14 martie 2014

Evenimentul zilei: 14 martie

                                    Alexandru Macedonski
14 martie 1854 – 24 noiembrie 1920

Poetul simțurilor și „magicianul verbului ‟,
„cel dintâi poet modern‟.

Personalitate culturală și artistică controversată, Al. Macedonski este unul din marii poeți ai literaturii române. Creația sa de esență romantică, cu nuanțe simbolist-parnasiene, constituie o tranziție spre modernism. Macedonski este cel dintâi în literatura noastră care „a ajuns în chip conștient la principiul că poeziei îi aparține domeniul simțurilor‟ (T. Vianu)

   Alexandru Macedonski s-a născut la 14 martie 1854 la București. Fiu de militar (maior, general, șef al statului-major sub domnia lui Al. I. Cuza), Macedonski descinde pe linie paternă dintr-o familie din sudul Dunării, iar după mamă se trage dintr-o veche familie olteană. De la tata Alexandru moștenește temperamentul impulsiv, iar de la mama – firea sensibilă și visătoare. Tatăl său moare subit în 1869, lăsându-și soția cu patru copii: trei băieți și o fată, Caterina.
   Primele cunoștințe le obține în familie, urmându-și studiile la Craiova. După clasa a V-a de liceu, întreprinde o călătorie la Viena și în Italia (1870-1871). Începe să scrie primele versuri. În 1871-1872 face studii la un pension particular. Se înscrie la Facultatea de Litere din București, dar nu urmează cursurile universitare.
   Alexandru își petrece o parte din copilărie la moșia părintească Pometești din comuna Adâncata, rămasă ca moștenire surorii sale. Familia trăind dintr-o pensie modestă, cunoaște primele privațiuni, accentuate după ipotecarea și pierderea moșiei în 1877. Tânărul se confruntă cu o existență hărțuită de lipsuri, datorii, licitații, despăgubiri prin justiție. etc.
   În 1870 publică prima sa poezie – Dorința poetului. Debutul său editorial este marcat de apariția volumului de poezii Prima verba (1872). Al doilea volum – Poezii a fost tipărit în 1882, urmat de Excelsior (1895), Bronzes (1897, în limba franceză), Cartea de aur (1902), Flori sacre (1912). A scris romanul Thalassa și a publicat romanul Le Clavaire du feu (1906, în franceză), la care a lucrat peste zece ani. A tradus din Byron, Goethe, Lamartine, Musset. A scris câteva drame (Saul, Moartea lui Dante). Postum au apărut volumele de versuri Poezii alese și Cartea Nestematelor, în care sunt incluse ciclurile Excelsior, Flori sacre, Poema Rondelurilor.
   După 1870 se încadrează în viața publică și ziaristică: colaborează la câteva periodice, scoate ziarul Oltul (1873), publică articole antimonarhice. În 1875 este arestat și deținut la Văcărești. Achitat un an mai târziu, își reia activitatea, scoțând mai multe publicații, toate însă efemere. În 1878 ține o conferință la Ateneul Român: Mișcarea literară din cei din urmă zece ani. Își continuă atacurile contra dinastiei domnitoare Hohenzollern.
   În 1880 întemeiază revista Literatorul, pe care o conduce (cu unele întreruperi) până la sfârșitul vieții. Numeroși poeți celebri (Alecsandri) sau debutanți (Petică, Anghel, Pillat, Arhezi) publică în Literatorul. Apar numeroase disensiuni, polemici, scandaluri. Astfel, Macedonski se pronunță contra lui Caragiale, Alecsandri, Eminescu și altor scriitori ai Junimii. Își atrage ostilitatea multor confrați și colaboratori.
   În 1883 Macedonski se căsătorește, ulterior născându-i-se cinci băieți. Se autoexilează la Paris, unde fregventează cercurile literare, contactează simboliștii și scrie în limba franceză. Îl descoperă și îl admiră pe Ch. Baudelaire, marele poet al simțirilor, care îi influențiază creația ulterioară.
   În 1886 se reîntoarce în țară și încearcă să reînvie Literatorul – revista și cenaclul, care devin tribună a simbolismului. Concomitent, publică cronicile Viața bucureșteană, articole antimonarhice, lansează un manifest simbolist. Continuându-și existența plină de privațiuni și disensiuni, Macedonki este implicat în mai multe afaceri scandaloase, cum ar fi susținerea campaniei lui Caion contra Caragiale, epigrama publicată contra lui Eminescu. Este nevoit să plece din nou în Franța, unde rămâne până în 1913. La izbucnirea războiului, face declarații antifranceze și scoate un ziar progerman. Atitudinea sa civică îi atrage noi neplăceri. Propunerea de a-l alege membru al Academiei Române este retrasă.
   La 24 noiembrie 1920, se stinge din viață la București, în locuința sa de pe Calea Dorobanți, lăsându-și moștenirea literară la judecata posterității.
   Creația poetică poartă amprente biografice: „Din averea strămoșească astăzi nu mai am nimic‟; „Casa de pe muchia verde, cu obloane colorate, / Pomii cei sădiți de tata și iubitele lui flori‟; „Paștele cu ouă roșii sub același scump cămin / Ne strângea pe toți copiii‟; „Iar cu zilele răpuse, chiar pe tata l-am pierdut‟; „Am cinci copii – Speranța mi-am pus-o în ei toată‟.
Gonit din sfera poeziei sublime, întemnițat în propriile sale suferințe pământești și spirituale, Macedonski își revarsă zbuciumul și deznădejdea în versuri: „Și nu mai cred acuma în rău, și nici în bine... / În portul disperării furtuna m-a băgat‟ (Noaptea de septembre), „Și-au zis: ‒ e singur – e pierdut. / Asupra mea se năpustiră... / Onoarea mea o nimiciră,  / Am sângerat, dar am tăcut. / Mă înjosiră, mă loviră,  / Cu mici, cu mari mă răstigniră; / ... O țară-ntreagă s-a-ntrecut / Să-mi dea venin ‒ și l-am băut.‟ (Psalmi moderni); „Tot ce-aș vrea ca mângâiere într-a mea dezmoștenire / E să mi se țină-n seamă că am plâns ș-am suferit; / Bun că m-am născut în lume și că lumea m-a-nrăit! / Urgisit de cer și oameni, le-am răspuns prin urgisire! / Am fost paria-n mijlocul țării mele. M-am luptat / Corp la corp cu traiul zilnic și cu soara nempăcată, / ... fără-nvins a mă fi dat!‟ (Mângâierea dezmoștenirii). Macedonski suferă de cruzimea omenească, de nedreptatea socială, adresându-se cu îndemnul: „Veniți curați în lume, ieșiți din ea curați!‟ (Accente intime), definindu-se cu sinceritate și măiestrie: „Prea bun am fost pentru pământ, / Prea rău sunt încă pentru ceruri‟ (Mă uit la cer).
   Poezia lui Macedonski este descriptivă și muzicală. Poetul creează imagini de o plasticitate neasemuită și de o cromatică abundentă, adăugându-le arome și melodii: „Pe dealuri clasice s-arată fecioare în cămăși de in, /  ce-n mâini cu amforele goale își umplu ochii de senin‟; „Se lumină întinsa noapte de poleieli mângâietoare, / Și astăzi e parfum de roze și cântec de privighetoare‟ (...)
   În centrul creației lui Macedonski se află Nopțile (Noaptea de noiembrie, Noaptea de decemvrie, Noaptea de mai) și Rondelurile. Fiecare poem din seria Nopților este scris într-un stil deosebit: Noaptea de noiembrie este considerată un poem naturalist, Noaptea de decemvrie – simbolist, iar Noaptea de mai – ditiramb pe tema Primăverii – simfonie pură, cu elemente parnasiene, clasice, simboliste. Poetul Ion Pillat considera că Noaptea de decemvrie poate fi pusă alături de capodoperele literaturii române Miorița, Luceafărul și Călin ale lui Eminescu, Zburătorul lui Heliade-Rădulescu.
   Rondelurile creează un univers al liniștii absolute, delicat și armonios. Poema rondelurilor constituie „unele din cele mai nobile pagini ale întregii intelectualități și sensibilități naționale. Ea fixează poetului locul lui de glorie alături de Eminescu, în poezie‟ (N. Davidescu).
Plăceri barbare și simțuri rafinate, disperare și optimism tragic, idealuri romantice și realități calmante, ecouri de ură și euforii muzicale, plastice, aromatice, toate acestea se regăsesc în creația poetică macedonskiană.
   Cu tot caracterul inegal al operei sale, Macedonski este un nume în poezia română, prin energicele sale avânturi în sfere poetice superioare.
   A scris versuri nu doar ca poet, ci și ca artist plastic, muzician, conferind poeziei culori și sonorități inexistente până la el. Macedonski revoluționează versificația, conferind versurilor sale o muzicalitate deosebită „Am crezut mai drept a restabili armonia rimelor, și de aceea am cerut cel puțin două litere finale identice‟, scrie poetul în Literatorul. Utilizează diverse procedee muzicale, dintre care cel mai fregvent este refrenul. Armonia muzicală a versurilor sale rezultă din repetarea primului vers la sfârșitul strofei, a unor altor versuri care revin de mai multe ori, dintr-o alternanță de refrene între care sunt prinse versurile repetate.
   Macedonski își explica viziunea poetică în prefața la volumul său de Poezii (1882) : „Ceea ce pot să afirm e că tot ce am scris, am simțit, și dacă simțirile mele s-au întreciocnit, aceasta dovedește că poetul nu poate să fie reprezentantul unei singure idei, ci că el trebuie să reprezinte ideile întregii omeniri. Scopul meu va fi atins dacă din întreciocnirea de care am vorbit va putea să scapere Lumina, Binele și Adevărul‟.
   Recunoscut azi drept figură marcantă a poeziei, Macedonski a fost criticat de contemporanii săi. Poetul era prea orgolios să accepte atitudinea, uneori disprețuitoare, considerând profetic că îi aparține viitorul: „Dar când patru generații peste moartea mea vor trece, / Când voi fi de-un veac aproape oase și cenușe rece,  / Va suna și pentru mine al dreptății ceas deplin...‟
„Macedonski e un poet de aripi mari, de patos, de altitudini. Ceva din solemnitatea străfulgetoare a lui Dante, din sălbăticia lui Byron, din jovialitatea mistică a lui Blake, trece fără a ajunge la desăvârșire în poezia lui ‟ (G. Călinescu)


Sursa:
Scriitori români notorii: Viața. Activitatea. Opera / alcăt. : Angela Lungu, Cristina Bujor. – Ch.: Epigraf, 2006. – 112 p.

Publicat: Irina Țurcanu

Niciun comentariu: