Ion
Luca Caragiale este considerat cel mai bun dramaturg roman prin
faptul că a reflectat cel mai bine realitățile, limbajul și comportamentul
românilor. Opera sa i-a infuențat pe alți dramaturgi, între care și Eugen
Ionesco. I. Constantinescu afirma: „Teatrul lui Caragiale este nonpsihologic,
nu ca o carență a artei dramaturgului: stilul popular și gritesc al comediei
sale este prin el însuși antipsihologic. (…) În cazul celor mai importante
figure comice, Caragiale păstrează foarte puțin din structura tipului
tradițional. Prin distrugerea unității personajului și a umanității lui, prin
creația omului dezorientat în afara vieții morale, cu comportament discontinuu,
o omului fără calități, dramaturgul roman este unul dintre creatorii structurii
eroului farsei moderne.”
Caragiale,
Ion Luca. Opere: Ediție în 3 vol. / Ion Luca Caragiale; Ediție, cronologie,
notă asupra ediției. Stud. introductive și coordonare de Stancu Ilin. –
Chișinău, 2015. (Col.: Moștenire)
[Vol]
1: Proză literară. În volume. – 2015. – 624 p.
Volumul întâi
cuprinde proza literară apărută în volumele publicate de Ion Luca Caragiale în
timpul vieții, luându-se ca bază ultima tipărire în volum și respectându-se
ordonarea textelor stabilită de către scriitor.
[Vol]
2: Proză literară. În volume. Postume. – 2015. – 656 p.
Volumul al doilea
cuprinde proza literară publicată în periodice, inclusiv traducerile libere și
adaptările cu un mare grad de originalitate ale scriitorului, neincluse de
acesta în vreunul din volumele publicate.
Volumul al treilea
cuprinde opera dramatică originală a lui Ion Luca Caragiale, două monoloage, un
montaj de texte din literatura națională, intitulat „100 de ani”, precum și
două opere destinate reprezentării scenice, pe care scriitorul le-a semnat în
calitate de coautor și, respectiv de traducător. La acestea se adaugă textele
de natură publicistică sau eseistică - în care și-au găsit expresia meditațiile omului de teatru Caragiale despre dramaturgie, arta spectacolului, organizarea instituțiilor teatrului ș.a.
Caragiale,
Ion Luca. Teatru : în 2 vol. / Ion Luca Caragiale. - București:Univers
Enciclopedic, s.a.
Sumar din conținutul volumelor:
O noapte furtunoasă este o piesă de
teatru care a fost tipărită în Convorbiri literare, cu o elogioasă
prezentare a lui Titu Maiorescu, ajungând și pe scena Operei Române, în 1935,
însoțită de muzica lui Paul Constantinescu. În 1943
regizorul Jean Georgescu a făcut un film după
această valoroasă piesă de teatru.
Comedia O scrisoare pierdută este
împărțită în patru acte. Textul este conceput ca o succesiune dinamică de
replici, iar principalul mod de expunere este dialogul.
Intervențiile autorului, adică indicațiile scenice sau didascaliile, sunt prezente de obicei la
începutul comediei, al unui act, sau sunt intercalate replicilor. Ele se referă
la cadrul acțiunii, statutul personajelor, mimica și gestica acestora etc, și
utilizează ca moduri de expunere descrierea și narațiunea.
Piesa Conul Leonida față cu Reacțiunea,
șarjează pe micul funcționar la pensie, etern de partea puterii, care dorește
republica pentru a avea pensie și leafă, și nu concepe revoluția decât cu
aprobarea autorităților („Câtă vreme sunt ai noștri la putere, cine să stea să
facă revoluție?“). Piesa este o demonstrație a imputinței unui om în fața
dorinței de revoluție dar faptul că eroul principal e necărturar poate fi
observat însăși din faptul că el nici măcar nu știe care e numele corect al
înfăptuitorului revoluției.
Caragiale, Ion Luca. Cănuţa, om sucit /
Ion Luca Caragiale. – Chișinău: Prut Internațional, 2004. -176 p.
În opera Cănuță, om sucit este vorba
despre un om care de la naștere a fost altfel decât ceilalți. Niciunde nu se astâmpăra.
A fost dat la școală dar acolo dacă profesorul îl asculta despre istorie el
răspundea pentru matematică. Bunica lui l-a dat la stâpân crezănd că se va
îndrepta dar daca îl trimitea cu pachete de livrat mereu spărgea sau strica
ceva iar din acest motiv era mereu bătut. În seara dinaintea zilei lui de
naștere și-a împachetat lucrurile și s-a dus acasă la bunica sa. Ajuns acolo
obosit bunica l-a întrebat de ce a plecat iar acesta s-a pus pe plâns deoarece
îl bătea. Bunica fiind înduioșată a zis să nu-l mai certe și s-a pus și ea pe
plâns. Cănuță a mers la mai mulți stăpâni să lucreze ducând o viață grea. Dar
i-a venit vremea de însurat ca orice om și și-a găsit o nevastă cam șireată.
Prima oară soacra l-a înșelat. Acesta a fost nemulțumit dar nu a zis prea multe
după aceea l-a înșelat nevasta dar nici atunci nu a comentat. A venit și a doua
oară dar deja la a treia nu a mai suportat. A adus acasă un crap gras și a
cerut să fie gătit cu stafide. Pierzând timpul cele două femei au uitat să facă
peștele la timp iar Cănuță s-a supărat și a depus divorț deoarece avea multe
probe pentru a câștiga. Nevasta sa a fost terminată. Îngrijorată, soacra a
venit la Cănuță să-i amintească despre faptul că femeia era gravidă, dar Cănuță
era supărat. După un timp cei doi s-au împăcat și au trăit destulă vreme
împreună dar iată că el a murit și la șapte ani de la moartea sa i-au făcut
parastas și a trebuit să dezgroape oasele și să le spele dar nu mare le-a fost
mirarea când au văzut oasele orientate aiurea deoarece explicația logică a fost
faptul că el toată viața a fost sucit.
Caragiale, Ion Luca. Momente şi schiţe,
povești și povestiri pentru copii / Ion Luca Caragiale. –Iași: Ed. Ion
Creangă, 2004. -216 p.
Momente si schițe „Una din marile
lui slăbiciuni era să se uite la cei ce îi trec prin față ori în preajma
vederii lui, să scruteze mutre; să prindă gesturi și atitudini [...].«Măi, mai
zicea câteodată. Natura nu lucrează după tipare, ci-l toarnă pe fiecare după
calapod deosebit. Unul e sucit într-un fel, altul într-altfel, fiecare-n felul
lui, încât nu te mai saturi să-i vezi și să-ți faci haz de ei».“ – Ioan Slavici
„Nu Momente, maestre, ci Monumente
trebuia să botezi admirabilul volum, căci fiecare din paginile lui e un monument
de spirit de observație, de spirit sadea, de perfecțiune artistică.“ – George
Ranetti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu