18 septembrie,
1868
- Eminescu face o petiţie către directorul Teatrului Naţional, Grigore Bengescu, prin care cere un acont de 10 galbeni, împins de nevoia de "a putea subzista pînă cînd va fi timpul de a se primi lefurile..." Gr. Bengescu îi aprobă un avans de 7 galbeni.
În aceste zile se reîntîlneşte
cu Ştefan Cacovean, vechea sa cunoştinţă de la Blaj.
Întoarcerea poetului la
Bucureşti, evocată de Şt. Cacovean, care venise în Capitală pentru a lua parte
la un concurs al societăţii Transilvania, în vederea obţinerii unei burse de
studii universitare: "...În decursul acestei veri Eminescu nu s-a arătat
prin Bucureşti. Tîrziu toamna, cînd dăduse ploi şi vremuri slabe, se iveşte şi
el. Azi, după 25 de ani, nu-mi aduc aminte de unde sosise, mi se pare că peste
vara anului aceluia el a umblat prin provincii cu trupa teatrală a lui Pascali.
Acum că se începură reprezentaţiunile la Teatrul Naţional, se întoarse şi el.
Era al doilea sufler al teatrului celui mai mare şi locuia la Pascali..."
În legătură cu bursa de studii
pe care o rîvnea de la Societatea Transilvania, Eminescu îşi arată
scepticismul, iar Ştefan Cacovean îşi aminteşte: "Nu se aştepta la mari
rezultate. Să deie Dumnezeu, îmi zicea, ca cei veniţi aici pentru studii, ca
porumbul lui Noe, să se întoarcă la barcă cu ram de finic în gură".
Pînă la urmă Cacovean nici n-a
obţinut bursa, dar rămîne în continuare la Bucureşti, ca student la Litere,
"meditator într-o casă boierească şi profesor de limbă română într-o şcoală
germană de fete".
"Eminescu la 1868-1869 era
un tînăr cam de 19 ani: Statură de mijloc, bine legat. Frunte naltă, trăsături
frumoase şi regulate, păr bogat şi negru dat înapoi pînă pe umere, cum poartă
artiştii. Cu un cuvînt, un tip roşcovan foarte frumos." (Ştefan Cacovean)
Din recomandaţia lui Mihail
Pascali către directorul Teatrului Naţional, pentru angajarea lui Eminescu în
funcţia de sufleur: "...este un străin român din Moldova, cu studiile
terminate la Cernăuţi, foarte cult, foarte studios, cu cunoştinţe minunate de
literatură germană şi română. Este sărac şi pe drumuri. L-am avut sufleur la
mine. Pe lîngă ştiinţă, este laborios, activ, exact şi foarte cumsecade. Dacă
vei putea să-i acorzi locul de al II-lea sufleur cu toate că poate fi un bun şi
pentru locul întîi, ai face lui un mare serviciu, un mare bine, care ar fi pe
drept cuvînt acordat unui tînăr inteligent, capabil şi care vă va datori mult,
căutînd a se face demn de susţinerea ce-i veţi acorda". (Arhivele
Statului, Bucureşti, fond N. Naţional, dosar 274/1868).
Care erau datoririle de sufleur
ale lui Eminescu? Iată-le înşirate de Ştefan Cacovean, aflate fără îndoială
chiar din spusele poetului: "...O săptămînă era sufler ziua la repetiţii
şi astfel se perindau necontenit cu celalalt sufleur al teatrului. De această
slujbă nu se plîngea, căci fiind el un mare ceteţ, se simţea în elementul lui,
dar îi era impus să estragă în caiete deosebite şi să transcrie toate rolurile
din fiecare piesă ce se studia la
teatru. Această treabă îi făcea zile negre. Caietele şi piesa pururea-i stau pe
masă şi-l chemau la lucru, iar el nu-şi putea călca pe inimă să se
apuce.."
Sursa:Vintilă,
Petru. Eminescu: Roman cronologic. - București:
Cartea Românească, 1974. - 810 p.
2 comentarii:
DEOSEBITE DE INTERESANTE MATERIALE DESPRE MIHAI EMINESCU.ACESTEA NE UMPLU MULTE GOLURI.ASTEPT CU NERABDARE NOI SI PRETIOASE INFORMATII MAI ALES DACA LE PUTEM FOLOSI FARA OPRELISTI SI ASPANDI PRIN PAGINILE NOASTRE DE REVISTE.CU MULTA DRAGOSTE/MARIN TOMA
Mulţumim pentru apreciere!
Trimiteți un comentariu