Elena DABIJA,
director, CAI „Eminescu”
Eminescu nu este un idol, el nu este un zeu.
El este tot ceea ce este: Noi în noi.
Nichita Stănescu
Mihai Eminescu a fost și va rămâne peste vreme o CARTE DESCHISĂ! Grija și onoarea pentru Mihai Eminescu este
cunoscută pe meridianele lumii. Și noi, românii de pretutuindeni, avem onoarea
și datoria să-l cinstim și să-l cunoaștem pe Eminescu în toată multitudinea sa
– ca simbol al neamului.
Fiecare în parte, citindu-i opera, găsește noi valențe și noi adevăruri,
care atât de bine se potrivesc și în zilele noastre, de parcă poetul a prezis
viitorul acestui neam pătimit.
Mihai Eminescu ne-a deschis calea spre universalitate și nemurire. Din el
percepem adevărul istoric și cu el suntem un popor mai bogat spiritual. Cu
Eminescu ne alinăm fiecare în parte bucuriile și necazurile, cu el suntem mai
optimiști, cu el mergem înainte spre idealurile noastre naționale. Eminescu ne
adună mereu sub steagul adevărului istoric și steagul limbii române.
Din stimă, dragoste și dor de Eminescu noi înălțăm statui: scriem, traducem
și edităm cărți, compunem și interpretăm muzică, realizăm chipul poetului în
arte plastice, sculptură, filatelie, medalistică – toate exprimate după
puterile fiecăruia.
Ne aplecăm mereu de-asupra cărții sale de la mic la mare pentru a sorbi din
înțelepciunile vieții. Din multitudinea de documente eminesciene existente
fiecare îl percepe și îl înțelege pe Eminescu în felul său, deoarece nu este o
rețetă cum să cunoști un scriitor și cum să citești o carte sau o operă.
Mihai Eminescu este al nostru, al acelora care au încercat să se apropie de
el și care se vor mai apropia, precum ne-a scris în genialul său LEGĂMÂNT marele poet Grigore Vieru –
lacrima lui Mihai Eminescu:
S-o lăsați așa, deschisă,
Ca băiatul meu ori fata
Să citească mai departe
Ce n-a dovedit nici tata.
Mulți admiratori a avut și va mai avea Mihai Eminescu, care vor citi opera şi
vor descoperi înţelesurile ascunse.
Primul Congres mondial al eminescologilor, cu genericul A-l cunoaşte pe Eminescu, a-l face cunoscut
lumii..., a lasat amprente în istoria
Centrului Eminescu prin cărţile pe care le-au donat oaspeții cu dedicații din
suflet, menite să rămână pecetluite pentru totdeauna în colecție. Propun spre
lectură aceste capodopere eminesciene:
Dintre cristale, Eminescu: [antologie] / alc. Ion
Mărgineanu. – Alba Iulia : Altip, 2012. – 192 p. + fot. Gândurile din volum sunt adânci, mişcătoare şi
sincere: „A aduna – cât de cât – paşii adolescentini ai Eminescului de pe arealul
actual al judeţului Alba – înseamnă, de fapt, a răzui o pătată oglindă în care
şi-au dat întâlnire râul şi ramul, zvârcolirea benefică a Limbii Române,
literatura şi arta, economie şi politicul, adică lungul drum al culturii şi
civilizaţiei spre ele însele, devenind Timp şi Răstimp, stampă a moralităţii,
dar şi al răsfrântului de umbre şi hazard, de înţelepciune şi demnitate – …
Urmăriţi în pagini, numele lui Radu Brateş, D. Vatamaniuc, Elena Moldovan, Ion
Mărgineanu, Aurel Pantea, Petru Anghel etc. veţi avea raze strălucitoare ce
stau pe chipul lui Eminescu spre a curăţa mereu de intemperii chipul
Eminescului, special pentru a-l lăsa sentimental cel mai curat naşterilor
prezente şi viitoare.” La această carte Ion Dumitrel spune: „Este o bucurie că poporul român are un model
naţional: Poetul Miha Eminescu, omul unei vaste culturi, stăpân pe uneltele
sale de exprimare, ziaristul de temut în epocă, căruia nu i-a scăpat nimic din
ceea ce se cheamă evenimentele prioritare ale vremii. Şi astăzi actualitatea scrierilor
sale politice nu poate fi pusă la îndoială, iar lirica lui rămâne mereu o probă
de foc a Limbii Române.”
Georgescu, Nicolae. Boala şi
Moartea lui Eminescu / Nicolae Georgescu ; ed. a 2-a rev. şi ad. – Bacău :
Babel, 2012. – 218 p. Cartea conţine aşa cum scrie şi autorul în prefaţă: „Ceea ce vrem să spunem este că noi avem
impresia că facem un fel de istorie vie inspectând fiecare palier cronologic şi
teoretic, de mentalitate or de tradiţie al acestui complex numit eminescologie.”
Diferite ipoteze ale bolii urmate de moartea marelui poet, l-au determinat
pe autor să descopere adevărul cu ajutorul a mai multor documente
demonstrative, a unor rapoarte medicale de la Institutul „Caritate” unde Eminescu şi-a petrecut ultimele zile din viaţa sa, cât şi a
unor declaraţii ale personalului Institului de pe acea vreme. Destinul tragic
al acestuia răsună ca un ecou pentru cei care l-au iubit şi-l iubesc pe
Eminescu exact aşa cum a fost – poet romantic şi sentimental, care purta în
suflet o rană prea adâncă ce n-a putut fi vindecată nici măcar de vreme. În
pofida tuturor speculaţiilor privind demenţa acestuia, nimeni nu îndrăzneşte să
conteste faptul că Eminescu a fost un geniu, o personalitate cu spirit poetic
deosebit.
Cartea Boala şi moartea lui Eminescu
este binevenită pentru îmbogăţirea spectrului cultural cât şi pentru
descoperirea adevărurilor ascunse din motive necunoscute.
Codreanu, Theodor. Eminescu în captivitatea „nebuniei” : (ediţie definitivă) / Theodor Codreanu. – Ch. : „Universul” ÎS, 2011. – 360 p. Eminescologul Theodor Codreanu ne deschide acest volum cu Metoda dublului referenţial (În loc de
prefaţă) pentru a ne uşura lectura şi pentru a înţelege adevărul privitor la
revizuirea biografică a celor din urmă şase ani de viaţă a lui Mihai Eminescu. Studiile,
cercetările şi argumentele convingătoare cu referire la „nebunia” lui Eminescu sunt structurate în XXVII
capitole întitulate: Detractorii şi „nebunia”; Fratricidul verbal; Dublul Monstruos; Teoria dublului
binom;Violenţa benefică fondatoare; Mistica „nebuniei”; „Vidul” spiritual;Miza morţii civile; Ce spune corespondenţa „martor al adevărului”; Războiul diagnozelor; Fricţiuni şi injecţii cu
mercur; Boghean versus iszac; Dincolo de argumentul medical; Incomodul ghem al
politicii; Antecedente; D ce a „înnebunit” Eminescu?;Alte preludii la ziua cea neagră; 23 iunie 1883. implicarea lui
Slavici; „Internarea”: vizite şi reacţii; 28 iunie 1883; De la Idiosincrasiile catincăi Slavici
la ilegalitatea „internării”; Suferinţa lui Maiorescu; Ironia lui Caragiale; Veronica Micle – „martorul mut”; De la „cinismul” lui Caragiale la kynismul lui Eminescu; agonie şi
kynism; Kynism şi mântuire, după care urmează un Indice de nume.
Autorul ne demonstrează pentru a câta oară, „că ar fi timpul să recunoaştem în Eminescu marele bolnav, marele nebun
al literaturii române, singurul veritabil: Oare nu a sosit momentul să
recunoaştem, în fine, în Eminescu un geniu şi un mare bolnav, totodată – unul
dintre bolnavii exemplari ai secolului romantic, alături de Nerval, de pildă,
sau Nietzsche.”
Iacoban, Mircea Radu. Căminarul : [proză] / Mircea Iacoban. – Iaşi : Junimea,
2012. – 210 p. – (Col. Eminesciana). Proza
dată este bazată pe fapte, date, documente reale dar filtrate prin propria
gândire a autorului. Lucrarea pune cititorul să gândească, să reflecteze asupra
faptelor citite. Autorul a utilizat în principal informaţii din colecţiile de
documente eminesciene datorate lui Aug. Z. N. Pop, Gheorghe Ungureanu, George
Muntean etc., precum şi din gazetele vremii...
D.V.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu