Provocările perioadei prin care trec
copiii sunt uneori stresante, privite cu îndoială sau teamă, şi părinţii nu mai
ştiu cum să le facă faţă. În acelaşi timp, copiii au multe întrebări,
frământări pe care nu ştiu să le spună părinţilor, fiindu-le teamă că nu vor fi
înţeleşi. Dacă
relaţiile dintre părinţi şi copii au fost frumoase, plăcute, şi cu toţi puteau
comunica şi se bucurau de timpul petrecut împreună, în adolescenţă, tot ceea ce
începuse să fie normalitate se schimbă radical, şi nimic nu mai este ca
înainte. Părinţii sunt îngrijoraţi, adolescenţii sunt derutaţi. Şi orice ajutor
din exterior este binevenit. Un asemenea ajutor sunt şi aceste cărţi, concepute
ca ghiduri, care cuprind cele mai frecvente întrebări pe care şi le pun atât
părinţii, cât şi copiii, adolescenţii, precum şi răspunsuri care aduc mai multă
lumină în “labirintul creşterii şi educării copiilor”.
Talan, Kenneth H.
Ajută-ţi copilul să revină pe calea cea
bună: cum să rezolvi problemele emoţionale şi de comportament ale copilului / Kenneth H. Talan ; trad.: Ioana Maria Pricop.
– Bucureşti: Editura Trei, 2013. – 458 p.
Eşti îngrijorat
că preşcolarul tău are crize de furie sau, în ciuda faptului că învăţase să
facă la oliţă, de curând a reînceput să-şi murdărească lenjeria? Sau poate că
este vorba de un şcolar de clasa a treia sau a patra care pare impulsiv şi
hiperactiv, tensionat sau deprimat, iar învăţătoarea lui te-a anunţat de curând
că nu învaţă în ritmul la care se aştepta ea. Poate copilul tău este un
adolescent prea preocupat de alimentaţie şi de greutatea corporală, având
comportamente autoagresive sau schimbări de dispoziţie şi comportament
imprevizibil? Te preocupă emoţiile şi comportamentul copilului tău şi doreşti
să afli ce anume poţi face pentru a-l ajuta? Atunci cartea aceasta ţi se
adresează. Ea abordează aspecte cum ar fi intervenţii specifice de
autoajutorare, psihoterapia, tratamentul medical, testarea psihologică şi
perspective de înţelegere şi de tratare a anumitor simptome (de exemplu,
anxietatea, agresivitatea, schimbările de dispoziţie şi accesele de
furie).
Clerget, Stéphane
Criza adolescenţei: căi de a o depăşi
cu succes / Stéphane Clerget ;
trad.: Florinela-Corina
Cojanu. – Ed. a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2012. –
251 p.
Fiul meu a
devenit foarte agresiv”, „Fiica mea este mereu nemulţumită de ceva”, „Se supără
din orice”, „Îşi asumă riscuri necalculate”, „Îşi provoacă vomismente”, „Cred
că ia droguri”, „Are nişte prieteni ciudaţi”, „Nu mai învaţă ca înainte”, „Cred
că este homosexual”, „O doare mereu capul şi burta”, „Nu se mai desparte de
playstation”, „Parcă nu ar mai fi ea”.
În adolescenţă,
schimbările sunt numeroase şi adesea dificil de înţeles atât pentru adolescent,
cât şi pentru anturajul lui. Care este semnificaţia acestor schimbări şi cum pot fi ele integrate? Iată
o carte care încearcă să explice, în mod clar, părinţilor, specialiştilor în
domeniu şi adolescenţilor înşişi mecanismele psihologice cele mai profunde care
declanşează criza din adolescenţă.
Cum să fii o mamă bună pentru fiul tău / Alain Braconnier; trad.: Nicolae Baltă. – Ed.
a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2011. – 259 p.
Este bine
cunoscută preferinţa mamelor pentru fiii lor. Dar este în avantajul băieţilor să beneficieze de atâta
afecţiune? Nu cumva, din această cauză, vor avea de
suferit mai târziu în viaţă? «Nu o să fie în stare să se
apere la şcoală»; «O să dea peste o fată care-l va duce de nas»; «O să rămână
mereu un copil»; «O să ajungă homosexual» etc. Sunt tot atâtea îngrijorări legate de prea multă afecţiune din partea mamei pentru fiul
ei. Cât adevăr există în toate acestea şi cum trebuie să
se poarte o mamă cu fiul ei pentru a-l pregăti bine pentru viaţă aflaţi din
această carte scrisă de un experimentat psihoterapeut de copii.
Rubenstein, Alice
Adevărul despre adolescente: experţii
răspund la întrebările părinţilor /
Alice Rubenstein şi dr.
Karen Zager ; trad.: Badea Oana-Marina. – Bucureşti:
Editura Trei, 2011. – 222 p.
Autoarele Karen
Zager şi Alice Rubenstein sunt psihologi cu experienţă bogată, specializaţi în
problemele adolescenţilor. Dar sunt şi mame de adolescenţi, care şi-au dorit să
realizeze o punte mai bună de comunicare şi înţelegere între cele două generaţii,
realizând acest amplu ghid. Pe lângă experienţa lor, au apelat şi la un sondaj
în rândul unui grup mare de adolescente, părinţi, profesori şi alţi
profesionişti din domeniu, întrebându-i direct care sunt problemele care îi frământă,
şi la care aşteaptă răspuns privind adolescenţa. Dintre miile de întrebări adresate de peste 1100
de persoane, au fost alese cele care sunt cel mai des puse. Fiecare întrebare
are de regulă mai mult decât un singur răspuns, şi fiecare răspuns cuprinde
cele mai bune sugestii a aproape 50 de experţi.
Naouri, Aldo
Cum să ne educăm copiii / Aldo Naouri; trad.: Cristian Nicolae. –
Bucureşti: Editura Trei, 2009. – 363 p.
Orice părinte ştie cât de dificil este să îmbini iubirea şi
respectul pentru copil cu autoritatea. Exagerarea într-un sens sau altul
produce perturbări în comportamentul copilului. Aldo Naouri, pediatru şi
psihoterapeut, demonstrează că în lumea contemporană balanţa a înclinat prea
mult în favoarea iubirii şi toleranţei faţă de copil, pierzându-se din vedere
importanţa autorităţii. De aceea, prima urgenţă în educaţie este tocmai
reabilitarea autorităţii, ceea ce presupune recurgerea la interdicţii şi frustrări.
Fraiberg, Selma H.
Anii magici: Cum să înţelegem şi să
rezolvăm problemele copiilor / Selma H.
Fraiberg ; trad.:
Marilena Dumitrescu. – Bucureşti: Editura Trei, 2009. – 407
p.
O carte care
ajunge la a 50-a ediţie, cum este cartea de faţă, devine clasică şi nu mai este
afectată de trecerea timpului. Încă de la prima ediţie, descrierea şi
explicarea primilor ani din viaţa copilului, împreună cu recomandările pentru
părinţi, medici şi educatori, au reţinut atenţia celor interesaţi. Pentru
copilul mic, lumea poate fi foarte interesantă, dar şi instabilă sau inspăimântătoare.
Autoarea reuşeşte să-l familiarizeze pe cititor cu mintea copilului, aratându-i
cum se confruntă cu lumea şi cum învaţă să-i facă faţă.
Dolto, Françoise
Ce să le spunem copiilor – când sunt
foarte mici, când sunt bolnavi, când se bucură, când sunt trişti. / Françoise Dolto; trad.: Delia
Şepeţean Vasiliu. – Ed. a 2-a. – Bucureşti: Editura Trei, 2005. – 194 p.
Cei care lucrează în domeniul educaţiei, învăţământului sau
asistenţei acordate copiilor şi tinerilor cu probleme fizice, psihice,
afective, familiale sau sociale ştiu cât de importante sunt cuvintele rostite
sau nerostite în legătură cu unele evenimente care marchează viaţa unui copil,
de cele mai multe ori fără ştiinţa lui şi, uneori, chiar fără ştiinţa celor din
jurul lui. Bazându-se pe experienţa nenumăraţilor ani de practică psihanalitică
alături de copii, adolescenţi, părinţi sau tutori, F. Dolto oferă în această
carte sfaturi şi îndrumări pentru interacţiunile de zi cu zi cu copilul. Copiii
au nevoie de adevăr şi au şi dreptul de a-l auzi. Deşi adesea dureros, acest
adevăr le permite să se construiască şi să se umanizeze.
Un comentariu:
Foarte interesant și utilă informație
Trimiteți un comentariu