Romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război este interpretat ca un roman social, realist, fiindcă tema o formează viața socială românească înaintea și în timpul primului război mondial. Ideea este o critică socială a societății bucureștene dominată de arivism, vicii, snobism, ipocrizie și demagogie.Problema războiului este, de fapt, tema realistă a romanului. Din punctul de vedere al problemelor sociale este un roman social, din analiza și problematica sentimentului de iubire este un roman de dragoste.
Petrescu, Camil. Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război /
Camil Petrescu. - București: Gramar, 2001. - 252 p.
Patul lui Procust este un roman expresionist, construit pe voci ideologice, având ca temă problema intelectualului, dar și realitatea social-istorică românească de la începutul secolului al XX-lea. ideea este a incompatibilității dintre viața socială și viața interioară a intelectualului. Subiectul este luat din realitatea social-istorică și este impregnat de simboluri. Titlul romanului este încărcat de semnificații mitice, fiindcă uriașul care închide drumul spre Atena, spre înțelepciune, spre cunoaștere și este ucis de eroul eliberator, semizeul Tezeu, este însăși societatea burgheză. așa cum Procust azează călătorii pe un pat spre a-i lungi sau a-i scurta după măsura acestuia, tot astfel societatea burgheză impune limite inumane, legi, reguli, care schilodesc sau distrug personalitatea umană, omul în sine, valoarea lui spirituală.
Dramaturgia lui Camil Petrescu ocupă în ansamblul operei sale un loc tot atât de însemnat ca și creația sa în proză.
Suflete tari este o dramă realistă tema, eroii, conflictul , subiectul sunt luate din viața socială. Drama pune în discuție locul și rolul intelectualului în viața socială, a raportului său cu clasa dominantă.
Titlul piesei Jocul ielelor este jocul ideilor absolute. este o metaforă de specific național, fiindcă ielele sunt zânele, care joacă un joc arhetipal, hora, în noaptea de Sânziene, sugerând deschiderea drumului spre cer la solstițiul de vară. Dacă un flăcău vede zânele, își pierde mințile. Eroii lui camil Petrescu trăiesc acest miraj al ideilor absolute, care-i duce la pierderea minții. de aceea comportamentul lor este ciudat.
Drama Danton este o operă excepțională, un portret de o uimitoare vitalitate. Replicele (întemeiate pe document) sunt sobre, comentariile adevărate analize...
dramatismul e scos din faptul diurn și din valoarea intrinsecă a evenimentelor. Mai ales complexitatea oamenilor Revoluției, amestecul de fanatism și frică, de ingenuitate și intrigă, de milă și ferocitate, este cu atenție studiată.
Petrescu, Camil. Patul lui Procst / Camil Petrescu. - București: Gramar, 2008. - 296 p. |
Petrescu, Camil. Suflete tari. Jocul ielelor / Camil Petrescu. - București, 1964. - 337 p. |
Suflete tari este o dramă realistă tema, eroii, conflictul , subiectul sunt luate din viața socială. Drama pune în discuție locul și rolul intelectualului în viața socială, a raportului său cu clasa dominantă.
Titlul piesei Jocul ielelor este jocul ideilor absolute. este o metaforă de specific național, fiindcă ielele sunt zânele, care joacă un joc arhetipal, hora, în noaptea de Sânziene, sugerând deschiderea drumului spre cer la solstițiul de vară. Dacă un flăcău vede zânele, își pierde mințile. Eroii lui camil Petrescu trăiesc acest miraj al ideilor absolute, care-i duce la pierderea minții. de aceea comportamentul lor este ciudat.
Petrescu, Camil. Danton / Camil Petrescu. - București: Albatros, 1991. 180 p. |
dramatismul e scos din faptul diurn și din valoarea intrinsecă a evenimentelor. Mai ales complexitatea oamenilor Revoluției, amestecul de fanatism și frică, de ingenuitate și intrigă, de milă și ferocitate, este cu atenție studiată.
Aceste romane sunt disponibili pentru lectură în biblioteca noastră. Vă așteptăm, cu drag!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu