele scenarii științifico-fantastice care se țes în legătură cu conspirația împotriva milenarei culturi mediteraniene autohtone și cu moartea marelui nostru poet? Oricum, prea mulți vizionari mor călcați de mașini pe la răspântiile acestui secol…
Pe Eminescu l-am iubit și ni l-am însușit din prima clipă. Era al nostru, ne expirima plenar, îl înțelegeam fără efort, deși filosofia versurilor sale nu era la îndemâna oricui. O empatie specială, aproape o certitudine, ne permitea să-l urmărim până și în cele mai riscante aventuri ale Luceafărului. Călinescu greșește când preferă lirismul lui Kunish dramei hyperionice a lui Eminescu, ”quqndroque bonus dormitat Homerus”.
Desigur, în marile sale poeme, principalul rol l-a avut geniala sa intuiție, mai rar întâlnită la contemporanii săi, dacă nu-l socotim și pe Eliade. Dacă vre-un poet s-a bucurat vreodată ”du ciel influence secrete”, acesta a fost, fără doar și poate, Eminescu. Dar câți ani de efort și de cheltuire au urmat după aceea! Dicționarul său de rime și Fragmentariul său, sau manuscrisele sale olografe ce au fost tipărite, arată lumii întregi cu câtă cerbicie s-a îhămat poetul la nobila sa misiune. Nu există nici un colțișor secret în sanctuarele spiritualității în care să nu se fi strecurat raza binecuvântată a harului și a iluminării eminesciene. Producători moderni de gunoaie literare se dau mari și tari scoțând în vitrină zdrențele unor experiențe occidentale eșuate și privind cu dispreț efortul care l-a costat chiar viața pe Poet. Modernii au renunțat la rimă, la prozodie, au computere și xeroxuri, și care e rezultatul? Unde sunt capodoperele?
Nu poți înlocui lucrarea eminesciană cu niște fleacuri, cu hârța-pârța sau cu un mormăit larvar, visceral și ginecologic. Poezia este și un sacerdoțiu, ea cere un parcurs pontifical, un zbor spre înalte sfere ale gândirii și înțelegerii. Nu are ce căuta în ea, lătratul unor dulăi care intestează atmosfera cu râgâielile lor agramate și perverse. Într-o vitrină cu porțelanuri nu se intră cu bocancii jegoși în picioare. E un loc în care trebuie să-ți scoți căciula din cap și să pășeși cu sfială. Vă dau și un singur exemplu: în poezia Somnoroase păsărele, o poezie de dragoste, nici unul din cei doi amanți nu apar în plan, dar sunt prezenți prin evocarea unor mici gesturi diafane. Să fie mai conforme cu estetica procedurile violotoare ale postmoderniștilor sau caraghioslâcurilor dadaiste?! Hai să nu ne mai lăsăm prostiți de snobi și de smecheri…
Dacă există ceva care să poată să ne ferească de dezastrul spiritual ce ni se pregătește pe tăcute, aceasta nu poate fi decât încrederea în noi înșine, în edilii autohtoni și în Eminescu și cei care l-au înțeles și l-au urmat.
Eminescu este un extraordinar apărător al limbii române esențiale, și pentru asta trebuie să-l punem ca pe un salvator al acestui neam înconjurat numai de intenții perfide. În epoca lui, ca și azi, au existat destui etimologiști funambuli, unii de bună credință, Aron Pumnul, Heliade și alții, noroc cu elita de atunci nu era anti-românească. Noroc cu mințile luminate de atunci, care au respins cu arma satirei pe toți acei reformatori fanteziști, acoperindu-i cu ridicol. În zilele noastre obrazurile sunt mai groase și pseudo-esperantoul internaționalist se infiltrează fără jenă, chiar dacă propagandiștii lui trei parale pun în oglindă chipurile lor strâmbe de clowni căzuți de la trapez.
Sub aripa protectoare a limbii cultivată de Eminescu, ne putem mândri cu străvechimea spiritualității autohtone, în multe privințe superioară celei occidentale. Niște imbecili îl considerau un Lamartine mai mic, fiindcă nu a fost în stare să-l traducă în franceză ca lumea. În realitate, raportul e tocmai invers, degeaba încearcă demolatorii din toate timpurile, și mai ales „demitizatorii” de azi, să ne creeze complexe de inferioritate.
Trăim niște momente de nevrednică escamotare spirituală. În unele manuale școlare, în locul splendidei Glosse  a lui Eminescu, piatra de temelie a culturii românești, a fost dată ca exercițiu o imitație a lui cuiva intitulată: Totul este scriitură, creație care, încă din titlu se vede că nu are nici o acoperire, fiind făcută numai pentru a torpila o valoare autentică.
Pe noi băștinașii, slujitori ai limbii române, modelul Eminescu ne tonifică și ne legitimează să rămânem așa cum suntem și să acceptăm numai acele împrumuturi care ne fac mai bogați spiritual, nu care ne sărăcesc și ne plasează în categoria de iobagi, servitori și vadanjori ai Europei, așa cum încearcă să ne piteze nefericita elită de tinichea inventată de sicofanți.
E bine să citim cum trebuie versurile Poetului: „Dintre sute de catarge / Care lasă malurile / Cine oare le va sparge / Vânturile, valurile?”…Da, dar noi suntem valul, iar Eminescu, stânca. 

Niciun comentariu: