18 iunie 2015

AUREL DAVID - PICTORUL UNUI DEMIURGOS

"... am fost animat doar de întenţia să-mi exprim, prin ceia ce-mi stă în puteri, recunoştinţa şi preţuirea faţă de cel ce a fost şi a rămas pentru noi Eminescu..."    
Aurel David
    Aurel David s-a născut la 18 iunie 1934, în familia publicistului şi bibliografului Alexandru David. Studiază la Şcoala de Arte Plastice "V. Suricov" din Moscova (1960).
         S-a realizat în domeniul portretisticii. La muzeul republican de literatură "D. Cantemir" se păstrează  portretele mai multor scriitori executate de A. David: Al. Donici, S. Vangheli, L. Damian, I. Bolduma, P. Darienco, A. Marinat ş.a. S-a remarcat  mai ales prin stampa "Mihai Eminescu"- binecunoscutul Arborele Eminescu (48x44 cm), creată de pictor în 1967, la doar 30 de ani. Realizată în tehnica linogravurii policrome, tirajată şi larg difuzată în original, a devenit cea mai cunoscută lucrare de artă grafică din Republica Moldova. În mod similar, simbolistic, a conceput mai târziu  chipul lui L. Tolstoi şi Al. Puşkin, conturate însă prin configuraţiile unei flăcări.
         Aurel David este auturul unor tablouri tematice, printre care "La culesul viei", "Răsărit de soare","În livadă","Amiază","Dimineaţa" etc.
A creat şi compoziţii monumental - decorative (mozaicul "Plugarul în Univers" pe faţada Centrului Republican al Tineretului, mozaicul de la Uniunea Scriitorilor).
Începând cu 1960 lucrările sale sunt expuse la majoritatea expoziţiilor de pictură grafică din Chişinău, precum şi în Moscova, Sankt - Petersburg, Vilnus, Tallin, Minsk, etc.
         Operele sale se află în fondurile Muzeului Naţional de Artă, Asociaţia "Arta", la Muzeul Literaturii Române "M. Kogălmiceanu", în colecţii particulare.
În iunie 1984, la doar 50 de ani împliniţi, Aurel David pleacă spre "tărâmul neuitatelor umbre", lăsând după sine creaţii de o incontestabilă valoare, care, fără îndoială, ţin de tezaurul clasic al artei plastice contemporane.
         Post-mortem, Aurel David devine Laureat al Premiului de Stat (1990). Şcoala din satul său natal Bardar îi poartă numele.
     Un omagiu, şi o înaltă apreciere i-o aduce artistului plastic Aurel David, Gheorghe Vrabie grafician de o mare forţă expresivă prin monografia - album: Aurel David. Timpul, artistul şi opera, tipărită în 2004 la Editura Cartea Moldovei. Lucrarea se constituie într-o abordare complexă şi integrală a vieţii şi operei unui creator emblematic pentru spaţiul românesc dintre Prut şi Nistru, un artist proteic, cu o existenţă frântă înainte de vreme, la doar 50 de ani. Autor al unei creaţii ce a făcut vâlvă şi epocă, linogravura „Arborele Eminescu”. E o viziune de forţă, răscolitoare, şi cu adevărat iluminatoare, ce l-a cutreierat pe pictorul Aurel David în momentul plămădirii acestei creaţii, aşa cum reiese din mărturisirile din cele două interviuri antologate parţial în carte, semnate de doi marcanţi scriitori basarabeni, Andrei Burac şi Leo Butnaru. 
             Spovedindu-se, pictorul Aurel David îşi aduce aminte că se afla într-o zi în atelier cu un prieten şi parcă fără ştiinţa sa mâna a început să umble pe hârtie şi să deseneze un copac, ce lua miraculos chipul lui Mihai Eminescu. Se gândise de multe ori să-l facă, dar încercările lui eşuaseră de fiecare dată ca sub puterea unui blestem. Şi deodată – iluminarea. Plăsmuirea de vis. Nerostitul. Se întrupa chipul Eminescului aşa cum se rostuise de atâtea şi atâtea ori în închipuirea sa, fără să fi izbutit să-l dea însă la iveală. Privitor la acest moment sublim, Aurel David se destăinuie revelator într-un interviu acordat lui Andrei Burac şi publicat în Tineretul Moldovei din 2 mai 1975: „…vroiam să văd chipul acelui om pe hârtie”. Era personajul din Rugăciunea unui dac, care i se părea lui că se asemăna până la identificare cu Mihai Eminescu. Fiinţa din acele versuri cu sonorităţi profetice: „gonit de toată lumea prin anii mei să trec / Pân’ce-oi simţi că ochiu-mi de lacrime e sec…”.
Monografia - album: Aurel David. Timpul, artistul şi opera are patru compartimente.
În primul compartiment sunt abordate şi tratate problemele timpului istoric şi condiţiile sociale cu atmosfera specifică în care a trăit şi a activat artistul plastic Aurel David.
Partea a doua a monografiei  prezintă problemele legate de evoluţia şi afirmarea personalităţii creatoare ale artistului, originea, pregătirea profesională, relaţiile cu colegii de creaţie şi mediul social.
       A treia parte a monografiei este dedicată analizei operei şi expunerii valorii artistice a creaţiei cu descrierea şi argumentarea amănunţită referitoare la cele mai semnificative lucrări din toate genurile şi domeniile în care s-a manifestat: pictură grafică, afiş, arta monumentală - decorativă, sculptură.
     Un spaţiu considerabil în cadrul monografiei este rezervat lucrării Arborele Eminescu, linogravură policromă, relevând geneza, implementarea, calvarul şi gloria acestei capodobere ce reprezintă un caz deosebit în istoria artelor, datorită multitudinii de forme prin care a fost recreată.
     Compartimentul al patrulea presupune un grupaj de reproduceri policrome, ţinându-se cont că majoritatea picturilor de şavalet, grafică de şavalet, artă-monumentală decorativă e bazată pe culoare.
     Gheorghe Vrabie se consacră prin acestă monografie de o distinsă ţinută grafică nu doar ca un iscusit ilustrator de tipărituri, ci şi ca autor de carte de certă vocaţie.
Selecţie V. Sârbu

2 comentarii:

Dr. Lidia Kulikovski spunea...

Bravo si mulțumesc pentru aceasta postare!

CAIE spunea...

Vă mulțumim mult pentru apreciere.