Beşleagă
reprezintă tipul de creator complex: poet, eseist, om de cultură, chiar şi
prozatorul din el îşi asumă ceva mai multe funcţii decât le cere proza propriu-zisă,
ea nu numai descrie-analizează, ea nu doar analizează, îngână realul cu
poezia, ea nu se limitează numai la poezie - revine la real. Mihai Cimpoi
„Primul
scriitor basarabean care pune problema deviantului totalitarism autohton in
cadrul unei problematici ontologice este Vladimir
Besleaga.
Beșleagă, Vladimir.Viața și moartea nefericitului Filimon... / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 231 p.
Romanul Viata si moartea nefericitului Filimon, scris in 1969-1970 si publicat abia in 1988, ofera intr-o textura incarcata si convulsiva tragedia profunda a unui neam fracturat in interiorul sau, rupt de cadrul organic de viata, instrainat de relatiile de rudenie firesti. (…)
Beșleagă, Vladimir.Viața și moartea nefericitului Filimon... / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 231 p.
Romanul Viata si moartea nefericitului Filimon, scris in 1969-1970 si publicat abia in 1988, ofera intr-o textura incarcata si convulsiva tragedia profunda a unui neam fracturat in interiorul sau, rupt de cadrul organic de viata, instrainat de relatiile de rudenie firesti. (…)
În
romanul Viața și moartea nefericitului
Filimon... autorul ne propune o modelare a existenței umane: trei zile și
trei nopți. Declararea lui Filimon de către însuși tatăl său drept copil din
flori, trimiterea lui în colonie, după ce a spart dintr-o pornire băiețească un
magazin, se lasă ca o umbă fatidică asupra vieții lui sufletești. Eroul
cunoaște un proces de înstrăinare ireversibilă. „Nefericita” viață a lui Filimon
trebuie considerată, așa cum ne propune și titlul, și ca o anevoioasă cale a
cunoașterii de sine. Or, recunoașterea se cere plătită cu vămi, cu trăiri,
frământări, cu prețul chiar al propriei vieți. Ca să obții împlinirea (ca om,
muncitor, creator) e nevoie de jertfă, și în acest sens pare indiscutabilă
retopirea în substanța cărții a mitului meșterului Manole.
Beșleagă, Vladimir. Misterioasele sfere / Vladimir Beșleagă. - Chişinău: „Magna-Princeps‟ SRL,
2011. – 264 p.
Umbra este trup din trupul nostru...Umbra vine întru a
ne convinge că suntem, că facem umbră pământului. Dar sunt umbre care înrobesc,
răvășesc sufletul, storc de vlagă, domină, umbre tiranice, despotice, umbre
care ne cred umbre ale lor.
Asupra acestor umbre, umbre din trecutul, mai ieri
prezent, stăruie să facă lumină autorul acestui volum. Vladimir Beșleagă nu are
nevoie de prezentări. La umbra operei Domniei sale și-au potolit dorul de
lumină câteva generații de însetați. Nu vom încerca să descifrăm mesajele celor
trei piese cuprinse în volumul de față – lăsăm această sarcină pe umerii
cititorului. Dorim doar să vă asigurăm de un singur lucru – misterioasele
sfere există și taina lor este incifrată în paginile ce urmează.
(Editorul).
Beșleagă, Vladimir. Zbor frânt / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 272 p.
Romanul Zbor frânt
a fost scris în trei luni, redactat în altele trei și publicat
în anii 70, romanul a stârnit discuții aprinse între critici. Cei contemporani
romanului spuneau că se integrează perfect în noul stil francez, cei de azi zic
că avem și noi primul roman postmodern, iar autoritățile ideologice de atunci
l-au redus la tăcere.Beșleagă, Vladimir. Zbor frânt / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Cartier, 2013. - 272 p.
Zbor frânt este
unul dintre primele patru-cinci romane care reprezintă
convingător literatura basarabeană în afara Moldovei,
iar Mihai Cimpoi l-a selectat în antologia sa de şapte romane din literatura
basarabeană a secolului XX. Romanul Zbor
frânt tratează tema războiului într-un mod diferit, sub aspect psihologic,
prin ingenioase suprapuneri la planuri, prin alternative decupări din fluxul memoriei.
Evenimentele sunt analizate prin prisma destinului unui om concret, Isai, un
personaj original, cu gândire neordinară, cu drame interioare.
Beșleagă, Vladimir. Hoții din apartamente / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Prut Internațional, 2006. - 367 p.
„A fost o carte, pe care nici eu însumi nu-mi dau
seama cum am scris-o. A fost ca o revelaţie. Cred că aşa ceva i se poate
întâmpla unui autor o singură dată. În orice caz, unuia ca mine. Deşi, mai
târziu, am putut descoperi în ea unele locuri mai puţin realizate. Însă
fuziunea totală dintre idee, sau concept şi formă o face vie, vibrantă, de
viaţă lungă”. Hoţii din
apartamente e
ceva diferit şi superior volumelor publicate de Vladimir Beşleagă din 1990
încoace. Cartea e o reuşită în peisajul cultural basarabean, sărac tocmai în ce
priveşte experimentul literar şi mărturia documentară despre totalitarism.
Volumul include mai multe bucăţi de proză, scrise în diferite perioade de timp
şi adunate în jurul unei axe a rememorării.
Volumul include mai multe bucăţi de proză, scrise în
diferite perioade de timp şi adunate în jurul unei axe a rememorării. Textele
nu sunt aranjate într-o ordine tematică sau cronologică riguroasă: cele de dată
recentă convieţuiesc cu altele scrise în anii ’70 sau chiar ’60, eseurile stau
în vecinătatea povestirilor realiste sau pur ficţionale.
Cartea Hoţii
din apartamente are totuşi o structură exprimată mai mult sau mai
puţin coerent: prozele urmează, în mare, un traseu dinspre artistic spre
eseistic, parabolic şi filozofic.
Volumul începe cu bucăţi artistice cu o tematică şi
stilistică variată, bazate în temei pe autobiografic, la mijloc sunt inserate
eseurile, în care autorul încearcă să reconstituie o epocă de acum 40-50 de ani
comentând întâmplările de atunci printr-un eu exacerbat, scriitorul semnalează
detalii (unele semnificative, altele curioase) despre oamenii pe care i-a
cunoscut şi despre evenimentele marcante pe care le-a traversat.Iar finalul cărţii adăposteşte reflecţiile şi
senzaţiile pe care autorul doreşte să le imortalizeze într-o formă cât mai
succintă şi memorabilă. Împărţirea în trei cicluri este cât se poate de
convenţională şi are mai mult un scop hermeneutico-didactic.
Beșleagă, Vladimir. Durere: roman / Vladimir Beșlegă. - Chișinău: Cartea Moldovei, 2007.- 228 p.
Acțiunea romanului Durere
este plasată pe terenul unui zbucium sufletesc continuu, în care eroul este pus
să afle repere morale de importanță primordială. În roman este traversată acea
parte a vieții noastre, care privește deopotrivă ținuta adolescentului, a
părintelui, a relațiilor din sânul unei familii, a relațiilor dintre oameni în
genere. Mediul în care are loc acțiunea este unul urban, dar majoritatea
eroilor sînt veniți de la țară și mai păstrează unele rădăcini. Titlul
romanului se cere interpretat nu doar în accepție sentimentală, pare să
răspundă atâtor lucrări inofensive, suprasaturate de o atmosferă căldicică,
lipsită de semnificații adânci. Ca punct de pornire romanul Durere este veridic și încearcă să defrișeze
niște terenuri ale moralității contemporanilor noștri mai puțin fregvente la
ora actuală și care solicit angajarea permanentă a literaturii. Curajul,
voința, dragostea pentru adevăr sunt calitățile, care îi ajută protagonistului
să învingă greutățile și să înțeleagă că pentru dreptate și onoare trebuie să
lupți.
Beșleagă, Vladimir. Destine transnistrene / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Prut Internațional, 2010. - 396 p.
Dotat cu o vastă cultură filozofică şi literară, cunoscător
al câtorva limbi străine, dl Beşleagă este apreciat şi pentru intervenţiile publicistice,
iar volumele sale de „dialoguri transnistrene” şi cele consacrate represiunii sovietice
în Basarabia îmbină într-un mod fericit scrupulozitatea istoricului cu fineţea detaliului
descriptiv, rigoarea documentului cu spiritul de observaţie propriu unui mare scriitor.Beşleagă
este unul dintre puţinii noştri intelectuali, trecuţi prin „vremi”, care şi-a asumat
cu luciditate trecutul şi a pledat energic pentru o „etică a memoriei” în viaţa
publică şi în cea literară. În anii ’90, Vladimir Beşleagă s-a implicat în
Mişcarea de renaştere naţională, a fost deputat în primul Parlament al Moldovei
independente, a luptat pentru recuperarea valorilor româneşti.Beșleagă, Vladimir. Destine transnistrene / Vladimir Beșleagă. - Chișinău: Prut Internațional, 2010. - 396 p.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu