Vieru, Nicolae. Omul din oglindă: roman / Nicolae Vieru. - Chișinău: Prut Internațional, 2004. - 320 p.
Romanul cu titlul Omul
din oglindă, scris de Nicolae Vieru a fost conceput, meditat în faţa
oglinzilor apelor, care numai ele îl puteau răpi din biblioteca din biroul său,
din cosmicitatea muzicii marilor compozitori ai lumii. Nicolae Vieru a fost
unul din insaţiabilii melomani ai aşa-zisei muzici serioase.
Tema părăsirii satului capătă o reflectare
netradiţională, experimentală în Omul din oglindă unde
sunt urmărite două destine diferite: Victor Negri, omul alienat în noul mediu
orăşenesc, şi Teo Pilat, pictorul, care a rezistat la oraş tocmai datorită
originii sale rurale.
Materia epică lipseşte. Intriga este expediată la
nivelul trăirilor personale ale eroilor cărţii. Tonul dominant e unul patetic.
Romancierul introduce elemente de parabolă, pentru a suplini deficitul epic şi
pentru a da o mai mare credibilitate proceselor de conştiinţă prin care trec
protagoniştii. Cantaziadi, personajul-simbol, joacă rolul de semafor, care
orientează sau confirmă orientările destinelor într-o direcţie sau alta. Autorul
este preocupat de ochiul al treilea, de
lumea din interior punând mereu în fața personajelor oglinzi.
Marinat, Alexei. La doi pași de fericire: povestiri umoristice / Alexei Marinat. - Chișinău: Prut Internațional, 2006. - 475 p.
Cartea La Doi
Paşi de Fericire este titlul unor povestiri umoristice semnate de Alexei
Marinat, lucrare apărută în seria „Scriitori
contemporani” la Editura „Prut Internaţional”. „Are Alexei Marinat o nuvelă – Femeia care vede prin perete. Un element deosebit de preţios al
acestei lucrări de numai câteva pagini este surpriza cea mai autentică, ce o
întâmpină cititorul la lectură, şi anume faptul că nu e vorba de vreo însuşire
supranaturală a femeii în cauză, ci de lucrul prost al constructorilor care nu
astupaseră de nădejde găurile dintre pereţi şi pervazul ferestrei. Viaţa însăşi
îi pune scriitorului la îndemână cele mai neaşteptate situaţii, lui rămânându-i
să se priceapă a le explora literar, după cum apa mării face giuvaier dintr-o
pietricică, fie cu totul ordinară şi informă la început..." – Ion
Ciocanu
Vasilache, Vasile. Navetista și Pădurea / Vasile Vasilache. - Chișinău: Prut Internațional, 2006. - 360 p.
Volumul include trei romane ale scriitorului Elegie pentru Ana Maria, Povestea cu cocoşul roşu şi Navetista şi pădurea.
Vasile Vasilache este un maestru al prozei parabolice, carnavalești.
Scriitorul ne cheamă în substraturile adânci ale unor texte neverosimile la
prima vedere, prin mijlocirea cărora însă el reușește să dezvăluie adevăruri
esențiale despre om și despre viață. Altfel zis, scriitorul pornește de la o
narațiune întemeiată pe neverosimil, pe elementul fabulos, dar interpretându-le
prin prisma scriitorului realist și a cetățeanului însetat de justiție a
dezvăluit adevărul și despre personajele romanului, și despre realitatea
contemporană. Autorul vădește o cunoaștere impecabilă a vieții satului basarabean,
a psihologiei și mentalității, a gesticii, a întregului comportament fizic și
lingvistic al oamenilor. Romanul Elegie
pentru Ana-Maria este o dispută artistică pe cât de concretă, pe atât de
exhaustivă asupra vieții, morții, vremelniciei, destinului omului pe pământ.
În romanul Povestea
cu cocoșul roșu într-o formă alegorică, semifolclorică, apelând la situații
paradoxale, mizând pe subtext autorul exprimă realitatea satului postbelic așa
cum apare ea prin prisma personajelor, scriitorul meditând asupra categoriilor
de omenie, bunătate sufletească, frumos, util. Plăcerea lecturii romanului Povestea cu cocoșul roșu este asigurată
de faptul că la tot pasul ne simțim participanți la nenumărate dueluri verbale
savuroase.
Un studiu psihologic al fenomenului navetismului, care
răvășește satul basarabean contemporan, ne propune V. Vasilache în Navetista și pădurea. Sătenii de la
Lozioara și de la Dulmu, care își fac naveta obligatorie la oraș, săvârșesc ritualul
parcă inocent al dezrădăcinării, al pierderii propriei esențe umane, al
înstrăinării progresive de tradiții, obiceiuri, strămoși, de tot ce au sănătos
în ființa lor însăși.
Istrati, Lidia. Goană după vânt: nuvele, roman / Lidia Istrati. - Chișinău: Prut Internațional, 2007. - 308 p.
Scriitoarea Lidia Istrati prezentă în colecția Scriitori contemporani cu volumul Goană după
vânt are un dar indiscutabil
de povestioare care surprinde oamenii la răscruce, „subt vremi” și legi. Adevărul spus de prozatoare dur, manifestându-se uneori chiar cu o
îndrăzneală naturalistă, ea determină esența morală a omului după acțiunile
sale concrete. Pana prozatoarei e neșovăitoare în surprinderea „zămislirilor de
rău” și a „vicleșugurilor” monstruoase (romanul satiric Goana după vânt) urzite
fie de boierii din tinerețea lui Ștefan, fie de „boierii” noi din spațiul
basarabean, peste care se așază aerul fatidic al predeterminării istorice.
Goana după vânt deşi se
citeşte uşor, graţie stilului inconfundabil al Lidiei Istrati, merită o atenţie
deosebită şi prin faptul că autoarea scrie o pagină importantă în literatura
română din Basarabia. Cartea
cuprinde cunoscutele nuvele „Scara”, „Nica”,
„Nevinovata inimă”, precum şi proza „Îngăduie,
omule”, cea care a stârnit discuţii controversate la vremea publicării ei.
Busuioc, Aureliu. Spune-mi Gioni!: roman / Aureliu Busuioc. - Chișinău: Prut Internațional, 2003. - 238 p.
Protagonistul romanului Spune-mi Gioni! , Ion Tarabanțu, îi lasă nepotului o spovedanie
despre sine, despre devenirea sa dintr-un copil de țăran simplu și analfabet
într-un luptător aprig și conștient pentru cauza bolșevică, zisă a muncitorilor
și țăranilor, apoi angajat al securității pe nume, Ivan Aleksandrovici
Verdikurov. Aureliu Busuioc realizează şi în acest roman o
scriitură transparentă, cursivă, plăcută, dar nu mai puţin înşelătoare prin
ambiguităţile ei. Poţi să crezi că romanul este
expresia unui nostalgic al comunismului. Dar acesta este, indubitabil, mesajul
din autobiografia encavedistului, încărcată de eroism senzaţional, evoluţie
spectaculoasă, militantism revoluţionar şi intransigenţă comunistă. Romanul Spune-mi Gioni! este una din cărțile
acestui autor ironic și zeflemisitor, în care descoperim o întreagă lume
dominată de probleme reale și complicate, a cărei dezvăluire îndrăzneață și
măiestrită ne îmbogățește spiritual și ne stimulează în continuare gustul
pentru literatură de calitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu