Psihologia
copilului face parte din psihologia dezvoltării copilului de la naștere până la
maturitate. Există mai multe teorii în psihologia copilului și înainte de a
merge într-o direcție unilaterală în această privință este bine să comunicăm cu
copilul nostru.Oricine din părinți își dorește să cunoască mai multe despre
psihologia copilului și să folosească acele cunoștințe pentru a-și face viața
mai bună. Cărțile propuse de noi în această revistă bibliografică, sperăm te
vor ajuta să transformi cunoștunțele obținute în strategia care să te ajute la
o mai bună comunicare și înțelegere între cele două generații. Cărțile propuse
sunt concepute ca ghiduri, care cuprind cele mai fregvente întrebări pe care le
pun atât părinţii, cât şi copiii,
adolescenţii, precum şi răspunsuri care aduc mai multă lumină în “labirintul
creşterii şi educării copiilor”.
Talan, Kenneth H. Ajută-ţi copilul să revină pe calea cea
bună: cum să rezolvi problemele emoţionale şi de comportament ale copilului / Kenneth H. Talan ; trad.: Ioana Maria Pricop.
– Bucureşti: Editura Trei, 2013. – 458 p.
Eşti îngrijorat
că preşcolarul tău are crize de furie sau, în ciuda faptului că învăţase să
facă la oliţă, de curând a reînceput să-şi murdărească lenjeria? Sau poate că
este vorba de un şcolar de clasa a treia sau a patra care pare impulsiv şi
hiperactiv, tensionat sau deprimat, iar învăţătoarea lui te-a anunţat de curând
că nu învaţă în ritmul la care se aştepta ea. Poate copilul tău este un
adolescent prea preocupat de alimentaţie şi de greutatea corporală, având
comportamente autoagresive sau schimbări de dispoziţie şi comportament
imprevizibil? Te preocupă emoţiile şi comportamentul copilului tău şi doreşti
să afli ce anume poţi face pentru a-l ajuta? Atunci cartea aceasta ţi se adresează.
Ea abordează aspecte cum ar fi intervenţii specifice de autoajutorare,
psihoterapia, tratamentul medical, testarea psihologică şi perspective de
înţelegere şi de tratare a anumitor simptome (de exemplu, anxietatea,
agresivitatea, schimbările de dispoziţie şi accesele de furie).
Clerget, Stéphane. Criza adolescenţei: căi de a o depăşi
cu succes / Stéphane Clerget ;
trad.: Florinela-Corina Cojanu. – Ed. a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2012. –
251 p.
Fiul meu a
devenit foarte agresiv”, „Fiica mea este mereu nemulţumită de ceva”, „Se supără
din orice”, „Îşi asumă riscuri necalculate”, „Îşi provoacă vomismente”, „Cred
că ia droguri”, „Are nişte prieteni ciudaţi”, „Nu mai învaţă ca înainte”, „Cred
că este homosexual”, „O doare mereu capul şi burta”, „Nu se mai desparte de
playstation”, „Parcă nu ar mai fi ea”.
În adolescenţă,
schimbările sunt numeroase şi adesea dificil de înţeles atât pentru adolescent,
cât şi pentru anturajul lui. Care este semnificaţia acestor schimbări şi cum pot fi ele integrate? Iată
o carte care încearcă să explice, în mod clar, părinţilor, specialiştilor în
domeniu şi adolescenţilor înşişi mecanismele psihologice cele mai profunde care
declanşează criza din adolescenţă.
Braconnier, Alain. Cum să fii o mamă bună pentru fiul tău / Alain Braconnier; trad.: Nicolae Baltă. – Ed.
a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2011. – 259 p.
Este bine
cunoscută preferinţa mamelor pentru fiii lor. Dar este în avantajul băieţilor să beneficieze de atâta
afecţiune? Nu cumva, din această cauză, vor avea de
suferit mai târziu în viaţă? «Nu o să fie în stare să se
apere la şcoală»; «O să dea peste o fată care-l va duce de nas»; «O să rămână
mereu un copil»; «O să ajungă homosexual» etc. Sunt tot atâtea îngrijorări legate de prea multă afecţiune din partea mamei pentru fiul
ei. Cât adevăr există în toate acestea şi cum trebuie să
se poarte o mamă cu fiul ei pentru a-l pregăti bine pentru viaţă aflaţi din
această carte scrisă de un experimentat psihoterapeut de copii.
Naouri, Aldo. Cum să ne educăm copiii / Aldo Naouri; trad.: Cristian Nicolae. –
Bucureşti: Editura Trei, 2009. – 363 p.
Orice părinte ştie cât de dificil este să îmbini iubirea şi
respectul pentru copil cu autoritatea. Exagerarea într-un sens sau altul
produce perturbări în comportamentul copilului. Aldo Naouri, pediatru şi
psihoterapeut, demonstrează că în lumea contemporană balanţa a înclinat prea
mult în favoarea iubirii şi toleranţei faţă de copil, pierzându-se din vedere
importanţa autorităţii. De aceea, prima urgenţă în educaţie este tocmai
reabilitarea autorităţii, ceea ce presupune recurgerea la interdicţii şi
frustrări.
Fraiberg, Selma H. Anii magici: Cum să înţelegem şi să rezolvăm problemele copiilor / Selma H. Fraiberg ; trad.: Marilena Dumitrescu. - Bucureşti
O carte care
ajunge la a 50-a ediţie, cum este cartea de faţă, devine clasică şi nu mai este
afectată de trecerea timpului. Încă de la prima ediţie, descrierea şi
explicarea primilor ani din viaţa copilului, împreună cu recomandările pentru
părinţi, medici şi educatori, au reţinut atenţia celor interesaţi. Pentru
copilul mic, lumea poate fi foarte interesantă, dar şi instabilă sau inspăimântătoare.
Autoarea reuşeşte să-l familiarizeze pe cititor cu mintea copilului, aratându-i
cum se confruntă cu lumea şi cum învaţă să-i facă faţă.
Dolto, Françoise. Ce să le spunem copiilor – când sunt
foarte mici, când sunt bolnavi, când se bucură, când sunt trişti. / Françoise Dolto; trad.: Delia
Şepeţean Vasiliu. – Ed. a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2005. – 194 p.
Cei care lucrează în domeniul educaţiei, învăţământului sau
asistenţei acordate copiilor şi tinerilor cu probleme fizice, psihice,
afective, familiale sau sociale ştiu cât de importante sunt cuvintele rostite
sau nerostite în legătură cu unele evenimente care marchează viaţa unui copil,
de cele mai multe ori fără ştiinţa lui şi, uneori, chiar fără ştiinţa celor din
jurul lui. Bazându-se pe experienţa nenumăraţilor ani de practică psihanalitică
alături de copii, adolescenţi, părinţi sau tutori, F. Dolto oferă în această
carte sfaturi şi îndrumări pentru interacţiunile de zi cu zi cu copilul. Copiii
au nevoie de adevăr şi au şi dreptul de a-l auzi. Deşi adesea dureros, acest
adevăr le permite să se construiască şi să se umanizeze.
Vă aşteptăm !!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu