Divina Comedie (în italiană: Divina
Commedia), cea mai celebră operă a lui Dante
Alighieri, este totodată una dintre cele mai importante capodopere
ale literaturii universale. Divina Comedie descrie coborârea lui
Dante în Infern,
trecerea prin Purgatoriu și, în fine, ascensiunea în Paradis, pentru a termina
cu apoteoza unirii lui cu Divinitatea. Deși continuă modul caracteristic al
literaturii și stilului medieval (inspirație religioasă, tendință
moralizatoare, limbaj bazat pe percepția vizuală și imediată a faptelor),
poemul lui Dante tinde către o reprezentare amplă și
dramatică a realității, departe de spiritualitatea tipică a epocii sale. Scrisă
în dialect toscan,
opera a exercitat o influență considerabilă asupra dezvoltării limbii și literaturii italiene. Inițial, Dante și-a
intitulat poemul Commedia, în sensul că, după un început dramatic, opera
are un final fericit (cum explică autorul însuși într-o scrisoare adresată
lui Cangrande della Scala). Atributul
de „divina” i-a fost acordat de Giovanni Boccaccio în biografia
sa „Trattatello in laude di Dante”, ca un omagiu datorat extraordinarei ei
frumuseți artistice, și apare pentru prima dată într-o tipăritură din 1555 a editorului venețian
Ludovico Dolce.
Poemul a fost scris de Dante în timpul exilului său
între 1304 și 1321, acțiunea este
situată de autor în primăvara anului 1300, în săptămâna
dinainte de Paște,
când Dante înteprinde călătoria în „lumea de dincolo”.
Divina Comedie impune și prin perfecțiunea arhitecturii sale, supusă unor
rigori geometrice și muzicale greu de egalat și de echivalat. Este un motiv în
plus ca opera dantescă să constituie o veritabilă piatră de încercare pentru
traducători.
Dante,
Alighieri. Infernul. – Ch. : Cartier,
2012. – 232 p.
Dante, rătăcit într-o pădure unde voia să ia o
ramură pentru sărbătoarea Floriilor, se trezește la un moment dat
înconjurat de o panteră, de un leu și o lupoaică. Cuprins de spaimă, îi vine o
umbră în ajutor: este poetul Virgiliu, care îl va conduce prin Infern, singura
posibilitate de a ieși din pădure. Împreună coboară prin nouă cercuri
concentrice, fiecare cerc fiind ocupat de diverse personaje celebre din istoria
omenirii, în funcție de păcatele săvârșite, dar și de personalități
contemporane, adversari personali sau persoane disprețuite, trimiși de Dante în
Infern pentru a-și ispăși viciile. Pedepsele sunt descrise în ordine
crescândă, cu cât se coboară în profunzimea iadului, care este și centrul
pământului. Aici întâlnesc de asemenea celebrul cuplu adulterin, Paolo şi Francesca, soţia
unui măcelar care într-un acces de furie şi gelozie îi omoară pe amândoi. Această
întâmplare îi oferă lui Dante o viziune despre
dragoste ca un sentiment ce continuă şi după moarte, aducându-i în acelaşi timp
amărăciune pentru iubirea sa neîmplinită. Astfel opera capătă un caracter romantic, opus curentului tânăr renascentist al perioadei
istorice. Această parte a călătoriei se termină cu vederea lui Lucifer,
chinuit într-un lac înghețat. De aici, vor ieși, urcând pentru a vedea din nou
"cerul înstelat". Călătorind în lumea fantastică morților, Dante duce
cu sine toate sentimentele și pasiunile celor vii, trage după el - cum s-a
scris - tot pământul.
Dante,
Alighieri.
Purgatoriul. – Ch. :
Cartier, 2012. – 236 p.
Dante și Virgiliu ajung pe cealaltă parte a pământului, în
fața muntelui Purgatoriului, pe culmile căruia sălășuiesc sufletele morților
care se căiesc de păcatele făcute în viață. Muntele este împărțit în șapte
cercuri, după tipul viciilor avute (mânie, avariție, lăcomie etc.) și durata
timpului de căință. Rugăciunile celor vii pe pământ îi pot ajuta să iasă mai
curând din Purgatoriu. Și aici se regăsesc persoane cunoscute lui Dante, pentru
care arată bunăvoință, cum ar fi prietenii săi din cercul "dolce stil
nuovo"sau marii artiști ai trecutului. În vârful muntelui se găsește
Paradisul terestru, care are aspectul unei păduri populată de figuri alegorice.
Purgatoriul este o altă ipostază a personalității umane care prevestește
zorile Renașterii.
Dante,
Alighieri. Paradisul. – Ch. : Cartier,
2012. – 240 p.
Ajunși în Paradisul terestru, Virgiliu îl părăsește și se
întoarce în Infern. Din acest moment, Dante va fi călăuzit de Beatrice,
instrumentul voinței divine. Paradisul, în opoziție cu Infernul, este construit
din nouă cercuri orientate spre înălțime. Aici este sălașul celor fără de
păcate, al sfinților. Fiecare cerc corespunde unuia din corpurile cerești
cunoscute în acea vreme: Luna, Mercur, Venus, Soarele, Marte, Jupiter, Saturn, dominate de cerul stelelor fixe. La
sfîrșitul călătoriei Beatrice îl părăsește și Dante, ghidat de Sfântul
Bernardo, adresează o rugăciune Sfintei Fecioare. Artistul se contopește cu
Dumnezeu, simbolul "Iubirii care pune în mișcare cerul și stelele".
Dacă în descrierea Infernului și Purgatoriului Dante a avut
unele puncte de sprijin, în Paradis el este unicul creator. Tradiția
Paradisului nu exista în literatură și fantezia dantescă a creat-o din
propriile resurse, realizând un vers fluid și de infinită gamă muzicală,
corespunzător iradierii oceanului de lumină a Paradisului.
Publicat de I. Țurcanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu