Nicolae Iorga (născut 5
iunie 1871, Botoșani – decedat 27 noiembrie 1940, Strejnic, județul Prahova)/.
A fost un istoric, critic literar, om politic, documentarist, dramaturg,
ministru, parlamentar, profesor universitar, iar dupa cum spunea George
Calinescu acesta a jucat rolul lui Voltaire in cultura romaneasca. La 23 de ani
a devenit membru al Academiei Romane, iar la 24 de ani a castigat concursul
pentru catedra de istorie la Universitatea din Bucuresti. Nicolae Iorga a fost
dotat cu o memorie extraordinara, fiind capabil sa cunoasca istoria universala
si cea romana in detaliu. Este considerat unul din marii istorici ai lumii, prin
contributia la cercetarea istoriei universale si a istoriei romane. Sfarsitul
lui Nicolae Iorga a fost tragic, fiind asasinat de un grup de legionari, dupa
ce a fost ridicat din vila sa din Sinaia.
A publicat circa 16000
lucrări științifice (sinteze, monografii, colecții de izvoare istorice etc.),
inclusiv sinteza „Istoria Românilor” în 10 volume.
A integrat istoria
românilor în istoria universală. A adus contribuții majore la studierea
istoriei universale, indeosebi istoria Bizanțului.
Publicăm un fragment despre Mihai Eminescu din volumul Iorga, Nicolae. Oameni cari au fost .
Se aminteşte amintirea a două zeci de ani de la
moartea lui Eminescu, privit astăzi, şi pe cea mai desăvârşită dreptate, ca
întruparea cea mai deplină a geniului românesc în a doua jumătate a veacului
trecut.Publicăm un fragment despre Mihai Eminescu din volumul Iorga, Nicolae. Oameni cari au fost .
Nu suntem în stare încă a-l prăznui, - când din punctul de
vedere moral nu formăm încă un popor, căci prin înstrăinare ne lipseşte clasa
de sus, prin ignoranţa cea de jos, iar clasa de mijloc românească, întru cât se
poate încălzi de amintirea gloriilor noastre intelectuale, se reduce la un
număr destul de restrâns de cărturari.
Tineretul, căruia-i revine mai mult decât
oricui sarcina pioasă de a se închina marilor suflete trecute de aici sus, în
lumea unde scânteie, de o lumină limpede şi veşnică, viaţa, deci cugetarea şi
simţirea aleasă a neamului, acest tineret nu se poate manifesta încă unitar şi
disciplinat, ceea ce ar da manifestărilor lui o mai mare putere şi un prestigiu
netăgăduit. Oricum însă şi în orice formă: prin cărţi, oricât s'ar recunoaşte
în ele rostul comercial, prin articole de revistă, în numele deosebitelor
cenacule şi societăţi în comandită, prin cuvântări ocazilonale, mai ales prin
comemorarea din Cernăuţi a Bucovinenilor , Eminescu îşi va fi avut ziua lui.
Şi, anume, cu deplina recunoaştere a rostlui său celui adevărat.
Această reputaţie întreagă au statornicit-o
numai anii din urmă, mai ales după cunoaşterea manuscriselor lui poetice, după
învierea articolelor de cugetare, de polemică şi îndrumare, din care se desfac
credinţele şi convingerile unui suflet cu totul superior. Chiar şi în vechea
formă, nelămurită, puţin cugetată şi sentimentală, - din punct de vedere,
înjositor al nebuniei şi al morţii înainte de vreme a poetului, sau din acela,
tâlcuitor cu tendinţe, al comentatorilor interesaţi, - , această reputaţie nu e
prea veche.
Colaboratorul ''Familiei'' trecuse neobservat.
''Dincolo'', lipsea simţul pentru mlădierea şi energia unei limbi poetice care
era nouă, oricât ar fi fost înrâurită de stilul lui Bolintineanu. La noi acest
stil era compromis prin sine însuşi întâi, şi apoi prin prea multe reziceri şi
ecouri, în scrisele poeţilor mărunţi din vremea lui Cuza. Eminescu primise
înrâurirea lui Bolintineanu, nu din ţară, ci din Bucovina, unde, - încă de când
foaia fraţilor Hurmuzachi reproducea în foileton, cu lăudătoare recomandaţii,
poeziile acestui sentimental vorbăreţ şi neglijent, care ajunsese a trece drept
un inspirator cântăreţ al amintirilor şi idealelor neamului, - faima liricului
muntean nu slăbise. Doar Petrino, cu toate înrâuririle scriitorilor germani mai
cetiţi prin anii 1860, purcede în parte, aş zice chiar în bună parte, din
Bolintineanu, decât care el are însă hotărâtorul merit al sincerităţii poetice
pasionate.
În ţară, unde moda literară franceză
stăpânea, elementul nou pe care-l aducea încă pe atunci Eminescu, al cărui
suflet era îmbogăţit de reflexivitatea germană, nu putea fi preţuit. Lirismul
lui de iubire, din înduioşatele poezii pe care le publicau mult discutatele
''Convorbiri literare'', părea prea simplu pentru un gust falsificat de
retorica armonioasă curentă. Evocările lui strălucite dintr' un trecut care
putea să-l atragă ca pe un romantic, dar care-i era şi cunoscut şi adânc,
intim, prin cetiri îndelungate în vechea noastră literatură, - pe atunci
cu totul dispreţuită, chiar în ''Junimea'', şi cunoscută numai ştiinţific, de
un Hasdeu, - nu aflau cuvenita preţuire, nici chiar în cercul, atât de
ironic, al ''Junimii'', în care umbrele eroice n'aveau întrare pentru a nu
turbura bătaia cu perinele, anecdote-le d-lui Caragiani, ori mica pornografie
curentă. În sfârşit, d-l Maiorescu, doar, şi câteva persoane din cerc puteau să
aibă înţelegerea pentru filozofia care dădea un înalt înţeles ''Rugăciunii unui
Dac'' şi ''Satirelor'', filozofie care căpătase la poet energia unei credinţe
atotstăpânitoare. Şi chiar acel element din satire în care se cobora prezentul,
înălţându-se prin aceasta şi mai mult gloria, serioasă şi sinceră, omenească şi
plină de evlavie, a secolelor viteze şi credincioase, nu putea să aibă primire
simpatică; doar societatea de atunci, ieşită biruitoare, pe neaşteptate, din
mari frământări şi crize politice şi sociale, avea toată admiraţia pentru opera
ei, cu care, şi din neştiinţă, nu putea compara marea operă a trecutului, şi ea
n'avea presimţirea crizei morale care trebuia să se declare îndată, urmând apoi
şi până în zilele noastre. De la satira personală a lui Bolintineanu, înăcrit
de oboseală şi neliniştit de începuturile bolii sale, de la satira glumeaţă, de
cuvinte, a lui Boronzi până la această satiră, era o distanţă uriaşă, pe care
contemporanii n'o puteau trece.
Nici simţul pentru superioara factură a limbii poetice noi
nu-l avea ''Junimea'', cu tot numărul însemnat de oameni de gust şi de
filologi( aşa de rare ori oameni de gust!) pe care-l cuprindea societatea. Din
gura unui membru al cercului din Iaşi ştiu că lectura celor mai frumoase
poezii ale lui Eminescu nu era întovărăşiă de acea evlavioasă atenţie care ar
fi făcut bine unui suflet aşa de delicat, ci cu observaţii critice jignitoare,
cu glume grosolane, cu râsete inconştiente care toate îşi aflau scuza în
''defectele stilistice'' ale scrisului lui Eminescu. I se cereau, ca oricui, şi
în acelaşi ton, schimbări. Trebue să adăugăm însă că el, deplin conştient de
valoarea operei sale şi de îndreptăţirea unui grai format din cetirea întregii
noastre literaturi şi din ascultarea Românilor de pretutindeni, răspingea cu o
răceală hotărâtă propunerile de schimbare, lăsând, cel mult, ca ele să se facă,
fără ştiinţa lui, de obişnuitul redactor-corector al foii.
Era prin 1886. Între noi, şcolarii de curs superior de la
liceul din Botoşani, Neagu aduse cel dintâi vestea unui noi Evanghelii pentru
tineret. Mai mare decât noi, având acum sufletul său de bărbat, cu toate
coardele din el vibrând, elînţelegea. Peste un an la liceul din Iaşi , noi, cei
din clasa a V-a, înţelegeam cu toţii.
Era, de fapt, nu o cetire, întovărăşită de simpatie, de
entusiasm chiar, a unui poet, ci o iniţiare, aproape religioasă, o prefacere
religioasă, o prefacere sufletească a unor tineri deprinşi cu aceeaşi gulumă
groasă care rămăsese şi în vârsta matură membrilor ''Junimii'', cu aceeaşi
atmosferă de materialism cras. Această poezie minunată din cele o sută de
pagini ale cărticelei albe ne ridică spre ideal, - în iubire, care mijea
nelămurită în sufletele noastre, în cugetare, spre care se încercau întâi aripile
noastre slabe, în taina tuturor depărtărilor şi înălţimilor. Dacă e puţină
bunătate în noi, dacă prin valurile turburi ale unor timpuri de prefacere,
ne-am păstrat cei mai mulţi curaţi şi nobili în viaţa noastră de simţire,
aceasta lui i-o datorim. Pe pragul deschis al aşteptărilor vârstei ne lunecau
ispititoare fantasme de desfrâu, cu ochii bolnavi de o molipsitoare beţie, ci
se opreau drepte în lumina primăvăratecă feţele, blânde, albe, ţiind în mână,
ca sfintele stâlpiri pentru gloria Mântuitorului, crenguţa smerită a florilor
albe de cireş.
Sub alte feţe vedeau alţii pe Eminescu, -
alţii de altă vârstă şi de aiurea decât din acea serioasă şi naivă Moldovă a
noastră, a cării inimă bate totdeauna pentru noile veşti bune ale idealului.
Dar sub alte feţe ni s' a înfăţişat şi nouă poetul nenorocit. Nu ne-am molipsit
cerşitul public, cel puţin indiscret, cu publicare de scrisori şi amănunte
desgustătoare ale unei boli urâte - şi în aceste scrisori se amesteca şi numele
surorii lui, Hanrieta, pe care mi-o aduc aminte, aşa de asemenea cu fratele ei,
zeul tânăr, tot aşa albă, cu faţa de marmură, sigură în linii, cu ochii
liniştiţi negri, adăugându-se la această înfăţişare de nerealitate, de frumoasă
închipuire , dispreţuirea pentru viaţă, nemişcarea, aproape desăvârşită, a unei
ciudate paralizii de tinereţe. Nu l-am jignit; am putea zice, deşi era viu, nu
i-am jignit memoria, - prin cuvântările de bierărie în folosul unor subscripţii
mai mult sau mai puţin factice, n' am trâmbiţat şi crăinicit boala lui, care mai
la urma urmei nu-l privea decât pe dânsul, întru cât îl mai putea privi ceva, -
şi pe cei săraci cari-l căutau în sărăcie, iar pe ceilalţi îi putea îndemna
doar la ajutorul ascunspe care mâna stângă nu-l ştie în clipa când îl depune
dreapta. N' am ştiut interpretarea socială a d-lui Gherea din
''Contemporanul'', un fel de „'Viaţă Românească'' a timpului, mai brutală, dar
mai sinceră, mai grosolană, dar mai puţin perfidă, pentru a privi în noi pe
Eminescu.
Trecea pe stradele Iaşului un om greoi, gras,
cu mustăţile rase, rău îmbrăcat, împiedicat în mişcări, care-şi smulgea firele
de păr de pe faţă şi apuca de turnare pe femeile care-i plăceau.
Mulţi se ţineau de dânsul, - Doamne iartă-i! - distrânduse. Noi întorceam
capul de la el, cum la-i întoarce de la trupul neînsufleţit, ajuns hidos
prin impia descompunere, al unei feţe respectate şi iubite. În Botoşani întra
apoi, aşteptat de o seamă de lume, lângă Hanrieta, nici tristă, nici veselă, ci
nemişcată în alba ei figură liniştită, acelaşi om gras, fără vârstă, pe buza de
sus a căruia se desfăceau acum o mustaţă groasă neagră. Acasă la el veneau acum
des prietenii, ca să afle veşti, care ajungeau pe urmă în presă. Odată, lângă
piaţa cea mare îl întâlnii, târându-şi greu picioarele bolnave, cu ochii pironiţi
în jos. S' a uitat lung la acela care-i salutase geniul, ca şi cum n' ar fi
fost la mijloc ceaţa nenorocirii, şi apoi picioarele bolnave târâră mai departe
pe acel care fusese Mihai Eminescu.
...Şi care n' a fost mai niciodată, desigur niciodată el însuşi,
cu toate scurtele licăriri înşelătoare. Când interesaţii îl scoaseră înainte la
Bucureşti, cu „'Fântâna Blanduziei'', un simţ de ruşine indignată ne strânse
sufletele. Moartea, orice moarte era mai bună, şi când maortea cea mai rea
desrobi de tirania unei boli înjositoare un suflet care se întrupase în vecii
vecilor în versuri nemuritoare, ca o vedenie urâtă se depărtă de noi.
Eminescu se absorbise întreg în gloria sa.
Ea creşte zilnic. Tinerii altor generaţii pot
fi robiţi trecător de alte stele, mai aproape de ei. Lumina lor nu ne e străină
şi o primim cu mulţumită, dar, cât priveşte mângâierea, îndemnul, religioasa
purificare şi înălţare a sufletului pe care ai dreptul să o ceri de la poezie,
şi pe care ea o dă aşa de rar, noi, cari am fost tinerii de acum douăzeci de
ani, nu mai avem nevoie să căutăm raze. Neclintită şi eternă ni le trimise şi
azi steaua noastră.
1 iulie 1909.
Nicolae Iorga
Sursa: Iorga, N. Oameni cari au fost. - Craiova:Tipografia
de Sud, 2009. - 750 p.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu