13 martie 2015

Evenimentul zilei: 13 martie

Mircea Eliade
13 martie 1907 – 22 aprilie 1986

Scriitor filosof de talie universală,
personalitate enciclopedistă
de tip renascentist.

Eliade, Mircea (1907, București – 1986, Chicago, SUA), romancier, eseist, dramaturg, istoric, antropolog. Fiul ofițerului Gheorghe Ieremia (care își va schimba numele în Eliade) și al Ioanei (n. Stoenescu). Liceul Spiru Haret din București, apoi Facultatea de Filozofie terminată în 1928 cu teza Filozofia italiană de la Marsiglio Ficino la Giordano Bruno. Bursă în India, la Calcutta, unde învață sanscrita și se inițiază în practicile hinduse (1928-1932). Doctorat în filozofie, în 1932.  Asistent la Facultatea de Litere și Filozofie din București (1933) cu un curs despre Problema răului în filozofia indiană. Atașat cultural la Londra (1940), consilier cultural la Lisabona (1941-1944). Se stabilește la Paris (1945) unde ține un curs de istoria religiilor la Ḗcole Pratique des Hautes Ḗtudes. Profesor invitat, apoi profesor titular și șef al catedrei de istoria religiilor (din 1985, catedra Mircea Eliade) la Universitatea din Chicago. Membru al Academiei belgiene, doctor honoris causa al mai multor universități europene și americane. Opera (selectiv) : Isabel și apele diavolului, roman, 1937; Nuntă în cer, 1938; Comentarii la legenda Meșterul Manole, 1943; Insula lui Euthanasius, 1943; Traitḕ dʼhistoire des religions, Paris, 1949; Le chamanisme et les tehniques archaḯques de lʼextase, Paris, 1951; Pe strada Mântuleasa, Paris, 1968; La țigănci și alte povestiri, 1969; De Zamolxis à Gengis-Khan, Paris, 1970; Iphigenia, piesă în trei acte, București, 1974; Histoire des croyances et des idḗes religieuses, I-II, 1976-1978; Tinerețe fără tinerețe, Műnchen, 1978 etc.
Profesorul Angelo Moretta l-a surprins sub chipul enciclopedistului renascentist: „Mircea Eliade a fost, de fapt, unul dintre cei mai mari istorici ai religiilor din timpul nostru și opera lui a avut o astfel de rezonanță în întreaga lume actuală, nu numai fiindcă era un scriitor «angajat», ci mai ales pentru că a inițiat cercetările sale – trebuie să spunem – dintr-o personală experință religioasă. Cu personalitatea sa poliedrică și precoce, a depășit surpinzător crizele veacului nostru într-o dimensiune aproape de om al Renașterii‟. Om de știință universal (a scris în limbile engleză și franceză), Mircea Eliade a rămas mereu un scriitor român. În afară de romane care au „stabilitatea‟ lor editorială, nuvelele și povestirile au fost antologate  în diferite formule neortodoxe. Autorul a depășit faza experimentalismului teoretic și s-a pus încă o dată în acord cu dominantele timpului imediat. La fel și studiile științifice, eseurile, jurnalele, articolele publicistice  s-au organizat diferit de la ediție la ediție, în funcție de editor, de tema generală a volumului și chiar în raport de gustul îngrijitorului de ediție. Cert este că autorul nu a protestat niciodată când cineva i-a alcătuit o ediție după principii și algoritmi care făceau rabat de la construcțiile originare. O atitudine spirituală. Probabil că astfel se asigura, prin confirmări concrete, că opera sa poate fi maleabilă unor restructurări exterioare, că „deschiderea‟ nu e doar un concept temporal al structuralismului. Starea de antologie posibilă marchează identitatea eliadescă atât ca procesualitate deschisă, cât și ca sintagmă permisivă în comutarea vecinătăților, deci în activarea potențialităților. O operă interactivă și perfectibilă în interior, permisivă în ceea ce privește orizontul asociativ, presupune o altă atitudine decât cea tradițională a textului înghețat, osificat, indestructibil. Cert este că acest înalt grad de asociere al componentelor devine un resort generativ pentru noi semnificații, pentru alte proiecții din unghiuri necunoscute sau mai slab luminate. Mircea Eliade a permis, dacă nu chiar a încurajat inițiativa ca din cărțile sale să se facă alte cărți, din componentele textelor sale să se editeze alte construcții textuale cu posibile perspective necunoscute. Poate că alți autori s-ar fi simțit ultragiați. După marele Tratat de istorie a religiilor (1948) și până la Istoria credințelor și ideilor religioase (1976), Mircea Eliade  a mai scris și cărți intermediare, cu referințe la structurile universului religios (Nașteri mitice, 1959, Pantajali și Yoga, 1962, Aspecte ale mitului, 1963, Nostalgia originilor, 1971) , fără să reprezinte studii sistematice, dar integrabile în vechile analize. Mircea Eliade procedează ca un detectiv al profunzimilor conștiinței, acolo unde percepția directă a realității se interferează și coexistă cu atingerea miraculoasă a fantasticului și magiei iraționale. El nu pregătește, nu anticipează schimbarea planurilor sau a unghiurilor de perspectivă. Apariția fantasticului, intruziunea magicului intervine în plină realitate obiectivă (care este marcată prin „senzori‟ topologici). Un act vrăjitoresc, un declic, cu funcție de act sacerdotal  și inițiatic realizează transferul într-o altă lume. Dar în proza sa există un spațiu secret, un fel de dispecerat al magiei de unde se accesează și se monitorizează lumile paralele. El activează spații magice, nu o scală a timpului. În acest sens, se deosebește de Eminescu, prozatorul fantastic care l-a marcat fundamental, în esență, un manipulator al mașinii timpului, și se apropie de folclor, în care topografia imaginară nu are dependință de fugacitatea timpului. Sigur că spațiul și timpul nu se pot despărți, dar interacțiunea armonioasă, construcția bivalentă poate acorda, pe rând, locul privilegiat uneia sau alteia dintre componente.
Mircea Eliade este cunoscut prin romanele: Maitreyi, Romanul adolescentului miop, Noaptea de Sânziene, Domnișoara Cristina, Întoarcerea din rai, Lumina ce se stinge, Huliganii Șarpele, Nunta în cer; nuvelele La țigănci,  În curte la Dionis, Uniforme de general.
„Mircea Eliade a fost un ziarist de geniu, ca Hadeu, Eminescu, Iorga, Goga și Călinescu,... mai ales, pentru că în spatele acestei forțe se afla – ca și la aceștia – o uriașă capacitate de a simți și de a presimți, de a cugeta și de a plăsmui... Nimeni nu a îndrăznit să creadă atât de cutezător în viitorul culturii române‟ (Dan Zamfirescu, Mircea Eliade – profet al neamului românesc)
Sursa:
100 cei mai mari scriitori români / Coordonator Mircea Ghițulescu. – București: Editura Lider, 2005. – 355 p.

Niciun comentariu: