27 octombrie 2014

Leonida Lari: poetă basarabeană de rezistență în timp (revistă bibliografică)

Leonida Lari (Liubov Tuchilatu) s-a născut la 26 octombrie 1949, în satul Bursuceni, raionul Sângerei, şi a decedat la 11 decembrie 2011, Chişinău. A fost poetă, publicistă, politiciană şi militantă pentru reunirea Basarabiei cu România. Leonida Lari s-a aflat printre fruntaşii Mişcării de eliberare naţională din Republica Moldova în perioada 1988-1991. A fost deputat în Sovietul Suprem al URSS şi în Parlamentul României. A scris poezii din anii de şcoală. A debutat la revista „Nistru”. A editat 24 de volume de poezie și proză, precum și a tradus din poezia universală.

Lari, Leonida. Anul 1989 / Leonida Lari. – Chișinău : Ed. Hyperion, 1990. – 188 p.
 De patrie
Când, aspră, mă scutură seara
Din ziduri prin pomi întomnați,
Mă sprijin cu gândul de țara
Străbunilor mei luminați.
Lari, Leonida. 101 Poeme/ Leonida Lari. –Bucureşti : Ed. Biodova, 2009. – 99 p.
Lumina dragostei
„De ce aş rîde, cînd nu are haz,
De ce aş plînge cind nu are rost,
Dar lacrima se scurge pe obraz –
Eu plîng lumina dragostei ce-a fost.” …
Lari, Leonida. Epifanii/ Leonida Lari. – Galaţi : Ed. Porto-Franco, 1994. – 74 p.
Pe aceste dealuri înnegurate, pe aceste dragi șesuri de țară colindam cândva, fără a bănui măcar, că undeva, lângă neștiutoarea-mi copilărie înfloresc răbdător știutorul meu suflet. Astfel am intrat în destin, mușcată de mici întâmplări, ferindu-mi instinctiv trupul de loviturile din afară.

Lari, Leonida. Infinitul de aur/ Leonida Lari. – Timișoara : Ed. Augusta, 2001. – 274 p.
Încrezătoare în cuvinte și condamnată la însingurare, poeta – o ființă de lut hrănită cu foc de taină – își „scrie pe aer” poemele. E drept uneori cu lejeritate versificatoare, cu neglijențe surprinzătoare, oferind un relief axiologic accidentat. Ea este însă un uriaș „strigăt de durere” și reprezintă – cum frumos și drept scria Marin Sorescu – „un nume mare și luminos”. Adrian Dinu Rachieru
Lari, Leonida. Lira şi păianjenul/ Leonida Lari. – Chișinău : Ed. Hyperion, 1992. – 224 p.
Foarte rar se întâmplă ca poezia unui autor să ne confunde atât de mult cu viața sa, iar viața-i să devină poezie într-un grad atât de înalt, ca în cazul Leonidei Lari, un nume de pe acum mare și luminos. Poeta este expresia minunată a unei lungi tradiții: pătimire, trăire, contopire cu bulgărele de pământ pe care s-a născut, disperarea acetuia, năzuința și chiar împlinirea-i... Marin Sorescu






Niciun comentariu: