13 mai 2014

Evenimentul zilei: 13 mai

1884
  • Petre Missir reface epistolar (confesîndu-se lui Maiorescu) un mic film eminescian al ultimelor săptămîni: „cînd m-am întors la Iași după Paști m-am ferit de a-i intra în suflet, pentru ca să nu-l penez. Încetul cu încetul am intrat însă în intimitatea lui prin Pompiliu, astfel că azi, cînd îi dau prilej, îmi spune multe și-l cunosc foarte bine în ceea ce este și cum este, și de cînd îl cunosc, m-a cuprins un fel de milă și de afecțiune pentru dînsul, pare că mi-ar fi frate.‟ Relatează necesitatea ivită la un moment dat de a-l muta pe poet de la Pompiliu la Burlă, deși Eminescu aci „a rămas nemulțumit de comunitatea locuinței lui Burlă‟, apoi povestește despre lipsa de energie a poetului, de abulia manifestată în felurite prilejuri (cu greutate a acceptat să-și facă un costum de haine, fiindcă i se păreau prea scumpe, îi trebuiesc lucruri de schimb, se plînge că n-are, dar nu se încumetă să-și cumpere, regretă lipsa bibliotecii, dar nu scrie la București să i se trimită cărțile. Eminescu sfîrșește prin a-i mărturisi lui Missir că a ajuns „ein aufgegebener Mensch‟ (un om sacrificat).

1886
  • „...Eminache a fost de paști în București, dar nu-i merge prea bine cu sănătatea; l-a apucat un fel de nepăsare, de cheltuiește fără nici o mustrare de cuget banii ce i se încredințează ca garanție pentru cărțile împrumutate de la bibliotecă...‟ (Dintr-o scrisoare a lui Chibici către Slavici).

Sursa:
 Vintilă, Petru. Eminescu: Roman cronologic. – Bucureşti: Cartea Românească, 1974. – 810 p.


Publicat: Irina Ţurcanu

Niciun comentariu: