EMINESCU, Mihai. Casetă: [6 volume] /
Mihai Eminescu; Coperta: Gabriel Bratu Ediţie de Alexandru Piru . ─ Craiova :
Editura Vlad & Vlad, 1993
|
Centrul Academic Internațional Eminescu continuă să achiziţioneze ediţii
eminesciene apărute pe parcursul anilor. Fondul de documente s-a îmbogăţit cu o
ediţie valoroasă de lux în 6 volume care
a fost pregătită pentru tipar şi prefaţată de Alexandru Piru, cunoscut critic
şi istoric literar
Vârstele
poetului
„(...)
Totalizând și cronologizând
opera poetică a lui Eminescu, încercăm să-l delimităm să vedem cum s-ar fi înfățișat
el contemporanilor săi, dacă mijloacele din vremea sa i-ar fi permis și ar fi putut să-și publice, pe măsură ce avea gata, un
volum de mărimea celor tipărite azi de poeți.
(...) Credem
că începând cu unsprezece ani și
terminând mai devreme cu doi ani, Eminescu ar fi putut să ne lase până la 33 de
ani, șase volume de poezii cam de aceeași mărime care l-ar fi impus conștiinței
publice mult mai repede și
mai surprinzător decât a reușit
să-l impună sintetic ediția
Maiorescu. Să încercăm să ni-l configurăm astfel, sumar. ‟
Primul volum întitulat "Numai poetul" de la 16
la 21 de ani (1866-1871) ar fi cuprins antume şi postume, de la elegia La
moartea lui Aron Pumnul la dedicaţia Frumoasă şi jună, producţia a
cinci ani, în care Eminescu se arată disponibil să treacă de la Amorul
unei marmure la Venere şi Madonă şi de la Elena la Mortua
est! la ideea înfruntării timpului prin cântec („Numai poetul, / Ca pasări
ce zboară / deasupra valurilor, / trece peste nemărginirea timpului, / În
ramurile gândului, / În sfintele lunci, / Unde pasări ca el / Se întrec în
cântări‟(
Numai poetul).
Cel
de-al doilea volum, " Memento mori" de la 22 de ani, scris
într-un singur an, începe meditativ cu poemul în versuri albe Demonism, pe
tema shopenhaueriană a răului ca motor al istoriei, continuă cu tema dantescă a
femeii înger coborând din cer (madona angelica) din Aveam o muză, o Ileană
Cosânzeană, în poema Când crivăţul cu iarna, zână a locului în
Miradonis (Myrradonis, fiica regelui cipriot Cyniras prefăcută de Venus în
arbore de smirnă care naşte pe Adonis), zâna Dochia în cea mai lungă poemă
emninesciană pe tema succesiunii civilizaţiilor, a vanităţii lumii şi a
motivului calderonian viaţa este vis din Memento mori (1302 versuri).
Alt poem lung
(844 versuri) intitulat de editori când Povestea magului călător prin
stele, când Feciorul de împărat fără stea trebuie numit după primul
vers: În vremi demult trecute...
Aici antume
nu sunt decât Egipetul (fragment din Memento Mori) și Sara pe deal (fragment din
poemul Eco). De semnalat poezia Odin şi poetul prevestind
satira din Scrisoarea a III-a și Tăceți! Cearta amuțească – altă odă funebră la
moartea lui Eliade Rădulescu.
Poemele din al doilea volum sunt din epoca vieneză, cele din al
treilea "Înger şi demon" – în cea mai mare parte din studenția berlineză, nu fără evocări din
Ipotești și
Iași, și cuprind
anii 1873-1875. În afară de ecouri directe (Privesc orașul furnicar, Din Berlin la Postdam),
ele interpretează miturile istoriei contemporane (Înger și demon, Împărat și proletar), baladescul simbolic (Floare
albastră cu trimitere la iubita din Ipotești, Făt-Frumos
din tei, localizare, chiar traducere după Romanze von Elfenbrunnen de
Em. Geibel), fac apel la romanticul Witz (Mitologicale, În căutarea
Sheherazadei, Antropomorfism). Versifică basme, începând cu Călin (727
de versuri, notat întâi în proză) și
continuând cu Fata-n grădina de aur (488 de versuri) și Miron și frumoasa fără corp (540 de
versuri), după notele călătorului german Richard Kunisch din cartea sa Bukarest
und Stambul, skizzen, Berlin, 1861). Izolarea
unora din aceste capodere la sectorul folcloric a făcut un mare deserviciu creației eminesciene, neîndreptat nici de
Perpessicius, care le publică ca o anexă la opera originală în volumul al
VI-lea al ediției sale. La
acest lucru a contribuit și
poetul însuși care nu și-a tipărit aceste piese finite nici
măcar în reviste în timpul vieții.
Al patrulea volum , " Melancolie" egal ca întindere cu
precedentele, îl dă poezia anului 1876 de peste 50 de poezii, doar o
cincime publicate antum, printre care și
poemele mitice, Călin – file din poveste și Strigoii. Poezia
erotică inspirată de Veronica Micle debutează cu sonetul Iubind în taină revelat
întâi de ediția Maiorescu.
Revista Convorbiri literare oferă în 1876 doar Melancolie (pe tema
înstrăinării de propriul eu, concepută întâi ca un monolog al lui Ștefan cel Tînăr dintr-un proiect de
piesă neîncheiat, balada simbolică Crăiasa din povești, Lacul (Cu imaginea
iubitei din Ipotești) și Dorința, primul mesaj către Veronica,
înmânat personal. Restul cu reacțiile
vii, dramatice, ale îndrăgostitului nerecompensat, obligat în același timp la dojeni și iertări, la catulianul odi et
amo rămâne manuscris, precum Pierdută pentru mine, zâmbind prin
lume treci, adevărată foaie de temperatură a crizei. În loc să se confeseze în
timpul vieții, poetul a
lăsat ca pasiunea sa să vorbească postum.
Al cincilea volum "Noi amândoi avem acelaşi dascăl" însumează
lirica de la 27 la 29 de ani (1877-1879), de la Peste vârfuri, detașată de Eminescu din piesa Bogdan-Dragoș și
înmânată lui Maiorescu pentru ediția
sa, un ecou din Hernani de Hugo în acest cântec al Anei (Verenei),
până la Despărțire, ultima
poemă din 13 variante ale acestor trei ani. Postuma Codru și salon definește bipolar cele două tipuri de
sensibilitate ale Erosului eminescian, opunând spațiului monden sofisticat și iritant pe cel natural, securizant
sau, din perspectiva timpului, prezentul neliniștitor
trecutului nostalgic. Vezi pe de-o parte Povestea codrului, O, rămâi, Freamăt
de codru, pe de alta Departe sunt de tine, Cu mâne zilele-ți adaogi, De câte ori, iubito, Afară-i
toamnă, Sunt ani la mijloc, Când însuși
glasul, printre cele mai publicate, cărora li se adaugă postumele Oricâte
stele, Pe un album, O,-nțelepciune
ai aripi de ceară!, În van câta-veți..., Un
câne-i omenirea, O stingă-se a vieții, Urât
și sărăcie. Piese de rezonanță rămase în manuscris: Diamantul
Nordului, Umbra lui Istrate Dabija – voievod, Iambul, Noi amândoi avem același dascăl.
În sfârșit, al șaselea volum "
Luceafărul" scris de la 30 la 33 de ani (1880-1883), cuprinde
cele mai multe antume, creația
clasică desăvârșită a lui
Eminescu Scrisorile, Glossă, Odă – în metru antic, Mai am
un singur dor, Luceafărul, liedurile De ce nu-mi vii, S-a dus amorul, Când
amintirile, Adio, Ce-i amorul, Pe lângă plopii fără soț..., Și
dacă..., Din noaptea, Lasă-ți
lumea ta uitată, multă vreme năpăstuita poezie Doina, iar din
postume, extraordinarul poem Gemenii, cu prologul Sarmis (la un
loc, 412 versuri). De n-ar fi convins cu primul volum de la 21 de ani (a atras
însă atenția lui Maiorescu
de la început prin trei poezii: Venere și
Madonă, Mortua est! și Epigonii),
Eminescu ar fi fost recunoscut de toți
încă de la al doilea și
depășindu-și
contemporanii încă din 1872 cu Memento mori și devenind în următorii zece ani
poetul nostru incomparabil.
Alexandru
Piru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu