27 decembrie 2013

Evenimentul zilei.


   
27-28 decembrie


  • 27 decembrie 1870: Are loc la Ipoteşti căsătoria surorii poetului, Aglaia, cu Ion Drogli.
  • 28 decembrie 1876:  Un an cu deosebire prodigios pentru atelierul liric al lui Eminescu. În acest an a scris un important număr de poezii, din care cităm: De ce mă-ndrept ş-acum...; Gândind la tine ; Cărţile ; Pe gânduri ziua... ; Tu cei o curtenire... ; În fereastra despre mare; Coborîrea apelor; E împărţită omenirea...; Sonet satiric; Ai noştri tineri; În liră-mi geme şi suspin-un Cînt; Ah, cerut-am de la zodii; Azi e ziua întîi de mai; Ce şopteşti atât de tainic...; Femeia... măr de ceartă; Când te-am văzut, Verena...
  • 28 decembrie 1876: Un aforism eminescian, pe o filă de manuscris : Dacă vrei să fii ceva în lume, printre (pentru?) oameni, urăşte-i pe toţi şi nu te iubi decât pe tine însuţi. Regulă de aur! Tot ce faci fă numai în vederea de a deveni tu ceva.”
Pe acceaşi pagină, se află poezia Poet, mic portret caracterologic care face un pandant perfect cu aforismul citat mai sus:

Să tot torni la rime rele
Cu dactile în galopuri,
Cu gîndiri nemistuite
Să negreşti mai multe topuri;

Şi când vezi vre o femeie
Să te-nchini pân’la pămînt
Şi de-a sta ca să-ţi vorbească
Să înghiţi orice cuvînt;

Nespălat, neras să umbli,
Şi rufos şi deşuchiet
Toate astea împreună
Te arat-a fi poet.

·        27 decembrie 1883 : Scriindu-i lui Ion Ghica, Alecsandri îi comunică vestea că Maiorescu i-a promis să-i trimită „peste câteva zile şi poeziile nefericitului Eminescu, reunite într-un volum.”
·        27 decembrie 1884 : Veşti noi şi îmbucurătoare îi transmite de la Dobrovăţ Vlahuţă lui Maiorescu : „În Iaşi am stat trei zile, pe care le-am petrecut mai mult cu Eminescu. L-am găsit mult mai bine. – Ar vrea să vie la Bucureşti. Piciorul i s-a îndreptat. La 1 ianuar iese din spital...”
·        27 decembrie 1885 : Eminescu pleacă din Cernăuţi, cu trenul, şi se opreşte la Suceava. E invitat la onomastica prietenului său Ştefan Dracinschi. La gară îl aşteaptă Vasile Bumbac, Ştefan Ştefureac şi Samoil Isopescul-Grecu, foşti colegi de studenţie de la Viena.

Sursa:
Vintilă, Petru. Eminescu: Roman cronologic. – Bucureşti: Cartea Românească, 1974. – 810 p.

Publicat de I.Ţurcanu
  

Niciun comentariu: