8 mai 2014

Poet de inspirație folclorică, „poetul ritmurilor cosmice‟

George Coșbuc
20 septembrie 1886 – 9 mai 1918       

„Coșbuc este, poate, cel mai dificil poet român. Ne gândim la o dificultate de un tip aparte care nu se referă la puterea noastră de a-l înțelege și de-al simți, ci la lipsa unor criterii ferme prin care să-i evaluăm originalitatea.‟

Coșbuc, George (1866, Hordou / Năsăud – 1918, București), poet, traducător. Al optulea din cei nouă copii ai preotului greco-catolic Sebastian Coșbuc și al Mariei (n. Avram). Primele clase și gimnaziul, la Hordou și Năsăud. Trecându-se peste restricțiile statului, G. Coșbuc este admis în 1882 membru extraordinar al societății de lectură Virtus Romana Rediviva. În revista-manuscris al societății, Musa someșeană, își publică, între 1882-1884, cele dintâi poezii. Ca elev la liceul românesc din Năsăud a scris aproximativ 200 de poezii. În iunie 1884, contrar dorinței părinților săi de a deveni preot, se înscrie la Facultatea de Filozofie și Litere din Cluj, ale cărei cursuri le frecventează până în 1886. Începe să versifice basme și anecdote auzite la Hordou, Telciu și Năsăud, cât și în satele pe care le cutreieră în acești ani. În decembrie debutează în Tribuna lui Slavici cu snoava versificată Filozofia și plugarii, semnată C. Bocșu, de fapt o anagramă sub care va mai publica o vreme. În Familia lui Iosif Vulcan, 1885, îi apar două poezii: Două întrebări și Unde zbor, semnate tot C. Bocșu. Continuă colaborarea la Tribuna care-i tipărește trei balade de inspirație populară: Blăstăm de mamă, Pe pământul Turcului, ambele apărând în broșură, în Biblioteca poporală a Tribunei, și Angelina. Începe să traducă Divina comedie de Dante Alighieri (1886). În luna august, anul următor, în urma chemării lui Ioan Slavici, pleacă la Sibiu fiind redactor la Tribuna. Perioada petrecută la Sibiu (1887-1889) se dovedește a fi cea mai fertilă din viața sa. Apar Nunta Zamfirei (care se bucură de un deosebit succes), Rada, Numai una, Fata morarului, Nu te-ai priceput ș.a. Chemat de Titu Maiorescu, pleacă la București, unde va rămâne tot restul vieții. În viziunea criticului, G. Coșbuc era un continuator al poeziei eminesciene. În 1891 publică, în Tribuna, Pe lângă boi; Trei, Doamne și toți trei; Rea de plată ș.a. Debut editorial cu Balade și idile (1893). Este, un timp, profesor. Împreună cu Slavici și Caragiale editează revista Vatra. Foaie ilustrată pentru familie (1894) în paginile căreia va publica: Noi vrem pământ!, Mama, Lupta vieții, In opressores, Pașa Hassan ș.a. În 1896 apare vol. Fire de tort ( a doua ediție în 1898). Traduce Eneida de Virgiliu, Georgicele de Ovidiu, Mazepa de Byron, Antologia sanscrită și Sakontala. La propunerea lui B.P. Hasdeu i se oferă premiul Academiei pentru traducerea Eneidei, iar în 1898 este ales membru corespondent, apoi membru activ al  Academiei Române  (1916). Este codirector (Alături de Alexandru Vlahuță) al revistei Sămănătorul (1901), dar ambii se retrag în anul următor, în favoarea lui Nicolae Iorga. În ianuarie 1918, în paginile revistei Scena apare ultima poezie a lui G. Coșbuc – Vulturul. La 9 mai se stinge subit din viață. A fost înmormântat la cimitirul Bellu. La înmormântare au fost prezenți: Ioan Slavici, Bogdan Duică, Iuliu Moisil, Gala Galaction ș.a.
   Sintagma „poet al țărănimii‟, lansată de criticul Constantin Dobrogeanu-Gherea în momentul când G. Coșbuc era oarecum minimalizat de Maiorescu și cercul Junimii, trebuie înțeleasă printr-un complex de semnificații, adăugat cu timpul la denotația ei originală. Țăranul lui G. Coșbuc trăiește într-o atmosferă religioasă (poetul era greco-catolic), dar fără aureola creștină a săteanului lui Nichifor Crainic; în mod echivalent deslușește ritualitatea mitologică a acțiunilor sale existențiale în comunicarea cosmică, dar nu ajunge la înțelegerea sacralității mitului, deși nu putea avea proprietatea termenului. Citit prin urmașii săi, el este poetul unor mari potențialități, deschis unor continuări virtuale și conținând latența unor noi semnificații și chiar prefigurarea unor alte structuri poetice – prin radicalizare, firește – care vor face emulație în viitor. Ion Negoițescu a simțit în poezia sa prevestiri argheziene și bacoviene. Marea descoperire a lui G. Coșbuc rămâne sublimarea unei conștiințe colective generate de ritualizarea existenței în mijlocul naturii aproape sălbatice. Modul de percepție este însă al unui rafinat care decupează în mediu senzații plastice. Poemele (Vara, Doina) în care încearcă să codifice elementele naturale, ori conversează cu abstracțiunile, scrise, probabil, sub influența simbolismului, pe care îl ignora, nu prea au plăcut criticii, dar au astăzi acceași circulație ca romanțele și pastelurile. În prima și ultima strofă din Doina, sub coaja lamentației se poate desluși elegia eroică a lui Octavian Goga: „Copilo, tu ești gata / De-a pururea să plângi! / Și când ești tristă, Doino,  / Tu inima ne-o frângi. / Dar nu știu cum, e bine / Când plângi, că-n urma ta / Noi plângem toți, și-amarul / Mai dulce ni-e așa. / Și toate plâng cu tine / Și toate te-nțeleg,  / Că-n versul tău cel jalnic / Vorbește-un neam întreg.‟ (...). G. Coșbuc trebuie asociat unui clasicism extrem de elaborat și trebuie atașat aceleiași serii tipologice cu Eminescu și Caragiale. Pe de altă parte, ideea că ar fi și un anticipator al poeziei moderne este excesivă. Sigur, cutare vers poate să amintească de „cromatismul monoton‟ bacovian sau în cutare strofă se pot depista „metrica lui Argezi, viitoare tipuri de sintagme poetice, procedee sintactice inconfundabile‟ (Ion Negoițescu), dar asemenea conexiuni anticipative rămân nerelevante deoarece „descoperirile‟ lui Coșbuc rămân absolut izolate și întâmplătoare. Mai interesant este cum se insinuează în orizontul coșbucian „sufletul satului‟, dimensiunea arhetipală, „forțele stihiale‟, viitoare concepte metaforice blagiene, definitorii pentru „spațiul mioritic‟, căci universul poetic coșbucian rămâne un eșantion din marele spațiu mioritic. „Lumea lui Coșbuc este un spectacol inventat, de la ceremonialul general-uman, nunta ori moartea și feeria arhaic-infantilă, hibernală sau estivală (Iarna pe uliță, Noapte de vară) până la feericul pur (Nunta în codru). Deși pare prea puțin organizat și omogen, universul său are, totuși, o obsesie centrală, și anume aceea a soarelui conceput ca ființă mitologică. Soarele este o zeitate păgână coborâtă într-un spațiu de familiaritate elementară, de intimitate. Îi lipsește misterul stihial și, de aceea, apare în toate succedaneele sale posibile. Este atât astrul tutelar (implicând o morală a binelui în lupta pe care o dă cu întunericul care ar însemna răul), cât și îndrăgostitul galant și manierat ori seducătorul versat. Prezența sa este umanizată și potolită. Procedeul acesta al deghizării elementelor naturale rămâne mecanismul central ce transformă mitologia într-un spectacol plin de grație și de vervă și care, de fapt, îl îndepărtează pe poet de miturile naturiste‟ (Petru Poantă). De obicei, minimalizat prin comparație cu Eminescu și făcut superior lui Alecsandri, Coșbuc nu poate fi judecat decât în raport cu el însuși; adică raportând realitatea poeziei cu proiectul de mitologizare a spațiului rustic, cu partitura inițială de constituire a unui patrimoniu de arhetipuri ale existenței românești tradiționale.
 Sursa:
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea Ghițulescu. – București: Editura Lider, 2005. – 355 p.
  Publicat: Irina Țurcanu

Niciun comentariu: