MARIN PREDA - nuvelist, romancier
Loclul nașterii: Siliștea-Gumești, Teleorman. Data nașterii: 5 august 1922. Data decesului 15. 05. 1980
Preda, Marin. Delirul / Marin Preda. –
București: Cartex Serv, 2003.
Scrierea lui Marin
Preda, „Delirul”, apărea de sub teascurile tipografiei în
1975, cu cinci ani înainte de tragica-i dispariţie de la 16 mai 1980. În
afara unor noţiuni ca istorie, adevăr, realitate, proza lui Marin Preda nu ar
avea nici un înţeles. Abordând teme morale sau existenţiale într-un stil
epic de mare densitate, într-o literatură inspirată din realităţile
contemporane Marin Preda a aşezat proza românească pe terenul solid
al observaţiei psihologice, el fiind cel mai avizat cronicar al unei epoci de
tragice răsturnări sociale sub presiunile politice şi a represiunilor
inchizitoriale din „obsedantul deceniu”.
1975, cu cinci ani înainte de tragica-i dispariţie de la 16 mai 1980. În
afara unor noţiuni ca istorie, adevăr, realitate, proza lui Marin Preda nu ar
avea nici un înţeles. Abordând teme morale sau existenţiale într-un stil
epic de mare densitate, într-o literatură inspirată din realităţile
contemporane Marin Preda a aşezat proza românească pe terenul solid
al observaţiei psihologice, el fiind cel mai avizat cronicar al unei epoci de
tragice răsturnări sociale sub presiunile politice şi a represiunilor
inchizitoriale din „obsedantul deceniu”.
Preda, Marin. Cel mai iubit dintre pământeni / Marin Preda. –
București: Litera Internațional, 2003.
“Marin Preda a scris, în fond, un roman pe care n-aş putea să-l numesc
altfel decât romanul unei mari conştiinţe. Conştiinţa, întâi, a unui mare
prozator care judecă fără părtinire, fără mistificaie (nici măcar aceea ce se
bizuie pe un tiranic senti-ment al justiţiei!), o istorie în care forţele se
confruntă în chip dramatic; conştiinţa, apoi, a unui erou care crede în puterea
spiritului şi în mitul fericirii prin dragoste. Destinul îl loveşte de mai
multe ori, însă înfrângerile nu-l împing spre negaţia valorilor şi nu-i
sălbăticesc sufletul.” (EUGEN SIMION)
Preda, Marin. Intrusul / Marin Preda;
pref.: Răzvan Voncu. – București: Curtea Veche Publishing, 2011.
comunist. Nu de către
democraţie sau de către firava opoziţie internă, ci
1) de către forţele obscure ale psihe-ei umane, și 2) de către propria sa
demagogie. Niciunul dintre personajele din roman nu se lasă transformat
în vreun fel de către regim: Surupăceanu devine doar electrician, nu și
comunist, Maria rămâne o femeie pe care discursul ofi cial despre
1) de către forţele obscure ale psihe-ei umane, și 2) de către propria sa
demagogie. Niciunul dintre personajele din roman nu se lasă transformat
în vreun fel de către regim: Surupăceanu devine doar electrician, nu și
comunist, Maria rămâne o femeie pe care discursul ofi cial despre
„familia socalistă“ n-o oprește să-și caute
fericirea în afara cuplului,
directorul combinatului, deși se pregătește să
termine facultatea la seral,
nu se transformă și în „activistul bun“,
oferindu-i eroului Surupăceanu,
după accident, doar un derizoriu post de portar
[...]. Paradoxul întregii opere a lui Marin Preda
este acela că învingători
sunt numai învinșii, căci numai ei au puterea de a se ridica și de a o
lua de
la capăt. Condiţia tragică a omului, în viziunea lui Preda, rezidă în contradicţia dintre imposibilitatea reîntoarcerii și evidenţa încăpăţânatei reîntoarceri a fiinţei strivite de istorie." (RĂZVAN VONCU)
Romanul se deschide amplu, sub
semnul unei temporalități blânde, cu memorabila frază „...timpul avea cu oamenii
nesfârșită răbdare.”
Temporalitatea este însă drama
personajelor lui Preda, deoarece ele trebuie să iasă din timpul sacru/timp
răbdător și să intre în timpul profan/timpul istoriei, un timp al fatalității,
ireversibil, neîndurător și nerăbdător. Primul roman se încheie tot sub
auspiciile temporalității, însă al unui timp ce nu mai are răbdare cu oamenii,
precipitat, haotic, profan. Romanul Moromeții are
ca temă satul și țăranul în perioada dintre cele două războaie mondiale.
Scriitorul caută să găsească un răspuns la problema dacă mica proprietate
țărănească poate rezista la presiunile relațiilor de producție capitaliste.
Ilie Moromete stăpânește în chip absolut peste o familie a cărei alcătuire
prevestește parcă destrămarea: trei fii din prima căsătorie – Paraschiv, Nilă
și Achim, în timp ce Niculae, Tita și Ilinca sunt copiii Catrinei facuti cu
Ilie Moromete din a doua casatorie. Pentru a păstra unitatea familiei, tatăl
este neînduplecat și justițiar.
Preda, Marin. Risipitorii / Marin Preda. –
București: Cartex Serv, 2004.
Risipitorii este romanul unei familii şi, lucru nou la Marin Preda, romanul
unui sentiment. El acoperă o mare arie socială şi se întinde pe spaţiul a
două generaţii : părinţii (Petre şi Rodica Sterian, Toma Sterian) şi copii
Constanţa, Vale, Gabi, dr. Munteanu, Mimi Arvanitache). Materia
romanului o constituie dramele copiilor şi, analizându-le, talentul lui
Marin Preda îşi regăseşte forţa lui reală.
Preda, Marin. Marele singuratic / Marin Preda. –
București: Cartex Serv, 2004.
"Recitesc însemnările lui Marin Preda despre artă și observ două categorii de obsesii: una se referă la posibilitatea operei de a recupera totalitatea ființei umane, alta privește actul de creație ca atare. A scrie este pentru el, ca pentru Sartre, a descoperi sensul plenitudinii și al totalității care există în om, a face ca individul să se simtă esențial în raport cu universul. Preda nu-i un om al fragmentului, este un om al totalității, ca Malraux, Camus și, încă o dată, ca Sartre." (Eugen Simion)
Preda, Marin. Imposibila întoarcere / Marin Preda . –
București: Cartex Serv, 2004.
Veți putea lua act de bogăția acestei cărți de eseuri care adună în jurul
marii teme a raporturilor cu timpul și a imposibilei întoarceri nenumărate
considerații privind societatea românească postbelică, destinul
scriitorului în noua lume, mărturisiri ale autorului despre propriul scris și
despre propriile personaje, observații despre polemică…
Preda, Marin. Viața ca o pradă / Marin Preda. –
București: Cartex Serv, 2006.
Romanul Viața
ca o pradă înfățișează drumul sufletesc, intelectual al lui Marin Preda,
prin adolescență și tinerețe, drum ce se finalizează, la sfârșitul relatării,
cu publicarea cărții Moromeții, ce l-a consacrat, punându-l pe făgașul
normal al vieții sale. Aventura conștiinței sale, așa cum spune însuși autorul,
îl poartă prin încercări, strădanii, renunțări și greutăți până când reușește
să își găsească drumul, anume viața închinată scrisului cu pasiune și ardoare.
LECTURI FRUMOASE!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu